De oorlog in je eigen regio/stad, mijn stad...

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

De oorlog in je eigen regio/stad, mijn stad...

Bericht door michiel01 »

Al enige tijd doe ik onderzoek naar Breda in de Tweede Wereldoorlog. Wat mij opvalt bij de geschiedschrijving van meerdere steden in Wo2 is dat er maar eenzijdig aandacht wordt besteedt aan de oorlog. Ook voor Breda geldt dit, 90% van de aandacht gaat uit naar de bevrijding, over de bezetting is maar zo weinig bekend. Sommige dingen uit mijn onderzoek zijn wel interessant om met een wat breder publiek te delen. (Mijn onderzoek is overigens niet gebasseerd op wikipedia en google maar gebeurd in samenwerking met meerdere officiele instanties en andere echte onderzoekers.)
mijn onderzoek richt zich primair op de Duitse bezetting van Breda, waarbij ik er niet aan ontkom andere aspecten natuurlijk ook te behandelen.

In de oorlog zijn er in Breda meerdere militairen en verzetslieden geexecuteerd, in mei 1940 twee (vermeende) deserteurs van het Nederlandse leger door een Hollandse onderofficier, verzetslieden van "de post op de vloeiweide", zij werden op de oude schietbaan in het mastbosch omgebracht. In hetzelfde bos is nog een executieplaats. Deze is echter niet zo bekend, vergeten eigenlijk een argeloze wandelaar zal het muurtje misschien opvallen, maar door het bord: " niet betreden, heide gebied" worden tegengehouden om eens nader bij het muurtje te gaan kijken.

Met zekerheid kan ik zeggen dat hier 2 Duitsers zijn geexecuteerd, door eigen troepen. Mijn onderzoek richt zich nu op nog drie anderen, welke met enige zekerheid hier ook zijn omgebracht, een derde heer en twee vrouwen.
Op 8 februari 1944 werden Felix en Friedrich (achternamen publiceer ik bewust nog even niet) in een vrachtwagen naar het Mastbos gebracht. Daar werden zij door de kogels van het vuurpeloton omgebracht. De door het Duitse commando opgegeven reden is: Communistische aggitatie, oftewel communistisch denkbeelden/ideeen.
Het muurtje is speciaal voor deze executies aangelegd, het Mastbos was in WO2 grotendeels een No-go gebied voor burgers, naarmate de oorlog vorderde werd de houtkap hier geintensiveerd en werden er versperringen aangelegt voor (eventueel) naderende geallieerde legers. Russische krijgsgevangenen werden hiervoor tewerkgesteld in het bos. Rond het bos lagen ook de commandoposten van het leger welke Breda in 1944 verdedigde, in het bos werd ondermeer een groot deel van het wagenpark van de Duitse eenheden in de stad ondergebracht. Tevens was het bos in 1940 al bemijnd door de Franse verdedigers ervan. Al met al niet een locatie waar burgers nu eens rustig een wandelingetje maakten.
(in volgende delen van m'n beschrijving zal ik nog een aantal punten uit bovenstaande beschrijving van het Mastbos uitdiepen.)

Wat nu nog rest van het muurtje is een anderhalf meter hoge "stapel" bakstenen, diverse stukken hebben reeds losgelaten en liggen her en der om het muurtje verspreidt. Hier een foto impressie:

Afbeelding
Het muurtje met de begroeiing.

Afbeelding
Een van de kogelgaten welke het muurtje "siert".
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: De oorlog in je eigen regio/stad, mijn stad...

Bericht door david879 »

Mooi verslag!
Gebruikersavatar
Jakie
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jul 2010, 08:38

Re: De oorlog in je eigen regio/stad, mijn stad...

Bericht door Jakie »

Inderdaad. Erg mooi.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: De oorlog in je eigen regio/stad, mijn stad...

Bericht door coco »

Super interessant, zeker ook omdat ik elke dag in Breda kom :wink:
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: De oorlog in je eigen regio/stad, mijn stad...

Bericht door panzer lehr »

Erg interessant hier in mijn dorp is er ook veel gebeurd. :mrgreen:
niels-militair
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 nov 2012, 22:52

Re: De oorlog in je eigen regio/stad, mijn stad...

Bericht door niels-militair »

ik kom zelf ook uit breda erg interessant
Plaats reactie