Goede boeken over het Ardenennoffensief?
- iknowdintoo
- Lid
- Ontvangen: 1 keer
- KaaBee
- Lid
Re: Goede boeken over het Ardenennoffensief?
Als je er waarde aan hecht van beide kanten en burgers het verhaal te horen dan kan ik je het volgende boek aanraden:
44-45 Battle of the Bulge / De slag om de Ardennen - Emile Engels
ISBN 90 209 5729 5
In dit boek komen in 350 foto's en persoonlijke documenten de 50 zenuwslopende dagen van het Ardennenoffensief tot leven. Gedetailleerde kaarten verschaffen inzicht in de bewegingen van de legereenheden. Met veleuit het leven gegrepen getuigenissen, die duidelijk maken hoe ingrijpend het Ardennenoffensief het dagelijkse leven van de vele soldaten en burgers heeft veranderd.
Voorheen was dit boek te koop via Bol.com, maar deze heeft hem inmiddels niet meer in de collectie. Toch is dit boek het zoeken waard.
44-45 Battle of the Bulge / De slag om de Ardennen - Emile Engels
ISBN 90 209 5729 5
In dit boek komen in 350 foto's en persoonlijke documenten de 50 zenuwslopende dagen van het Ardennenoffensief tot leven. Gedetailleerde kaarten verschaffen inzicht in de bewegingen van de legereenheden. Met veleuit het leven gegrepen getuigenissen, die duidelijk maken hoe ingrijpend het Ardennenoffensief het dagelijkse leven van de vele soldaten en burgers heeft veranderd.
Voorheen was dit boek te koop via Bol.com, maar deze heeft hem inmiddels niet meer in de collectie. Toch is dit boek het zoeken waard.
"Het doel van de oorlog is vrede." - Aristoteles
-
- Lid
Er schijnt ook een deeltje over de Slag bij Arnhem te komen.
centurion
- Eric
- Lid
The battle of the bulge Then and Now by Jean Paul Pallud 

"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
- KaaBee
- Lid
Volgens mij is de vorige vergelijkbaar met "Battle of the Bulge - Through the Lens" van Philip Michael Vorwald. Veel fotos van toen en nu met tekst en uitleg en ladkaartjes. Goed boek.
"Het doel van de oorlog is vrede." - Aristoteles
- Melting
- Lid
Het boek dat ArjenS als eerste in zijn reactie zet (Ardennenoffensief van Robin Cross), heb ik ook. Het is een erg interessant boek, voorzien van genoeg foto's.omgitsme schreef:Hallo allemaal,
Ik ben al langere tijd zeer geïnteresseerd in de slag om de Ardennen en heb nu een vraag.
Weet iemand van jullie misschien een aantal goede boeken over de het Ardennenoffensief? Zowel van Amerikaanse zijde als Duitse zijde. Het enigste boek wat ik tot nu toe erover heb is die van de Lekturama serie alleen daar staat niet erg veel in alleen die dingen wat zowat iedereen wel kent.
Mocht je een goed boek kennen laat het me a.u.b. weten !
Grt
Verder kan ik het boek "Het Ardennenoffensief van Alex Kershaw" aanbevelen.

Bol.com schrijft:
Het Ardennenoffensief vertelt het opmerkelijke verhaal van één peloton dat op wonderbaarlijke wijze Hitlers massale Ardennenoffensief tot staan bracht.
Op een koude ochtend in december 1944 probeerde een peloton van achttien man onder het commando van de twintigjarige luitenant Lyle Bouck zich wanhopig warm te houden in hun schuttersputjes, diep ingegraven in de Ardenner bossen. Plotseling werd de ochtendstilte verbroken door een hevig artilleriebombardement en het gevreesde geluid van naderende tanks. Hitler had zijn stoutmoedige en riskante offensief tegen de geallieerden gestart, zijn laatste gok, en het kleine Amerikaanse peloton werd geconfronteerd met de hoofdmacht van de Duitse aanval.
Hoewel ze sterk in de minderheid waren, weerstonden zij drie Duitse aanvallen in een vernietigende, 24 uur durende slag, doodden ze meer dan 500 Duiste soldaten en verdedigden ze een strategisch belangrijke heuvel. Pas toen hun munitie opraakte, gaven zij zich over aan de vijand. Als krijgsgevangenen ondergingen Boucks mannen een beproeving die erger was dan het slagveld. Wonderlijk genoeg overleefden ze in gevangenschap van schietgrage Duitse bewakers, geallieerde bomaanvallen en een klein dagrantsoen.
- Robby101st
- Lid
omdat we met een maand of 2 weer richting de ardennen gaan heb ik dit boekje op advies van centurion net gekocht bij bol.
Ik hoop dat je gelijk hebt
:P
bedankt
Ik hoop dat je gelijk hebt

bedankt
http://www.freewebs.com/robby101st/" onclick="window.open(this.href);return false; voor de restauratie van mijn '42 Willys
- Spitfire
- Lid
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 2 keer
Wreed als ijs,
Gaat over de burgerslachtoffers in de Ardennen.
Ik heb dit boek enkele jaren terug gelezen en het is zeker de moeite waard.
kijk hier maar eens
Grtz.
Luc
Gaat over de burgerslachtoffers in de Ardennen.
Ik heb dit boek enkele jaren terug gelezen en het is zeker de moeite waard.
kijk hier maar eens
Grtz.
Luc

SPITFIRE....KING OF THE SKY
Het boek Het Ardennenoffensief 16 december - 25 januari van John Toland is misschien een goed boek.
Heb hem zelf liggen maar nog niet gelezen.
Heb hem zelf liggen maar nog niet gelezen.
- US army
- Lid
Het ardennenoffensief (Robert E. Merriam) 1969
Is een oud boekje, met tekst, geen foto's... maar geeft je informatie van de voorbereiding van Hitler tot het einde van de slag.

Is een oud boekje, met tekst, geen foto's... maar geeft je informatie van de voorbereiding van Hitler tot het einde van de slag.

"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten
Opzoek naar BOB patched items
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten
Opzoek naar BOB patched items
- S1991
- Lid
- Contacteer:
Bedankt voor het meedenken !
Als iemand nog boeken heeft over de equipment van de Amerikanen en Duitsers tijdens het Ardennenoffensief, mits deze bestaan mag je het ook melden !
Tevens van foto's gemaakt tijdens het Ardennenoffensief.
Thanks
PS. Ik heb al Images of War
Als iemand nog boeken heeft over de equipment van de Amerikanen en Duitsers tijdens het Ardennenoffensief, mits deze bestaan mag je het ook melden !
Tevens van foto's gemaakt tijdens het Ardennenoffensief.
Thanks
PS. Ik heb al Images of War
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
- Ardennenfan
- Lid
- Contacteer:
Hallo,
Momenteel bezit ik ongeveer een zestigtal boeken over het Ardennenoffensief, met daarnaast nog een twintigtal over divisies die in de Ardennen hebben gevochten. we spreken dan nog niet over de collectie wo-2 in het algemeen, waar tevens enkele hoofdstukken gewijd zijn aan deze slag. Daarnaast staat hier nog een kleine samenvatting van tijdschriften en kopies van ongeveer 10.000 blz, uitsluitend over het onderwerp. Literatuur om nog enkele jaren door te gaan, maar om nu echt de betere boeken te noemen, een kleine poging:
- La Grande Bataille des Ardennes - Hugh M. Cole
- Tonnere sur l'Ardenne - André de Fer
- Het Ardennenoffensief - Patrick Delaforce
- St. Vith Lion in the Way - Dupuy
- Een tocht langs het Slagveld - William C. Cavanaugh
- Die Wacht am Rhein - Saunders
- Ardennes Album Memorial - Jean Paul pallud
- The Battle of the Bulge Then and Now - Jean Paul Pallud
- Die Leibstandarte dl IV/2 - Ralf Tiemann
enz....
Momenteel bezit ik ongeveer een zestigtal boeken over het Ardennenoffensief, met daarnaast nog een twintigtal over divisies die in de Ardennen hebben gevochten. we spreken dan nog niet over de collectie wo-2 in het algemeen, waar tevens enkele hoofdstukken gewijd zijn aan deze slag. Daarnaast staat hier nog een kleine samenvatting van tijdschriften en kopies van ongeveer 10.000 blz, uitsluitend over het onderwerp. Literatuur om nog enkele jaren door te gaan, maar om nu echt de betere boeken te noemen, een kleine poging:
- La Grande Bataille des Ardennes - Hugh M. Cole
- Tonnere sur l'Ardenne - André de Fer
- Het Ardennenoffensief - Patrick Delaforce
- St. Vith Lion in the Way - Dupuy
- Een tocht langs het Slagveld - William C. Cavanaugh
- Die Wacht am Rhein - Saunders
- Ardennes Album Memorial - Jean Paul pallud
- The Battle of the Bulge Then and Now - Jean Paul Pallud
- Die Leibstandarte dl IV/2 - Ralf Tiemann
enz....
Bezoek terzake ons weblog voor verdere kennismaking:
http://ardennen-toen-en-nu.skynetblogs.be
Misschien tot nog eens...
- S1991
- Lid
- Contacteer:
Bedankt Ardennenfan. Ik zie dat de eerste paar boeken Franstalige titels hebben?
Grt
Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
- Ardennenfan
- Lid
- Contacteer:
Hallo,omgitsme schreef:Bedankt Ardennenfan. Ik zie dat de eerste paar boeken Franstalige titels hebben?
Grt
Inderdaad, doch het eerste vernoemde boek, kan je zelfs volledig online lezen in het Engels, ziehier de link:
http://www.history.army.mil/books/wwii/7-8/7-8_cont.htm
Bezoek terzake ons weblog voor verdere kennismaking:
-
- Lid
Het boek van Delaforce is een aanrader, goed boek over het Ardennenoffensief! Daarnaast zou ik je persoonlijk deze twee boeken willen aanbevelen:
- McManus, Allamo in the Ardennes
- MacDonald, A Time for Trumpets
Naar mijn mening twee 'must read' boeken over de Ardennen!
Zelf ben ik nog altijd op zoek naar 'St.Vith: Lion in the Way' van Ernest Dupuy. Lastig te vinden helaas..
- McManus, Allamo in the Ardennes
- MacDonald, A Time for Trumpets
Naar mijn mening twee 'must read' boeken over de Ardennen!
Zelf ben ik nog altijd op zoek naar 'St.Vith: Lion in the Way' van Ernest Dupuy. Lastig te vinden helaas..