Programma: Nieuwslicht
Zender: Nederland 3
Tijdstip: 8-5-2004 / 21:15-22:00
Omroep: VARA
Genre: Nieuws/Actualiteiten
Presentatie: Paul Witteman
Inhoud:
Leuk en verrassend anders actualiteitenprogramma met verklaringen en oplossingen bij het nieuws vanuit de wetenschap Deze week was er veel ophef over de martelingen in Irak door de Amerikaanse en Engelse soldaten. ‘Nieuwslicht’ laat zien dat een ieder in staat is tot zulke gruweldaden.
In de studio is Marc Cornelissen aanwezig. Hij is onlangs teruggekeerd van een expeditie naar de Noordpool om daar klimaatmetingen te doen. In de uitzending laat hij zien wat hij daar aantrof. Naar aanleiding van de Nederlandse wandelaars die zijn omgekomen in de Spaanse Sierra, legt Marc ook uit wat onderkoeling precies met je doet.
Daarnaast is er aandacht voor het vaccin tegen roken, speciaal voor mensen die daar niet van af kunnen komen.
Verder zijn er tips voor het allerbeste, wetenschappelijk verantwoorde moederdagontbijt en zal er uitgelegd worden wat er precies gebeurt wanneer een vliegtuig door de geluidsbarrìere gaat, zoals eerder deze week boven Amersfoort.
Midas Dekkers buigt zich over de dodenherdenking en wetenschapsjournalist Simon Rozendaal geeft zijn ‘dwarse’ mening over de top 200 van belangrijkste Nederlanders van de KRO.
bron: tvgids.nl
Niets nieuws natuurlijk, alom bekend zijn gedragsonderzoeken naar dit soort zaken: bijv. het wetenschappelijk onderzoek waarbij (fictieve) personen elektrische schokken kreeg toegediend tot zelfs dodelijke niveau's, met slechts eenvoudige manipulatie en aanzetjes van de proefpersoon. Maar wellicht toch interessant om te kijken hoe het in deze aflevering is ingevuld. Daarnaast komt Midas Dekkers nog even aan het woord en dat is altijd wel de moeite waard, alleen al om zijn manier van doen.
Iedereen in staat tot gruweldaden
- Proos
- Technisch beheerder
- Gegeven: 18 keer
- Ontvangen: 35 keer
- Contacteer:
Iedereen in staat tot gruweldaden
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
- Tim
- Lid
- Contacteer:
Klopt, er zijn ook al zo'n experimenten geweest met het oog op de nazigruwelen.
Ook herinner ik me zo'n docu waarin proefpersonen stroomstoten moesten geven aan andere mensen. Die andere mensen zaten mee in het spel en deden alsof ze stroom kregen. Wel, meer dan 90% van de proefpersonen, die allemaal werden bevolen door een autoritair figuur, gingen door tot dodelijke stroomstoten. Maar het is moeilijk te begrijpen als je het zelf niet gezien hebt
Ook herinner ik me zo'n docu waarin proefpersonen stroomstoten moesten geven aan andere mensen. Die andere mensen zaten mee in het spel en deden alsof ze stroom kregen. Wel, meer dan 90% van de proefpersonen, die allemaal werden bevolen door een autoritair figuur, gingen door tot dodelijke stroomstoten. Maar het is moeilijk te begrijpen als je het zelf niet gezien hebt

- YPPY
- Lid
- Contacteer:
Van die documentaire heb ik ook een deel gezien. Er was ook een experiment met mensen die gevangenen en bewaarders speelden, willekeurig verdeeld. Dat is vroegtijdig stopt, omdat de 'bewaarders' zich niet konden gedragen. The Wave gaat niet zozeer over gruweldaden, maar laat wel zien dat je makkelijk iemand kunt beinvloeden.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.
*Weer alleen*
*Weer alleen*