Holocaustontkenning

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
kirsa_jojo
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 mar 2009, 20:36
Locatie: Gorinchem

Re: Holocaustontkenning

Bericht door kirsa_jojo »

Normaal doe ik dat ook wel, ik accepteer iemands mening. Maar dit vind ik gewoon te ver gaan. Het gaat hier over mensen levens. Ik vind dan wel dat je moet nadenken wat je zegt. Maar natuurlijk ook op de manier hoe je het zegt / overbrengt. Want als je ziet de neo--nazi's gaan heel erg demonstreren en beweren echt dat Hitler een goede man was enz. enz. je kent het verhaal wel. Dat vind ik nou niet echt normaal, ik vind dat je zo je mening niet hoeft te uiten. Op zo'n extreme manier..
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Holocaustontkenning

Bericht door jurgen »

kirsa_jojo schreef:Normaal doe ik dat ook wel, ik accepteer iemands mening. Maar dit vind ik gewoon te ver gaan. Het gaat hier over mensen levens. Ik vind dan wel dat je moet nadenken wat je zegt. Maar natuurlijk ook op de manier hoe je het zegt / overbrengt. Want als je ziet de neo--nazi's gaan heel erg demonstreren en beweren echt dat Hitler een goede man was enz. enz. je kent het verhaal wel. Dat vind ik nou niet echt normaal, ik vind dat je zo je mening niet hoeft te uiten. Op zo'n extreme manier..
De manier is niet extreem, verre van zelfs. Ze houden demonstraties (die over het algemeen nog vrij rustig verlopen) en ik geloof dat ze soms ook wel een soort van concerten houden, met neo-nazistische bands en dergelijke meer, maar dat zou ik nu niet meteen als extreem durven omschrijven.
De boodschap is duidelijk wel extreem, en ik denk dat je dat ook bedoeld.
kirsa_jojo
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 mar 2009, 20:36
Locatie: Gorinchem

Re: Holocaustontkenning

Bericht door kirsa_jojo »

Ja dat klopt ;) maar als nog vind ik het te gek voor woorden dat er mensen zijn die de holocaust ontkennen
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Holocaustontkenning

Bericht door Charly1975 »

kirsa_jojo schreef:Ja dat klopt ;) maar als nog vind ik het te gek voor woorden dat er mensen zijn die de holocaust ontkennen
Het is ook te gek voor woorden, echter is er (waarschijnlijk) niets aan te doen. Verbieden is geen optie want dan zou je vanalles moeten verbieden en dat gaat ten koste van o.a. jouw (!) vrijheid.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
kirsa_jojo
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 mar 2009, 20:36
Locatie: Gorinchem

Re: Holocaustontkenning

Bericht door kirsa_jojo »

Charly1975 schreef:
kirsa_jojo schreef:Ja dat klopt ;) maar als nog vind ik het te gek voor woorden dat er mensen zijn die de holocaust ontkennen
Het is ook te gek voor woorden, echter is er (waarschijnlijk) niets aan te doen. Verbieden is geen optie want dan zou je vanalles moeten verbieden en dat gaat ten koste van o.a. jouw (!) vrijheid.
Ja, dat is waar. Daar heb je 100% gelijk in!!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Holocaustontkenning

Bericht door Moengoman »

Charly1975 schreef:Het is ook te gek voor woorden, echter is er (waarschijnlijk) niets aan te doen. Verbieden is geen optie want dan zou je vanalles moeten verbieden en dat gaat ten koste van o.a. jouw (!) vrijheid.
Deze redenering klopt niet. Holocaust ontkennen is niet alleen liegen, het is liegen met de bedoeling een bepaald deel van de bevolking te kwetsen. En dat geldt niet voor onzin als die van de Platte Aarde Vereniging.

De wezenlijke vraag is dan ook wat de grenzen van meningsuiting zijn.

-katholieken planten zich voort als konijnen.
-alle homo's moeten van een toren gegooid worden.
-moslims zijn geitenneukers.
-de overlevenden van de Duitse concentratiekampen liegen over de Holocaust.

Uiteindelijk is er geen verschil tussen deze vier uitspraken. Ik voor mij vind het een teken van beschaving als dergelijke uitspraken strafbaar zijn. Andere mensen vinden het een teken van openhartigheid als men maar alles tegen een ander kan zeggen, met voorbijzien van eventuele gekwetste gevoelens.
Opgemerkt zij wel dat allerlei voorstanders van zulke openhartigheid zelf over opmerkelijk lange tenen beschikken.
kirsa_jojo
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 mar 2009, 20:36
Locatie: Gorinchem

Re: Holocaustontkenning

Bericht door kirsa_jojo »

Ik denk dat het niet te voorkomen is. Dat mensen hun mening uiten zonder een volk te kwetsen. Dat zal altijd blijven. Iedereen heeft andere standpunten en andere gedachten, dus je zal altijd onenigheid krijgen. Maar zoals al wel eerder duidelijk was, ik ben het er niet mee eens dat je je mening uit om een volk te kwetsen.
Gebruikersavatar
Martijn95
Lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 feb 2008, 18:18

Re: Holocaustontkenning

Bericht door Martijn95 »

Ik vind het eigenlijk zeer stom. Er zijn beelden van Overleden Joden die op stapels liggen. Vernietigingskampen enz., en volgens hun is het allemaal leugens. Maar wat zijn hun verklaringen dan voor de Kampen?? Ze zijn niet door geallieerden opgebouwd!

Greetz,

COD
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Holocaustontkenning

Bericht door Moengoman »

kirsa_jojo schreef:Dat mensen hun mening uiten zonder een volk te kwetsen. Dat zal altijd blijven.
Volgens mij bestaat er een verschil tussen liegen - zoals de revisionisten doen - en een mening uiten.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Holocaustontkenning

Bericht door Charly1975 »

Moengoman schreef:
kirsa_jojo schreef:Dat mensen hun mening uiten zonder een volk te kwetsen. Dat zal altijd blijven.
Volgens mij bestaat er een verschil tussen liegen - zoals de revisionisten doen - en een mening uiten.
Zij zijn er heilig van overtuigd dat het niet heeft plaats gevonden (dat is ook hun mening) en in hun ogen liegen zij dus niet.
Uit hun oogpunt ben jij degene die liegt.

Jij bent van mening dat zij liegen.
Zij zijn van mening dat jij liegt.

Liegen jullie dan beiden of hangt het er vanaf van welke zijde je het bekijkt ?

Er zit een verschil tussen liegen en een mening hebben maar het heeft wel met elkaar te maken (*). Het is maar hoe sterk men in een leugen gelooft en deze dan als een mening uiten en aan welke zijde van de lijn je staat om deze mening wel of niet te accepteren.

Althans naar mijn bescheiden mening.


(*) In dit geval, uiteraard zijn er genoeg voorbeelden dat een leugen niet een mening van iemand hoeft te zijn.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Holocaustontkenning

Bericht door Moengoman »

Charly1975 schreef:(*) In dit geval, uiteraard zijn er genoeg voorbeelden dat een leugen niet een mening van iemand hoeft te zijn.
En die voorbeelden zijn onder revisionisten legio. Dat kan ook niet anders. Zouden ze bereid zijn de keiharde feiten te erkennen, dan zouden ze de Holocaust niet langer kunnen ontkennen.

Deze leugen is op deze site ook al eens verkondigd:

http://www.platformeducatiewo2.nl/alle- ... oycot.html

Ik ben daartegen ingegaan, totdat de betreffende leugenaar vast zat en niet meer reageerde. En let wel - ik was toen nog niet bekend met de inhoud van dat krantenartikel!
Als je die site met 66 vragen/antwoorden doorneemt zul je nog wel een paar voorbeelden van klinkklare leugens tegenkomen. Je zult bovendien opmerken welke trucjes revisionisten gebruiken om onwelkome informatie te negeren.

Conclusie: revisionisten zijn leugenaars met de bedoeling joden te kwetsen. Dat heeft net zo min met de vrijheid van meningsuiting te maken als verkondigen dat Balkenende premier is geworden middels omkoperij.
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Re: Holocaustontkenning

Bericht door siggel »

Voltaire: I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.
En de nederlandse vertaling is: "Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen."

Wat ik alleen maar mee wil zeggen dat die revisionisten voor mij een achterlijk stelletje debielen zijn ( sorry voor die scheldwoorden, ik weet nu dat ik debielen beledig). Maar ieder heeft zijn recht op menings vrijheid.

Sorry, verkeerd topic. :oops: :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door siggel op 21 jun 2009, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Holocaustontkenning

Bericht door okke »

Goede woorden, siggel. Dank je.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Holocaustontkenning

Bericht door Moengoman »

siggel schreef: Maar ieder heeft zijn recht op menings vrijheid.
Een leugen is geen mening. Een kwetsende leugen is strafbaar. Voltaire is hier niet van toepassing.
De vraag is dus slechts of we kwetsende leugens willen toestaan. Ik niet.
Als je de Holocaustontkenning niet strafbaar wil stellen moet je een uitspraak als Mr.X heeft elke avond seks met zijn minderjarige dochter ook niet willen straffen, zelfs al is die uitspraak aantoonbaar een leugen. Ik zie dat als een gebrek aan beschaving, maar dat is inderdaad een mening waarover je kan verschillen.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Holocaustontkenning

Bericht door Veltro »

Ik ben het eens met Moengoman.

De vrijheid van meningsuiting doet totaal niet ter zake. Een mening is een oordeel, een feit is een omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat. Met een mening kan je oordelen over het feit, niet om het feit. Dit wordt ondersteund door de vrijheid van meningsuiting. Oordelen om het feit is bedrog/oplichting en wordt in geen rechtstaat toegestaan.

Met de vrijheid van meningsuiting kun je dus discussieren over aspecten en de impact van de Holocaust, niet over de Holocaust zelf.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie