karell schreef:klinkt interessant. Ik ga volgend studiejaar een poging doen tot afstuderen. Daarin wil ik ook mijn wo2 interesses misschien verstrengelen met mijn studie (bedrijfswetenschappen). ik ben nu dan ook bezig met het boek: schaduwen over de woestijn van brouwer en heb von clausewitz aangeschaft en nog een management gerelateerd oorlogsboek (Schrijver: Ogilvi, Robert G. Krijgen is een kunst - Omtrent krijgskunde en Ondernemingsstrategie) in de hoop een interessant onderwerp te zoeken waarbij ik wo2 kan 'vertalen' naar management. natuurlijk zijn er talloze interessante onderwerpen maar het moet natuurlijk wel haalbaar zijn en nog neit onderzocht. Maar ben dus ook wel benieuwd of ik eits aan het betreffende boek zou hebben, of dat von Clausewitz volstaat.
iemand verder nog ideeen? andere perspectieven kunnen nieuw licht op de zaak werpen!
The Welch Way is bijvoorbeeld een boek wat Clausewitz citeerd, een aantal tips van een CEO
Krames, Jeffrey A.
Publication: New York McGraw-Hill Professional, 2002.
to manufacture a detailed, longterm strategy. To explain his position on the subject, the GE chairman quoted the Prussian general and military author von Clausewitz. Although the author of On War had been dead almost 150 years, the GE chairman felt that Clausewitz’s writings made the point better than Welch could alone. Copyright © 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc. Click here for Terms of Use. Clausewitz said, “man could not reduce strategy to a formula. Detailed planning necessarily failed, due to the inevitable frictions encountered.” Welch loved that thinking, which matched his own thoughts on the subject of strategy. Welch agreed that it was useless to articulate some 10 year “all-GE, central strategy” that would be rendered
Maar ja dat zijn algemeenheden, Ik heb wel een aantal ideeen over business en miltaire toepassingen (een heel waardevolle combinatie trouwens):
- Clausewitz heeft wel een aantal adviezen over organiseren, je kunt nagaan in hoeverre die toepasbaar zijn in bedrijven die je onderzoekt of waar je bij gewerkt hebt, let wel een militaire organisatie is ANDERS dan een bedrijf. Hoewel veel CEO denken van niet, Bij bedrijven is de stress minder hoog is de kans dat een deel van je organisatie overlijdt kleiner , en zit je op rare plaatsen. De vergelijkingsvlieger gaat niet altijd op.
- Je zou bijvoorbeeld ook het NCO principe kunnen pakken van sommige legers, van het Amerikaanse leger weet ik dat de NCO (Sergeanten en zo) enorm belangrijk zijn. De top sergeant majoors hebben een hoge functie functie. "
http://en.wikipedia.org/wiki/Senior_Enl ... e_Chairman". Het hele idee van de waarde van de NCO's kun je vertalen naar kleinere teams. Daarnaast wordt vaak de stelling gebruikt dat een compagnie de beste aantallen heeft om nog een effectief team te zijn. (leuk om te testen).
- Verder kun je misschien doctrines, handboek soldaat. Waarden en normen en of teambuilding onderzoeken. Vaak functioneren teams in het bedrijfsleven minder dan in militaire organisaties omdat mensen erbij gezet worden zonder echt bij het project betrokken te zijn. Het hele "teamdenken" was er bij de VS ook nog niet in WO 2, toen werden replacements gewoon bij de unit gegooid tussen mannen die elkaar al jaren kende. Na de jaren 60 is dit volgens mij omgegooid. In bedrijven worden bij langlopende projecten vaak nog wel mensen er een keer tussengegooid.
- Niet WO 2, veroorzaakt de EU door bijvoorbeeld gigantische suikersubsidies niet problemen in Africa (suiker boeren daar failliet, economie ontwricht, immigratie en extremisme zijn het gevolg). V
Hier zo maar 4 ideeen die bij me opkwamen aan de hand van je vraag. Mijn advies als mede onderzoeker is wel "HOU DE SCOPE KLEIN". Dit is echt als welgemeend advies bedoelt. Beperk je tot 1 bedrijf, of wat literatuurstudie over een klein aspect. Mensen die nieuw zijn met onderzoek hebben geen idee hoe waanzinnig veel tijd er in goed academisch werk gaat zitten. (ik ben door schade en schande (hopelijk) ietsjes wijzer geworden

)
Hopelijk heb je iets aan mijn ideeen, veel suc7 ermee!
Marc