Gestold Verleden. 17 mei 1940, Frans oorlogsgeweld op Middelburg
Auteur: A.B.J. Goossens
Uitgever: In eigen beheer
Jaar Uitgave: 2012
Aantal Pagina's: 131 excl. bijlagen
Synopsis:
Het is een Zeeuws verhaal - over een Zeeuwse geschiedenis. Al vanaf 1940 lijkt het verhaal vast te staan: de Duitse Luftwaffe bombardeerde op 17 mei 1940 de historische stad Middelburg, zoals ze dat ook bij Rotterdam hadden gedaan, om een doorbraak te forceren. Heel Nederland had zich immers overgegeven, met uitzondering van Zeeland. In de afgelopen jaren is die visie op de helling komen te staan: steeds duidelijker werd het, dat het geen Duitse vliegtuigen waren, maar (zo was de conclusie van een onderzoek in 2010) Duitse artillerie. Eind 2012 echter, lijkt ook deze visie achterhaald. Het was geen Duitse artillerie - het waren sowieso geen Duitsers. De titel doet waarschijnlijk al vermoeden wie de auteur als schuldige aan gaat wijzen

Eigen mening over het boek:
Het is erg lastig. Als Zeeuw ben ook ik opgegroeid met het idee dat de Duitsers de stad expres hebben gebombardeerd. Als het voor mij al moeilijk is van gedachten te veranderen, is het dat voor de ouderen natuurlijk helemaal. Toch ben ik ondertussen (door een ander boek uit 2010 in combinatie met dit nieuwe boekje) wel overtuigd geraakt dat het in ieder geval geen vliegtuigen waren - en dat daarmee een terreurbombardement wel van de historische baan is. Dan blijft over de vraag: Duitsers of Fransen? Goossens heeft goed onderzoek geleverd, laat dat in ieder geval gezegd zijn. Zonder verder te veel in detail te treden zijn er toch een paar zaken die bij mij vraagtekens oproepen. Volgens de auteur moet er niet al te veel aandacht worden geschonken aan ooggetuigenverslagen die melding maken van bombarderende vliegtuigen boven Middelburg, waar ik mij nog best in kan vinden aangezien deze "ooggetuigen" meestal vooral op het gehoor zijn afgegaan. Vervolgens echter gebruikt hij wel ooggetuigenverslagen van anderen - en alleen die, die ook op Frans vuur wijzen.
Een aantal andere punten. Er zijn Franse blindgangers gevonden: dat kan ik mij goed voorstellen en ook in 2010 was de conclusie al dat de Fransen op z'n zachtst gezegd slordig hebben ingeschoten op de Duitse stellingen en dat daarbij ook granaten in Middelburg zijn beland. Maar is dit bewijs voor een puur Frans bombardement? Een in weer een ander boek (2002) genoemde ooggetuige zegt letterlijk Duitse artillerie te hebben gezien, die op Middelburg schoot. Toen hij boos de Duitse artilleristen benaderde wimpelden ze hem met een simpel "Es ist Krieg" af. Goossens noemt deze ooggetuige, als ook anderen met een niet helemaal passend verhaal, niet.
Daarnaast zouden de Duitsers geen reden hebben Middelburg te beschieten. De Fransen wel? Ik ben er niet van overtuigd. Verslagen die melding maken van granaten uit het "Zuidoosten" helemaal letterlijk nemen, zonder kritisch te zijn en te bedenken dat in het oosten Duitsers stonden, en in het zuiden Fransen - is ook niet helemaal netjes. "Zuidoost" bewijst voor mij nog vrij weinig. Daarnaast stond er Franse artillerie op enkele kilometers van Middelburg (tussen de Duitse linies en de stad in), en zou een beschieting van die eenheden best wat afzwaaiers met zich mee hebben kunnen nemen.
Om samen te vatten: nee, vliegtuigen waren het niet - dat is nu wel zeker en daar heeft Goossens ook aan bijgedragen. Maar waren het Fransen? Hij bewijst het wel, maar het is nog niet helemaal waterdicht. Het is een geval van: "ja, het waren zeker WEL Fransen, maar misschien OOK Duitsers". Dat laatste is in ieder geval nog niet ontkracht.
Beoordeling: 4/5 (minimum 1, maximum 5)
Is het de prijs waard: Ja/Nee + Waarom?
Ja. €12,50 kostte het volgens mij (of €14,00 incl. verz. kosten), en dat is het gewoon wel waard. Punt. Daarnaast is de heer Goossens een aardige man, dus als je het kan ophalen is het alleen maar extra voordelig