[Verhaal] Voor Holland!

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Martijn95
Lid

[Verhaal] Voor Holland!

Bericht door Martijn95 »

Hallo iedereen. Ik wil eigenlijk een verhaal schrijven. Dit wordt mn eerste :P. Ik zal hier een klein stukje plaatsen. En als jullie het goed vinden zal ik doorgaan. Vinden jullie het slecht, zal ik er niet mee doorgaan.

Deel 1

Wat gaan ze doen?! Jan wordt tegen een paal aan gezet en wordt vastgebonden. Hij ziet Soldaten, een Officier. Jan wordt zenuwachtig. De Duitse officier begint te praten:‘IM EINKLANG!...BAU!.......Jan wordt nerveus, hij ziet 5 Wapens op zich gericht…Wat nu?! WAC…Hij wordt onderbroken door geweerschoten. Hij voelt zich licht worden,hij hoort nog het woord ‘Entlassen!’en het wordt zwart voor zijn ogen……..

4 jaar ervoor, het is 9 mei 1940.

‘Ja wachtmeester’ zegt Jan en loopt terug naar zijn fiets, en doet zijn Manlicher .95 om zijn rug. ‘Mannen,we gaan op den fiets terug naar de kazerne!’ Zegt de wachtmeester. Eenmaal gearriveerd bij de kazerne worden ze opgewacht door Luitenant Jos Berghuis .
‘Goedenavond Wielrijders..jullie hebben rust verdiend,dus vanavond hebben jullie geen dienst. Morgen op den tiende mei krijgen jullie verlof om naar huis te keren, Welterusten’
‘Eindelijk verlof’ denkt Jan.‘Jan, jij moet melden bij mijn kantoortje’ zegt Luitenant Berghuis. Als Jan bij het bureau staat van Luitenant Berghuis, ziet hij dat de Luitenant een ernstig gezicht heeft.‘Jan….Wij hebben zo’n vermoeden dat de Duitsers ons over 2 á 3 dagen zullen binnenvallen. En ik wil jou en nog een paar anderen overplaatsen naar de Grebbeberg.’‘Maar Meneer, hoe weet u zeker dat er Duitse Soldaten zullen binnenvallen?’vraagt Jan. ‘Gehoord van een Infanterist’ Antwoord Lt.Berghuis. ‘Maar hoe weet je zeker dat het zo is?!’Vraagt Jan.Hierop antwoordt de Luitenant:‘Hij was bij de grens korporaal,einde discussie!’
‘Ingerukt Korporaal Schouten’. ‘Ja meneer’en Jan geeft een saluut. Eenmaal gearriveerd bij z’n maatjes vertelt hij het nieuws.’’Wat!? Maar wij hebben morgen toch verlof?”zegt Soldaat Kok.’’Helaas hebben we geen verlof meer.Er wordt verwacht dat we een aanval kunnen krijgen.We doen het ‘Voor Holland’ tenminste….
V1Oliver
Lid

Re: [Verhaal] Voor Holland!

Bericht door V1Oliver »

Ziet er al goed uit, maar persoonlijk zou ik de hoofdpersoon niet doodgewoon Jan noemen.
Ajacied8989
Lid
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Let iets beter op de leestekens. Zeker op al die punten achter elkaar. :wink:
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Martijn95
Lid

Bericht door Martijn95 »

Ik zal vanmiddag een nieuwe deel plaatsen.

Greetz,

Martijn
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Trouwens, het was niet gebruikelijk om constant 'den' in plaats van 'de' te gebruiken. Ziet er verder interessant uit, zal het wel blijven volgen :) .
Martijn95
Lid

Bericht door Martijn95 »

Hier is het nieuwe deel. Veel leesplezier!

Greetz,

Martijn

Deel 2
10 Mei 03:54
"Wat denk jij Henk? Denk jij dat de Duitsers een inval zullen plegen hier?", vraagt Jan.
Henk antwoord: "Ik denk het niet. Wij blijven toch neutraal net als de vorige oorlog."

(Vliegtuigmotorgeronk)

"Hé! Wat is dat nou weer?"
"'t Zal waarschijnlijk een vliegoefening van onze Luchtmacht zijn."
"Bataljon, hergroeperen!", zegt Luitenant Berghuis. "Ik heb hier een telegram van Den Haag: Het is oorlog..."
"Wat?!!", schreeuwt infanterist Bakker.

"Jan, jij krijgt de leiding over acht man. Ga op verkenning en je hebt toestemming om te vuren als dat nodig is."
"Jawel meneer.", antwoordt Jan. Jan gaat met zijn groep op patrouille uit. Na drie kwartier op patrouille te zijn geweest gaan ze terug. Als ze vlakbij zijn horen ze een schot. Er wordt een schot teruggeschoten. Een kreet van pijn.

"Mannen! We moeten terug naar onze post!" Een kogel wordt afgevuurd, dit keer richting Jan. "Bukken!" De kogel heeft zijn weg gevonden in een boom. Ze schieten terug. Dit keer een salvo schoten richting de vijand.
"De vijand is dood!", zegt korporaal Smit.
"Aaah! Godver!..."
"Jan is geraakt!", zegt Henk.
"Bent u oké!?"
"Ja, het is maar een schampschot."

Als ze terug zijn bij de post is er een doodse stilte...
"Doorzoek de post!", beveelt Jan. Opeens ziet Jan een kepie... Hij rent richting de kepie. Eenmaal daar ziet hij iemand liggen.
"Luitenant... Nee! ... Verdomde oorlog." Hij bukt neer bij luitenant Berghuis.

"Bleiben Sie dort und Sie Ihre Arme auf!"
Jan schrikt en draait zich om. De man schrikt kennelijk ook. Als jan zijn adelaar ziet weet hij onmiddellijk wie hij is.
"Wie heißt du?", vraagt de Duitser.
"Jan... Jan... Berghuis... en dat is mijn broer, Jos Berghuis..."
"Was? Ihr Bruder? Das nie!", antwoordt de Duitser, "Sorry, Kommen und schnell..."
Laatst gewijzigd door Martijn95 op 13 jun 2009, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Deel 2

10 Mei 03:54

"Wat denk jij Henk? Denk jij dat de Duitsers een inval zullen plegen hier?", vraagt Jan.
Henk antwoord: "Ik denk het niet. Wij blijven toch neutraal net als de vorige oorlog."

(Vliegtuigmotorgeronk)

"Hé! Wat is dat nou weer?"
"'t Zal waarschijnlijk een vliegoefening van onze Luchtmacht zijn."
"Bataljon, hergroeperen!"
, zegt Luitenant Berghuis. "Ik heb hier een telegram van Den Haag: Het is oorlog..."
"Wat?!!"
, schreeuwt infanterist Bakker.

"Jan, jij krijgt de leiding over acht man. Ga op verkenning en je hebt toestemming om te vuren als dat nodig is."
"Jawel meneer."
, antwoordt Jan. Jan gaat met zijn groep op patrouille uit. Na drie kwartier op patrouille te zijn geweest gaan ze terug. Als ze vlakbij zijn horen ze een schot. Er wordt een schot teruggeschoten. Een kreet van pijn.

"Mannen! We moeten terug naar onze post!" Een kogel wordt afgevuurd, dit keer richting Jan. "Bukken!" De kogel heeft zijn weg gevonden in een boom. Ze schieten terug. Dit keer een salvo schoten richting de vijand.
"De vijand is dood!", zegt korporaal Smit.
"Aaah! Godver!..."
"Jan is geraakt!"
, zegt Henk.
"Bent u oké!?"
"Ja, het is maar een schampschot."

Als ze terug zijn bij de post is er een doodse stilte...
"Doorzoek de post!", beveelt Jan. Opeens ziet Jan een kepie... Hij rent richting de kepie. Eenmaal daar ziet hij iemand liggen.
"Luitenant... Nee! ... Verdomde oorlog." Hij bukt neer bij luitenant Berghuis.

"Bleiben Sie dort und Sie Ihre Arme auf!"
Jan schrikt en draait zich om. De man schrikt kennelijk ook. Als jan zijn adelaar ziet weet hij onmiddellijk wie hij is.
"Wie heißt du?", vraagt de Duitser.
"Jan... Jan... Berghuis... en dat is mijn broer, Jos Berghuis..."
"Was? Ihr Bruder? Das nie!", antwoordt de Duitser, "Sorry, Kommen und schnell..."

Maar Opeens...

======

Ik heb deel 1 niet gelezen, maar durf toch commentaar te geven op deel 2.
  • Als je meer ruimte maakt in je tekst (spaties na leestekens en af en toe een regeleinde invoegen) ziet de tekst er prettiger uit. Zonder aan de inhoud iets toe te voegen of af te doen. Zie de geredigeerde tekst hierboven.
  • Je presenteert een enorme hoeveelheid personages: Henk, Jan, luitenant Berghuis, infanterist Bakker, korporaal Smit, Jos Berghuis. Pas nu ik deze opmerking schrijf, zie ik dat Jan ook Berghuis moet heten, omdat zijn broer Jos Berghuis heet en dat de omgekomen luitenant Berghuis dus zijn broer moet zijn. Misschien ben ik wat traag van begrip, maar als je de familieband tussen Jan en zijn luitenant Jos Berghuis iets beter inleidt én als je veel andere personages naamloos maakt, dan loopt de tekst een stuk beter. 'De korporaal' en 'een infanterist' in plaats van korporaal Smit en infanterist Bakker en/of Henk, zorgt dat de aandacht blijft bij de personages mét naam die in dit hoofdstuk de hoofdrol spelen. Als die Smit in een ander hoofdstuk een rol krijgt, kan je altijd nog schrijven dat "de korporaal, Smit genaamd," acte de présence geeft.
  • Het gesprek tussen Jan en de Duitser is vreemd. Een soldaat vraagt niet om de naam van een vijandelijke soldaat als deze elkaar treffen. Een soldaat zorgt dat de vijand uitgeschakeld of in ieder geval ongevaarlijk gemaakt wordt: "Hände hoch!" lijkt me een meer logische openingszin. En als Jan krijgsgevangen gemaakt is, dan zou een soldaat zich om hem kunnen bekommeren en hem om zijn naam vragen.
  • Al met al een aardig tekstje, maar ik mis detail: Hoe ziet de post eruit? Wat doen Jan en zijn manschappen tijdens de patrouille? Wie schiet waarvandaan waarop - vanuit dekking of niet bijvoorbeeld? Is de post zonder gevecht overmeesterd door Duitsers en zijn er ook bij andere posten in de buurt geen gevechtshandelingen te horen?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Martijn95
Lid

Bericht door Martijn95 »

Ok, Ik heb de goeie tekst geplaatst :D

Greetz,

Martijn

P.S. Bedankt voor de tips okke :D
Plaats reactie