oorlogsgek schreef:Ik hoop dat ze de rest niet gesloopt hebben.
Het toestel was niet voor restoratie bedoelt. Maar voor de onderdelen. Alle bruikbare onderdelen gaan naar de restoratie van een andere 109 G-2 in Noorwegen. De rest zal in onderdelen op andere plaatsen opgeknapt worden.
Hier staat het volledige verhaal met de redenen waarom het "misging" in het kort:
- Het doel was de motor en propellers in een keer omhoog te krijgen.
-De bedoeling was dat het horizontaal omhoog zou getakeld worden. Dit zou onderwater al moeten gebeuren.
- De neus zat onwrikbaar vast in de bodem en men kon het niet uitgegraven.
-Dus moesten de hijsbanden bevestigd worden op een alternatieve manier.
-Een kraan die geschikt was voor meer als 10 ton moest gebruikt worden.
Het gewicht van een BF 109 G-2 ligt rond de 2.5 ton. Toen het toestel uit de modder kwam gaf de kraan het gewicht van 6 ton aan.
-De motor hing al niet meer corect aan het vliegtuig en de 20 mm kanon stak al door in de cockpit.
-De motor en kanon slaagde men los te maken voor men het toestel aan land hijsde.
-Men wist dat het toestel op die plaats kon breken als men het horizontaal zou laten zakken.
- Men heeft het risico genomen omdat de op dat punt de minst belangrijkste zaken zaten die men wilde redden /gebruiken.
En het ging mis. Jammer maar voor het uiteindelijke doel niet belangrijk.
De resterende stukken van het toestel zal op verschillende plaatsen gerestoreerd worden. Vleugels in Hongarije (Nadat onderdelen voor een restoratie in Noorwegen zullen worden gebruikt) de staart en het achterste deel van het vliegtuig in Duitsland. De motor in Noorwegen.
http://www.luftfart.museum.no/Engelsk/N ... chmitt.htm
Dit vind ik nog altijd het ergst. Een B29 50 jaar in sneeuw en ijs begraven in Thule bij Groenland. Weer werkend gekregen end dan!
http://www.youtube.com/watch?v=1tJb-bmgBC0
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944