Ook gezien hoe groot die was...???Jan Klaassen schreef:Daaaaag...niet normaal. Veiligheidsmaatregelen? Niet dus. Met alleen een brandblusser kan je geen enkele brand blussen van dat formaat.
Hoe vakkundig een opgeviste Bf109 wordt verkracht
- S1991
- Lid
- Contacteer:
Re: Hoe vakkundig een opgeviste Bf109 wordt verkracht
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
- Bolt Action
- Lid
Het lijkt me dat een vliegtuig dat meer dan 60 jaar in het ijs heeft gelegen na een kort onderhoud niet opstijgt, zelfs al waren het goeie omstandigheden. Ze hadden er meer over na moeten denken, en ik vindt dat budget geen excuus om dat vliegtuig weg te 'vliegen'. Zonde...!He flies in parts for the B-29 and a massive bulldozer to clear the runway, but every takeoff is dangerous in these conditions, and he and his crew have a short window for success due to the brief summer. Greenamyer also faces a limited budget and other difficult hurdles as they try to resurrect a piece of history and fly it home.
Wat bedoel je met de 20 mm stak al door de cockpit?Jim schreef:Het toestel was niet voor restoratie bedoelt. Maar voor de onderdelen. Alle bruikbare onderdelen gaan naar de restoratie van een andere 109 G-2 in Noorwegen. De rest zal in onderdelen op andere plaatsen opgeknapt worden.oorlogsgek schreef:Ik hoop dat ze de rest niet gesloopt hebben.
Hier staat het volledige verhaal met de redenen waarom het "misging" in het kort:
- Het doel was de motor en propellers in een keer omhoog te krijgen.
-De bedoeling was dat het horizontaal omhoog zou getakeld worden. Dit zou onderwater al moeten gebeuren.
- De neus zat onwrikbaar vast in de bodem en men kon het niet uitgegraven.
-Dus moesten de hijsbanden bevestigd worden op een alternatieve manier.
-Een kraan die geschikt was voor meer als 10 ton moest gebruikt worden.
Het gewicht van een BF 109 G-2 ligt rond de 2.5 ton. Toen het toestel uit de modder kwam gaf de kraan het gewicht van 6 ton aan.
-De motor hing al niet meer corect aan het vliegtuig en de 20 mm kanon stak al door in de cockpit.
-De motor en kanon slaagde men los te maken voor men het toestel aan land hijsde.
-Men wist dat het toestel op die plaats kon breken als men het horizontaal zou laten zakken.
- Men heeft het risico genomen omdat de op dat punt de minst belangrijkste zaken zaten die men wilde redden /gebruiken.
En het ging mis. Jammer maar voor het uiteindelijke doel niet belangrijk.
De resterende stukken van het toestel zal op verschillende plaatsen gerestoreerd worden. Vleugels in Hongarije (Nadat onderdelen voor een restoratie in Noorwegen zullen worden gebruikt) de staart en het achterste deel van het vliegtuig in Duitsland. De motor in Noorwegen.
http://www.luftfart.museum.no/Engelsk/N ... chmitt.htm
Dit vind ik nog altijd het ergst. Een B29 50 jaar in sneeuw en ijs begraven in Thule bij Groenland. Weer werkend gekregen end dan!![]()
http://www.youtube.com/watch?v=1tJb-bmgBC0
Nemo Me Impune Lacessit
The extra straps added to secure the engine was not sufficient in order to keep the engine in a straight line to the fuselage. The 20 mm Mg151 gun is protruding almost half a meter through the firewall and into the cockpit. Because the engine shifted somewhat to the side, this gun got stuck to the firewall. Due to the limited space on the deck of the recovery vessel, the gun could not be unstuck at the site safely. A decision was then made to hoist the airplane on board as it was and to keep it vertically hanging from the crane with the engine resting on the deck of “Camilla” until safely ashore. This decision however, prevented us in removing the securing strap on the tail of the airplane until “Yellow 3” was lowered on to the pier. Because of the rather bad condition of the tail section, a calculated risk was made to have a go with this strap still fastened.ammo schreef:Wat bedoel je met de 20 mm stak al door de cockpit?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- Stevo
- Lid
- Contacteer:
Ach, zo ken ik er nog een paar hoorJim schreef:a calculated risk was made

Gewoon een manier en uitdrukking om aan te geven dat alles fout is gegaan wat je liever niet fout had zien gaan maar je het gokje toch hebt gewaagd, je moet een koe een koe noemen en een paard een paard.
Of "je mag gans mijn Willys Jeep in stukken zagen en op de schroothoop gooien maar spaar alstublief de rechter koplamp want die heb ik nodig om mijn andere Willys te restaureren

B29 filmpje is best heftig, kan ik mijn buren vast mee imponeren als ik volgend jaar een BBQ organiseer...........zonde

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
- Stevo
- Lid
- Contacteer:
Nonsens, op die gele spanband stond geen enkele spanning (ze hangt zelf te fladderen in de wind) tot ze het toestel op die europaletten begonnen te laten zakken. Kans zat om hem te verwijderen voordien.Jim schreef:This decision however, prevented us in removing the securing strap on the tail of the airplane
Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
De achterkant van de mg 151 ligt al in de cockpit, tussen de voetpedalen, en loopt al door de firewall.Jim schreef:The extra straps added to secure the engine was not sufficient in order to keep the engine in a straight line to the fuselage. The 20 mm Mg151 gun is protruding almost half a meter through the firewall and into the cockpit. Because the engine shifted somewhat to the side, this gun got stuck to the firewall. Due to the limited space on the deck of the recovery vessel, the gun could not be unstuck at the site safely. A decision was then made to hoist the airplane on board as it was and to keep it vertically hanging from the crane with the engine resting on the deck of “Camilla” until safely ashore. This decision however, prevented us in removing the securing strap on the tail of the airplane until “Yellow 3” was lowered on to the pier. Because of the rather bad condition of the tail section, a calculated risk was made to have a go with this strap still fastened.ammo schreef:Wat bedoel je met de 20 mm stak al door de cockpit?
Zal ongeveer wel kloppen dat de mg een halve meter door de firewalll stak, maar zo hoort de mg te zitten.
vandaar mijn vraag.
Nemo Me Impune Lacessit
-
- Lid
Beide zeer jammer dat het mislukt is, je zou als "expert toch beter moeten weten dat een B-29 na 50 jaar in sneeuw toch nooit meer zal vliegen...
Waarom niet? Het vliegen was het probleem niet. Alles werkte.... schreef:Beide zeer jammer dat het mislukt is, je zou als "expert toch beter moeten weten dat een B-29 na 50 jaar in sneeuw toch nooit meer zal vliegen...
De omstandigheden,startbaan en weer kon problemen geven.
En uiteindelijk is het toestel in de fik gevlogen mede door een menselijke fout. Maar ja mensen waar je jaren mee hebt samengewerkt ga je niet zomaar aan de wand nagelen. Heeft ook geen zin meer.
De generator had uit moeten staan!
Een Amerikaanse boordwerktuig kundige die ik sprak in Duxford (jaren geleden) was daar heel stellig in. Dan hadden ze voor het opstijgen eventuele problemen nog kunnen oplossen.
And not all the monkeys are in the zoo.