Gastlessen over WWII op basis- en middelbare scholen

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Miller
Lid
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Gastlessen over WWII op basis- en middelbare scholen

Bericht door Miller »

Beste Scholieren en docenten,

Wilt u onderstaand verhaal doorgeven aan geschiedenisdocenten op jou / uw school? Lessen zijn voor basis- en middelbare scholen.

Mijn naam is Floris Baars en ik ben 21 jaar oud. Al sinds mijn 12e verzamel ik serieus vooral Britse militaria uit de 2e Wereldoorlog. Verder doe ik aan Levende Geschiedenis en ben daarbij Werkgroepcoördinator van een British Airborne werkgroep (i.o.) van de VMD, Vereniging Militair Depot.
Op dit moment zit ik in het laatste jaar van mijn opleiding Recreatie, MBO Niv.3/4

Gastlessen

Al enige jaren geef ik gastlessen over de 2e wereldoorlog aan groepen 8 van diverse basisscholen. Dit vind ik persoonlijk erg leuk om te doen, en de leerlingen en docenten vinden het meer dan interessant. Ik wil erg graag op een leuke wijze kennis overbrengen op de leerlingen over de 2e wereldoorlog en vind het erg leuk om deze gastlessen te kunnen geven. "Leerlingen onthouden de lessen beter aan de hand van voorwerpen." Ik neem altijd een groot deel van mijn eigen verzameling mee en schets een algemeen beeld van de oorlog aan de hand van voorwerpen, uniformen, uitrustingsstukken etcetera. Verder heb ik een aantal voorwerpen waar ik het persoonlijke verleden/verhaal bij ken en vertel. (Dit wordt vaak als meest indrukwekkend ervaren.)

Indien gewenst ga ik dieper op een bepaald onderwerp in. Meestal is dit Operation Market-Garden maar ik kan mij eventueel ook in andere operatie of onderwerpen inlezen. Of hou het juist zo algemeen mogelijk.

Wat heb ik te bieden: Een interessante gastles aan de hand van voorwerpen uit de oorlog. Ik heb een zeer grote collectie Britse militaria, waaronder complete uniformen, gevechtsuitrustingen, persoonlijke (verzorgings-) spullen en nog veel meer. Verder heb ik een Duits uniform met alle toebehoren en een aantal burgerspullen, bonkaarten, voorwerpen etcetera.

Graag zou ik een of meerdere gastlessen bij u op school geven. Dit in het kader van de communicatie-zijde van mijn opleiding en les-vaardigheden. Ik vraag er geen geld voor, enkel koffie of thee. Een tegemoetkoming in de reiskosten (diesel) wordt wel op prijs gesteld.

Graag verneem ik van u of u interesse in mijn lessen heeft. Indeling en planning wordt in overleg en naar maat gemaakt.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Floris Baars

Ede (Gld.)

Mail: unifil.dutchbatt(at)gmail.com

Levende Geschiedenis? Wat is dat?
Living History is bij ons het zo goed mogelijk naspelen van een bepaald legeronderdeel uit de 2e wereldoorlog. Bij ons is dat 89 Field Security Section, Intelligence Corps, 1st (British) Airborne Division, een Inlichtingen-eenheid te velde, en No. 6 Platoon, B-Company, 2nd Battalion The Parachute Regiment.(een gevechtseenheid) Beiden tijdens de oorlog ondergebracht binnen de 1st Airborne Divison en actief in Oosterbeek en rondom de brug in Arnhem tijdens de Slag om Arnhem (Op. Market-Garden) in september 1944. Zoals ik al opmerkte ben ik de groepscoördinator en tevens de Drill-Sergeant van deze werkgroepen.
Laatst gewijzigd door Miller op 26 dec 2009, 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Miller
Lid

Re: Gastlessen over WWII op basis- en middelbare scholen

Bericht door Miller »

Reeds 2 concrete opdrachten binnen en met 1 bezig. :)

Nog meer? ik heb nog 325 data vrij voor 2010! :P
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Kugelblitz »

Leuk initiatief! Maar ik denk dat de jongere leden van dit forum al wel op de middelbare school zitten...
Jouw gastlessen zijn enkel voor groep 8 van de basisschool? Wellicht daarom vrij weinig animo.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Miller
Lid

Bericht door Miller »

Okee, is in mijn post ook niet duidelijk. Ik geef gastlessen op beide schooltypes.

Gastlessen gelden zowel voor Middelbare scholen als ook voor Basisscholen.
:wink:
Floris / MILLER
Martijn95
Lid

Bericht door Martijn95 »

Succes dan met gastlessen op de middelbare school met (merendeels) irritante pubertjes! (Ben er zelf ook een :+ )

Greetz,,

Martijn
Akko
Lid

Bericht door Akko »

Ja inderdaad veel succes , en vooral met de (soms irriterende) pubers :P

Grtz N;
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
zjopske
Lid
Contacteer:

Bericht door zjopske »

De geschiedenis leraar bij ons op school wist er wel raad mee.

Hij heeft tijdens open dag en tijden de les het nodige afgeschoten. Van vuursteen tot alarmpistool.
Echt knettergek maar wel gaaf, en te bedenken dat hij nu wethouder is :)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Miller
Lid

Bericht door Miller »

Dank u.
Vrij interessante discussie, maar niet in mijn topic :P

Mod`s: wil een van u dit even tot mijn vorige post opschonen? Alvast bedankt!
Floris / MILLER
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

Inderdaad. Leuk om van een serieus topic een slow-chat topic te maken...
In ieder geval, leuk initiatief Miller !

Succes
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Stefan
Lid

Bericht door Stefan »

Miller schreef:Mod`s: wil een van u dit even tot mijn vorige post opschonen? Alvast bedankt!
Topic aangepast en overbodige slow chat berichten verwijderd.
Akko en US Army horen hier nog over.
Miller
Lid

Bericht door Miller »

Dank u.

Zojuist is er weer een gastles geboekt! Heel erg blij mee, dit helpt mij enorm in mijn studie! 8)
Floris / MILLER
david879
Lid

Bericht door david879 »

Ik heb een vraag: ben jij laatst in Waalwijk op het Willem van Oranje College geweest? Ik zag vanmiddag een brit in een klas!
Miller
Lid

Bericht door Miller »

Hoi David,

Was inderdaad vanochtend op het WvO College. Heb daar 3 gastlessen gegeven aan 2 VMBO GT.

Ging uitstekend overigens.

Was jij daar ook op school?
Floris / MILLER
david879
Lid

Bericht door david879 »

Ik had Latijn en liep naar de Mediatheek, en hoorde een groot applaus uit de klas van Hakvoort, ik keek naar binnen zie ik een Brit met een trolley :wink:

Zag er leuk uit!
Miller
Lid

Bericht door Miller »

En inmiddels weer 2 gastlessen geboekt.

Bump voor dit topic, maar weer?
Floris / MILLER
Plaats reactie