Boek(en) gezocht

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Charly1975
Lid

Boek(en) gezocht

Bericht door Charly1975 »

Ik heb sinds kort het boekje "De gebroken vleugel van de Duitse adelaar" van E.H. Brongers in bezit. Hierin staat een opsomming van de verliezen aan Duitse zijde van vliegtuigen. Dit betreft echter alleen de periode 10 mei tot 15 mei 1940.

Nu wil ik graag ook een boek (of boeken) in bezit hebben die de Duitse verliezen boven Nederland van na deze periode, indien deze er is. Tevens een boek waarin de verliezen van de Geallieerden boven Nederland staan.

De boeken mogen in het Nederlands of Engels zijn.

Heeft iemand titels voor mij ?
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Re: Boek(en) gezocht

Bericht door Haplo »

Moet het echt een boek zijn?
Indien het voor info is zou ik gewoon het verlies register er op na slaan.
Mvg/Best regards, Sipke
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Aangezien ik zelf via internet ook niets kan vinden en er verder geen reacties meer heb ontvangen (Haplo bedankt voor het register) ben ik bang dat er geen boeken zijn over de verliezen tijdens de luchtoorlog boven Europa.

Derhalve een slot s.v.p.
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

Van de Britten zijn is er een serie boeken uitgegeven: Royal Air Force Bomber Command losses
: http://www.rafinfo.org.uk/BCWW2Losses/

Een zelfde werk van een andere schrijver bestaat over: Royal Air Force Fighter Command losses

En niet te vergeten Royal Air Force Transport Command losses "Colin Cummings" 'Though without Anger: Losses of Transport and Special Duties Aircraft and Assault Gliders 1940 to 1945'

Over alle oorlogsjaren (apart) en niet alleen over wat er in Nederland verloren is gegaan. Het moeilijke is ook welke criteria. Op Nederlands grondgebied neergestort /aangeschoten en eventueel in zee - andere landen neergestort?
Van de werken zijn er na goed zoeken goedkope aanbiedingen te vinden.

USAAF losses: http://www.aviationarchaeology.com/src/db.asp
Net als met de boeken niet alleen Nederland.

Duits:
Michael Balss 'Deutsche Nachtjagd' (lijst nachtjager verliezen in het westen; Duitse tekst) (1997)
T Boiten 'Nachtjagd war diaries: an operational history of the German night fighter force in the west: vol 1 Sept 1939 - March 1944' (Red Kite, 2008)
Forman 'RAF Fighter Command victory claims' (vol 1 1939-40, vol 2 1941-June 1943) (Red Kite 2003)

En waarom dit topic sluiten? Wie weet zijn de boeken er wel maar is de persoon die daar antwoord op kan geven (nog) niet op dit forum. Of komt er in de toekomst iemand met een antwoord die voor anderen ook interessant is.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
wilhelm2
Lid

Bericht door wilhelm2 »

Ik citeer Ab.A.Jansen, schrijver van o.a. Gevleugeld verleden:
"Het is slechts weinig mensen bekend, dat alleen al in ons land tusssen de jaren'40 en '45
niet minder dan 6.500 vliegtuigen zijn neergekomen. Tot die opmerkelijke conclusie is
men na verschillende zeer intensieve onderzoekingen gekomen.

Daarbij is toen tevens globaal de verdeling der toestellen per nationaliteit vast komen te staan.
Zo gingen er boven ons land 2.800 vliegtuigen van de RAF ten onder, 1.500 toestellen van de
Amerikaanse luchtmacht, 2.000 stuks van de Luftwaffe en het resterende aantal van de overige
geallieerde luchtstrijdkrachten".

Hierdoor heb je in ieder geval een algemene indruk van de aantallen waar het hier om gaat.

Een geweldige klus dus om dit via publicaties nog te verbijzonderen.

groeten, Wilhelm
Anipa
Lid

Bericht door Anipa »

hallo, is er überhaupt een goede non-fictie boekenmarkt (mag ook tweedehands) in Nederland waar ik naar toe kan? alvast bedankt voor jullie reactie.
Plaats reactie