Recensies: Boeken Non-Fictie

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Boeken Non-Fictie

Bericht door Jan Klaassen »

De tweede van vandaag. De eerste staat nog op pagina 1 ;)

Gestold Verleden. 17 mei 1940, Frans oorlogsgeweld op Middelburg

Auteur: A.B.J. Goossens
Uitgever: In eigen beheer
Jaar Uitgave: 2012
Aantal Pagina's: 131 excl. bijlagen
Synopsis:

Het is een Zeeuws verhaal - over een Zeeuwse geschiedenis. Al vanaf 1940 lijkt het verhaal vast te staan: de Duitse Luftwaffe bombardeerde op 17 mei 1940 de historische stad Middelburg, zoals ze dat ook bij Rotterdam hadden gedaan, om een doorbraak te forceren. Heel Nederland had zich immers overgegeven, met uitzondering van Zeeland. In de afgelopen jaren is die visie op de helling komen te staan: steeds duidelijker werd het, dat het geen Duitse vliegtuigen waren, maar (zo was de conclusie van een onderzoek in 2010) Duitse artillerie. Eind 2012 echter, lijkt ook deze visie achterhaald. Het was geen Duitse artillerie - het waren sowieso geen Duitsers. De titel doet waarschijnlijk al vermoeden wie de auteur als schuldige aan gaat wijzen :roll:

Eigen mening over het boek:

Het is erg lastig. Als Zeeuw ben ook ik opgegroeid met het idee dat de Duitsers de stad expres hebben gebombardeerd. Als het voor mij al moeilijk is van gedachten te veranderen, is het dat voor de ouderen natuurlijk helemaal. Toch ben ik ondertussen (door een ander boek uit 2010 in combinatie met dit nieuwe boekje) wel overtuigd geraakt dat het in ieder geval geen vliegtuigen waren - en dat daarmee een terreurbombardement wel van de historische baan is. Dan blijft over de vraag: Duitsers of Fransen? Goossens heeft goed onderzoek geleverd, laat dat in ieder geval gezegd zijn. Zonder verder te veel in detail te treden zijn er toch een paar zaken die bij mij vraagtekens oproepen. Volgens de auteur moet er niet al te veel aandacht worden geschonken aan ooggetuigenverslagen die melding maken van bombarderende vliegtuigen boven Middelburg, waar ik mij nog best in kan vinden aangezien deze "ooggetuigen" meestal vooral op het gehoor zijn afgegaan. Vervolgens echter gebruikt hij wel ooggetuigenverslagen van anderen - en alleen die, die ook op Frans vuur wijzen.
Een aantal andere punten. Er zijn Franse blindgangers gevonden: dat kan ik mij goed voorstellen en ook in 2010 was de conclusie al dat de Fransen op z'n zachtst gezegd slordig hebben ingeschoten op de Duitse stellingen en dat daarbij ook granaten in Middelburg zijn beland. Maar is dit bewijs voor een puur Frans bombardement? Een in weer een ander boek (2002) genoemde ooggetuige zegt letterlijk Duitse artillerie te hebben gezien, die op Middelburg schoot. Toen hij boos de Duitse artilleristen benaderde wimpelden ze hem met een simpel "Es ist Krieg" af. Goossens noemt deze ooggetuige, als ook anderen met een niet helemaal passend verhaal, niet.
Daarnaast zouden de Duitsers geen reden hebben Middelburg te beschieten. De Fransen wel? Ik ben er niet van overtuigd. Verslagen die melding maken van granaten uit het "Zuidoosten" helemaal letterlijk nemen, zonder kritisch te zijn en te bedenken dat in het oosten Duitsers stonden, en in het zuiden Fransen - is ook niet helemaal netjes. "Zuidoost" bewijst voor mij nog vrij weinig. Daarnaast stond er Franse artillerie op enkele kilometers van Middelburg (tussen de Duitse linies en de stad in), en zou een beschieting van die eenheden best wat afzwaaiers met zich mee hebben kunnen nemen.

Om samen te vatten: nee, vliegtuigen waren het niet - dat is nu wel zeker en daar heeft Goossens ook aan bijgedragen. Maar waren het Fransen? Hij bewijst het wel, maar het is nog niet helemaal waterdicht. Het is een geval van: "ja, het waren zeker WEL Fransen, maar misschien OOK Duitsers". Dat laatste is in ieder geval nog niet ontkracht.

Beoordeling: 4/5 (minimum 1, maximum 5)
Is het de prijs waard: Ja/Nee + Waarom?
Ja. €12,50 kostte het volgens mij (of €14,00 incl. verz. kosten), en dat is het gewoon wel waard. Punt. Daarnaast is de heer Goossens een aardige man, dus als je het kan ophalen is het alleen maar extra voordelig _/-\o_
Bijlagen
gestold-verleden-goossens.jpg
gestold-verleden-goossens.jpg (17.49 KiB) 9722 keer bekeken
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
JariRHV
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mei 2012, 18:14

Re: Recensies: Boeken Non-Fictie

Bericht door JariRHV »

Generaal van Arnhem

Afbeelding


Auteur: Robert Urquhart
Uitgever: De Boekerij
Jaar Uitgave: 2012
Aantal Pagina's: 289
Synopsis: Drie geallieerden luchtmacht divisies werden in Nederland gedropt om strategische bruggen over de Rijn bij Arnhem in handen te krijgen. Maar het Duitse verzet was heviger dan verwacht en afgesneden van de wereld moesten de soldaten negen dagen lang standhouden tegen een enorme overmacht, zonder ammunitie, zonder hulp. Van de 10.000 manschappen kwamen er slechts 2300 terug. Generaal van Arnhem is het verhaal van deze dappere mannen die een brug te ver gingen, verteld vanuit het standpunt van de commandant zelf - maar ook van de Nederlandse burgers, die van onschatbare waarde bleken tijdens een van de bloedigste slagen van de Tweede Wereldoorlog.

Eigen mening over het boek: Het boek geeft een schitterend inzicht hoe de Urquhart de Slag om Arnhem heeft meegemaakt maar ook hoe zijn manschappen het mee hebben gemaakt. De Slag om Arnhem wordt er zeer goed in beschreven doordat Urquhart iedereen aan bod laat komen, van de mannen van Frost bij de brug tot aan het xxx legerkorps. Het is tevens interessant om te lezen hoe de Engelsen de hulp van de ondergrondse en het gewone Nederlandse volk ervoeren. Kortom een pure aanrader voor iedereen!

Beoordeling: 4/5 (minimum 1, maximum 5)
Is het de prijs waard: Ja, het heeft me €19,95 gekost en heeft me weer een stuk meer te weten gebracht over wat er allemaal afspeelde rondom Arnhem.
6th Airborne Division
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: Recensies: Boeken Non-Fictie

Bericht door Cas »

Old Hickory Recon: Memories of the 30th Infantry Division 1943-1945


Auteur: Marion M. Sanford / Jeff Rogers
Uitgever: Schweinhund Publishing
Jaar Uitgave: 2012
Aantal Pagina's: 304
Synopsis:

Memoires van Old Hickory Recon Troop veteraan Marion M. Sanford, over zijn leven en zijn oorlogservaringen, boek is volledig in het Engels

Eigen mening over het boek:

Ik vond het een prettig leesbaar boek, Mr. Sanford vertelt over zijn jeugd, over zijn oorlogservaringen en het leven na de oorlog. Het boek gaat, zoals de titel al zegt, over zijn herrineringen aan de oorlog. Leuke en verrassende anekdotes. Omdat 30 ID (en daarmee ook Recon) mijn woonplaats en regio heeft bevrijd was dit boek voor mij natuurlijk een must (Oorlogshandelingen over zuid-limburg worden echter niet uitvoerig belicht).

Beoordeling: ?/5 (minimum 1, maximum 5) 4/5
Is het de prijs waard: Ja/Nee + Waarom?

Voor mij was dit boek absoluut de prijs waard !

Voor diegene die meer over Old Hickory willen weten zal het de prijs (omgerekend € 50 incl verzenden uit Amerika) de prijs waard zijn, de algemene lezer zal zelf een kosten/baten afweging moeten maken. Dergelijke biografieën (bv over Easy Co.) zijn beduidend goekoper, in het Nederlands en hebben in essentie dezelfde inhoud.
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
JariRHV
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mei 2012, 18:14

Re: Recensies: Boeken Non-Fictie

Bericht door JariRHV »

Broeders In De Strijd

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Auteur: Bill Guarnere en Edward Heffron
Uitgever: De Boekerij
Jaar Uitgave: 2010
Aantal Pagina's: 255
Synopsis: 'Broeders in de strijd' vertelt de persoonlijke belevenissen van twee leden van de E-compagnie, 'Wild' Bill Guarnere en Edward 'Babe' Heffron, beiden afkomstig uit Philadelphia. Hun ervaringen tijdens de gevechten in Normandië, in Nederland tijdens operatie 'Market-Garden', tijdens het winteroffensief rond Bastogne en ten slotte de acties op Duits grondgebied, maakten hen vrienden voor het leven. Dit boek vertelt hun fascinerende levensverhaal, vanaf de Tweede Wereldoorlog tot heden.

Eigen mening over het boek: Dit boek is echt een schitterende aanvulling op 'Band of Brothers'. In Ambrose' meesterwerk was natuurlijk niet plaats voor ieders belevenissen in de Tweede Wereldoorlog. Verder is het boek leuk om te lezen doordat je waarschijnlijk al eerder kennis hebt gemaakt met deze twee soldaten in de serie Band of Brothers of het boek zelf. Ook is het mooi dat er ook aandacht is besteed aan het leven na de Tweede Wereldoorlog waarin ze onder andere weer terug gaan naar de voormalige slagvelden.

Beoordeling: 4/5 (minimum 1, maximum 5)
Is het de prijs waard: Ja, het heeft me €12,50 gekost en dit was het meer dan waard omdat het je een mooi beeld geeft van de oorlog door de ogen van degene die er zelf bij waren.
6th Airborne Division
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Boeken Non-Fictie

Bericht door Jan Klaassen »

Ik wil graag dit boek nogmaals recenseren - na het een tweede keer gelezen te hebben (zie pagina 1 voor de vorige keer)!

"Hess; het dubbelleven van de man achter Hitler"

Afbeelding

Auteur: Lynn Picknett, Clive Prince, Steven Prior
Uitgever: Anthos, Manteau
Jaar Uitgave: 2001
Aantal Pagina's: >600
Synopsis: Verslagen en interpretaties over de veel besproken landing van Rudolf Hess, op 10 mei 1941, in Schotland na een vlucht vanuit Augsburg (Duitsland). Voor al het overige, zie de 'Eigen Mening'.

Eigen mening over de boeken:
Graag wil ik voor het grote deel van deze eigen mening de lezers verwijzen naar de vorige pagina - met de inhoud die daar flink is uitgelegd.
Wat mij is opgevallen deze keer is dat ook Prior enzovoort graag grote aannames doen op basis van soms erg weinig informatie en details. En deze aannames worden hoe verder, hoe zekerder - zonder verdere uitleg. Zo kan het op pagina 150 "waarschijnlijk" heten - en op pagina 200 "zeker".

Ik ben persoonlijk nu minder overtuigd geraakt van het bestaan van een echte vredesgroep: de auteurs stappen redelijk snel over het feit heen, dat de "voorstanders" van vrede meestal leden van losse, pro-Duitse groeperingen waren. Maar is dat genoeg om je land te verraden, midden in oorlogstijd? Ze knopen het gehele verhaal dan wel weer mooi vast aan de dood van de hertog van Kent in 1942 en de "dood/moord" van Hess in 1987, met overtuigende bruggetjes.

Al met al nog altijd een sterk boek (nog altijd sterker dan "Het Hitler-Hess bedrog" wat wetenschappelijk gezien echt een nachtmerrie is), maar het miste de tweede keer door meer kritisch lezen toch iets overtuiging.

Beoordeling: Hess; het dubbelleven: 3.5/5.
Is het de prijs waard: Ja. 'Hess; het dubbelleven' kost zo'n 10 tot 15 euro (op bol, speurders, marktplaats etc).
Alleen kopen als je er echt in geïnteresseerd bent; het is een flinke pil en je gaat er echt een tijd in bezig zijn.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Boeken Non-Fictie

Bericht door Jan Klaassen »

Om het topic weer een keer aan te zwengelen!

An der Hand meiner Schwester

Auteur: Bärbel Probert-Wright
Taal: Duits
Uitgever: Knaur
Jaar Uitgave: 2008
Aantal Pagina's: 352
Synopsis:
1945: Eva und Bärbel, zwei Schwestern, 19 und 7 Jahre alt, begeben sich kurz vor dem Ende des Zweiten Weltkriegs auf die Suche nach ihrer Mutter. Der Wunsch der beiden Mädchen, wieder bei ihr zu sein, ist stärker als ihre Angst. Und so ziehen sie los und gehen zu Fuß von Tabarz im Thüringischen Wald über Jena und Wiedersdorf bei Halle bis nach Hamburg quer durch Deutschland, ein Land im Todeskampf, voller Flüchtlinge, Soldaten und Plünderer.

1945: Eva en Bärbel, twee zussen, 19 en 7 jaar oud, gaan kort voor het eind van de Tweede Wereldoorlog op zoek naar hun moeder. De wens van de meisjes, weer bij haar te zijn, is sterker dan hun angst. En zo gaan ze op weg, te voet van Tabarz in het Thüringischen Wald, via Jena en Wiedersdorf bij Halle naar Hamburg - dwars door Duitsland, een land in doodsstrijd, vol vluchtelingen, soldaten en plunderaars.

Eigen mening over het boek:

Beoordeling: 5/5
Volgens mij geef ik te makkelijk een 5/5 - tenminste, bij vorige boeken. Ik zal ze nog eens overlopen zometeen en veranderen ten opzichte van dit boek :lol:
Want dit is echt een bijzonder sterk boek. Je zou zeggen - twee meisjes door Duitsland, wat is daar nu aan? Maar het is een bijzonder gedetailleerde, erg levendige en indrukwekkende weergave van een hele zware tijd voor Duitsland en de Duitsers. Aan de hand van het dagboek van Eva schrijft Bärbel dit boek in 2008: ze neemt je als lezer mee langs al haar herinneringen (van Hamburg naar Oost-Pruisen, naar Tabarz en terug naar Hamburg). Levendig beschreven - je "ziet" het helemaal voor je, zeg maar. En dat is de bedoeling van een goed boek ook. Ja - het na-oorlogse gedeelte, waarin ze over haar eigen leven verder schrijft, had van mij niet speciaal gemoeten, maar het is een "rond" verhaal, dus dat is ook wel weer mooi.
Voor iedereen die het "kleine", "persoonlijke" en "biografische" verhaal prettig vindt om te lezen (dat heb ik dus heel erg :mrgreen: ) is dit een absolute aanrader! Één van de beste (misschien wel het beste) waargebeurde verhalen over de Tweede Wereldoorlog, die ik in de afgelopen vele jaren heb gelezen.

Is het de prijs waard:
Ja! Ik vond het zelf op de Duitse ebaai, waar het gratis verzonden werd en dus voor nog geen €7 op de deurmat lag. Gewoon direct doen. Ook voor net iets meer dan dat zijn ze te vinden - en ook dat is het geld waard! Zie uitleg hierboven ;)
Bijlagen
009587724-an-der-hand-meiner-schwester.jpg
009587724-an-der-hand-meiner-schwester.jpg (15.35 KiB) 9267 keer bekeken
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
pantserknakker
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mei 2013, 14:05

Re: Recensies: Boeken Non-Fictie

Bericht door pantserknakker »

Beste hier een goed boek :

Het boek is van Marcel Rözer : Zo Vader, een keuze voor de Waffen SS die generaties lang nadreunt.

In het boek beschrijft de schrijver het verhaal van zijn fammilie die in de Tweede Wereldoorlog bij de NSB waren,
en over zijn eigen vader die gevochten heeft in Rusland bij de Waffen SS en gevangen werd genomen in Oostenrijk. Ook hoe het na de Tweede Wereldoorlog ging wordt uitvoerig beschreven zoals zijn gevangenschap in Vught, hij heeft contact gezocht met een oud SS er en met mensen uit zijn vader zijn omgeving uit die tijd. Een zeer goed boek dat je in één keer uitleest als je iets wilt weten van een Nederlander die "fout" was in de Tweede Wereldoorlog.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Boeken Non-Fictie

Bericht door Jan Klaassen »

Nu heb ik toch een en ander gelezen over Hess - en hier is nog een voorbeeld!

Hess, Hitler & Churchill
9781848316027_Z.jpg
Auteur: Peter Padfield
Uitgever: Icon Books
Jaar Uitgave: 2013
Aantal Pagina's: 360
Synopsis:
In may 1941, with Europe at war, Hitler's deputy Rudolf Hess flew to Scotland to hold peace talks with influential members of British Society. According to the official British and German accounts he acted alone, without Hitler's knowledge and without any encouragement from te British government. Peter Padfield examines what really happened - and why the truth has been suppressed for so long.

Eigen mening over het boek:
Tja, wat zullen we hier eens van zeggen? Voor ik begin: het is een erg persoonlijke mening - op het internet zwerven een hoop bijzonder positieve recensies rond. Dit wordt er niet één van.

Het gaat werkelijk van links naar rechts, van voor naar achter, over de kop, driedubbel rond en met een omtrekkende beweging terug. Er is werkelijk geen touw aan het boek vast te knopen. Je hebt geen idee wat je leest, ondanks dat Padfield constant dingen letterlijk herhaalt (iets waar je ook helemaal gek van wordt). Ik raakte in ieder geval al vrij snel de draad helemaal kwijt - en die kwam niet terug tot ik aan de laatste 5 pagina's begon. Dat "what really happens" blijft dan ook enorm vaag: pas 5 pagina's voor het eind, het is ongelooflijk, komt hij met zijn stelling: Menzies (MI6) en Canaris (Abwehr) hadden vaak en veel contact met elkaar - Canaris als tegenstander van Hitler natuurlijk. Hess kwam hier achter en besloot daarom naar Engeland te vliegen. Ja, dat is letterlijk alles - maar dit staat op de aller-, allerlaatste pagina! En dit komt in de eerdere 355 pagina's dus helemaal niet voor. Waar heb ik dan dat boek helemaal voor gelezen? Ik weet het niet meer...

Het leest lastig, is taai, saai, droog en er wordt dus constant herhaald (wat ik graag even wil herhalen)! Het is zeker geen aanrader. Picknett, Price en Prior (zie boven) schreven een enorm boek van 700+ pagina's, maar toch leest dat enorm lekker weg. Dit, van slechts 350 pagina's... Hier heb ik mij doorheen moeten slepen werkelijk.

Beoordeling: 1/5 (minimum 1, maximum 5)

Sorry, echt te slecht voor woorden. Misschien zijn zijn technieken best goed - maar ook dat betwijfel ik. Hij is nóg erger dan anderen met het aannemen van dingen, uitvergroten enzovoort. En dan tegelijkertijd de héle tijd niets verduidelijken: hij houdt de hele tijd slagen om de arm, wat enorm irritant wordt.

Is het de prijs waard: Ja/Nee + Waarom?

Nee. Zie boven. Boek hoeft niet veel te kosten, maar je hebt er ook geen plezier aan.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Recensies: Boeken Non-Fictie

Bericht door yente »

(Nachtspook van Sint Truiden)
NL-NJ-nachtspook-van-SttTuiden0001-211x300.jpg
NL-NJ-nachtspook-van-SttTuiden0001-211x300.jpg (20.31 KiB) 8685 keer bekeken
Auteur: Wim Govaerts
Uitgever: Agora/ De Krijger
Jaar Uitgave: 2007
Aantal Pagina's: 304
Synopsis:

Wim Govaerts geeft met zijn boek "het nachtspook van Sint Truiden" een waarheidsgetrouwe biografie van Heinz Schnaufer weer. Heinz Schnaufer is alom bekend als de gevaarlijkste nachtjager. Met dit boek wordt zijn hele levensloop beschreven, van tiener tot succesvolle nachtjager. Wat het boek uniek maakt is dat van zo goed als alle Schnaufer's overwinningen informatie wordt gegeven. Een foto van de geallieerde bemanning, hoeveel overlevenden en vaak ook een getuigenverslag van één van de overlevenden, wat het pakkender maakt. Achteraan het boek worden alle vluchten van Schnaufer weergegeven. Wat mij betreft een uniek naslagwerk als je meer wil weten over de Duitse nachtjagers!

Eigen mening over het boek:
Zeer goed en pakkend boek.

Beoordeling: 5/5
Is het de prijs waard: Ja! De informatie in het boek is zeer nuttig wil je meer over dit thema weten. Wim Govaerts schrijft over Schnaufer zonder hem op een voetstuk te plaatsen en is kritisch over informatie. Zeker het kopen/lezen waard!

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
YellowCab
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2014, 13:54

Re: Recensies: Boeken Non-Fictie

Bericht door YellowCab »

De Bloedigste Oorlog

Afbeelding

Auteur: Robert Stiphout
Uitgever:Atlas-Contact
Jaar Uitgave:2009
Aantal Pagina's:252
Synopsis:
De Korea-oorlog (1950-1953) was de eerste vredesmissie waaraan Nederland deelnam en is nog altijd de bloedigste: van de eerste lichting Koreagangers raakte een op de drie gewond of sneuvelde. Ondanks de grote verliezen is dit een vergeten oorlog geworden. De bloedigste oorlog herontdekt het adembenemende verhaal van de vaderlandse soldaten.

Eigen mening over het boek:
Geen WO2 boek maar Korea. Zeer goed geschreven, je kan je goed inleven in de gebeurtenissen die de 'compie's' meemaakten. Dit boek gaat echt over de Nederlandse soldaten en hun missies, ontberingen en acties. Tevens komen er heel veel persoonlijke verhalen aan de orde. Ik heb diepe respect voor het gene wat de Nederlanders hebben doorgemaakt.

Beoordeling: 5/5
Is het de prijs waard: Ja. Het boek boeit van de eerste tot de laatste pagina.
Qwas
Lid
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 apr 2014, 19:08

Re: Recensies: Boeken Non-Fictie

Bericht door Qwas »

YellowCab maakt hier een kleine denkfout.

Het was niet de eerste "Vredesmissie" maar een toen algemeen genoemde "Peace enforcing war".

Dit in tegenstelling met "Peace keeping war".

Er werd daar een communistische veroveringsoorlog met potentiële grote internationale gevolgen door 16 naties teniet gedaan.

Bij vertrek van de Nederlandse vrijwilligers met schepen vanuit Rotterdam stonden dan ook KPN-leden in koor "Vuile Amerikaanse SSers" te schreeuwen.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Boeken Non-Fictie

Bericht door Jan Klaassen »

Qwas schreef:YellowCab maakt hier een kleine denkfout.
Het was niet de eerste "Vredesmissie" maar een toen algemeen genoemde "Peace enforcing war".
Dit in tegenstelling met "Peace keeping war".
Er werd daar een communistische veroveringsoorlog met potentiële grote internationale gevolgen door 16 naties teniet gedaan.
Bij vertrek van de Nederlandse vrijwilligers met schepen vanuit Rotterdam stonden dan ook KPN-leden in koor "Vuile Amerikaanse SSers" te schreeuwen.

Voor hier een discussie over begint zal ik vriendelijk, doch dringend de deur dichtdoen :roll:
De door YellowCab geschreven samenvatting is letterlijk overgenomen van een andere bron - mogelijk de omslag van het boek, maar in ieder geval sites als bol enzovoort. Dit topic is verder alleen bedoeld voor het recenseren van boeken en het geven van commentaar daarop. Voor inhoudelijke zaken en discussies, die altijd meer dan welkom zijn, zijn aparte deelfora beschikbaar.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Qwas
Lid
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 apr 2014, 19:08

Re: Recensies: Boeken Non-Fictie

Bericht door Qwas »

Moderator Klaassen mijn verontschuldigingen.

Commentaar is in een recensie alleen toegestaan aan de recensent. Duidelijk, over en sluiten.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Recensies: Boeken Non-Fictie

Bericht door Joep »

image_6027.jpg
Auteur: Eppo Hero Brongers

Uitgever: Aspekt

Jaar Uitgave: 1e druk 1971, 10e druk 2003

Aantal bladzijdes: 288

Synopsis:

Grebbelinie 1940 van E.H. Brongers is een standaardwerk over een van de belangrijkste slagen uit de meidagen van 1940. Het is een aangrijpend en boeiend verhaal, dat de auteur zo objectief en waarheidsgetrouw mogelijk heeft geschetst. Landkaarten en foto's zorgen ervoor dat de lezer de belevenissen van destijds moeiteloos kan reconstrueren.

Eigen mening over het boek:

Dit boek raad ik aan veel mensen aan! Het boek behandelt langzaam, maar erg duidelijk de situatie van mei 1940. Het begint allemaal bij de voorbereidingen, de Duitse aanval in Nederland, doorbraak bij de IJssellinie et cetera. De auteur probeert alles zo waarheidsgetrouw mogelijk te houden, waardoor er voortdurend gebruik wordt gemaakt van ooggetuigverslagen en bronnen van zowel Nederlandse als Duitse kant. De auteur bekritiseert regelmatig L. De Jong en corrigeert zijn fouten.

Het boek leest heel makkelijk weg. Soms heb je met boeken dat er geen touw aan vast te knopen valt (lees: politiek correct), maar daar had ik bij dit boek geen last van. Ik stond zelf versteld van de tegenstand die het Nederlandse leger toch nog heeft kunnen bieden aan de Duitse mogendheden.

Door middel van de juiste gebruikte bronnen en meerdere bronnen, bijgevoegd met landkaarten, illustraties en duidelijke uitleg maakt dit boek een topper!
Het boek is niet direct geschreven voor de mensen die hier al wat vanaf wisten, maar eigenlijk voor iedereen! Zo bevat het boek simpele, maar duidelijke en goede uitleg zonder te veel militaire termen te gebruiken die niet iedereen begrijpt.

Enige kritiek wat ik heb op de auteur is dat hij als hij de kans krijgt, de Nederlandse strijdkrachten heldhaftiger, of beter wilt doen overkomen tegenover de Duitsers. De Duitsers worden af en toe over één kant geschoren en neergezet als 'de slechterikken'. Dat beeld kan vanuit de ogen van de Nederlandse soldaat wel kloppen.
Gelukkig is het boek niet (te) politiek correct geschreven en dat leest erg fijn!

De auteur heeft meerdere boeken geschreven met betrekking tot de meidagen van 1940 en ik ga binnenkort zeker meer van hem lezen. Op het lijstje staan nog de Afsluitdijk en de slag om de Residentie.

Aanradertje!

Beoordeling: [4,5/5] mininum 1, maximum 5

Is het de prijs waard:

Ja! Dit boek heb ik voor € 26,99- besteld op bol.com, omdat ik hem dan de volgende dag in huis had. Dit boek vindt je ook vaak zat op beurzen bij boekhandelaars en op marktplaats voor minder.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Recensies: Boeken Non-Fictie

Bericht door Edgar »

Een redelijk boek inderdaad. Enkel, als we in veel gevallen Dhr. Brongers moeten geloven, lijkt het soms dat het niet veel gescheeld had of het Nederlandse leger had Berlijn veroverd in mei 1940.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie