Nieuw boek over feldmeijer

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
michiel01
Lid

Nieuw boek over feldmeijer

Bericht door michiel01 »

'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'
GRONINGEN - Niet Rost van Tonningen, maar Henk Feldmeijer (1910-1945) was de belangrijkste concurrent van Anton Mussert tijdens de Duitse bezetting van Nederland.
Foto: ANP

Hij was in de ogen van de Duitsers zelfs de belangrijkste leider binnen de NSB, die de partij en daarmee Nederland moest schikken onder het naziregime.

Dat blijkt uit onderzoek van Bas Kromhout, die met de biografie De voorman op 4 juni promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.

SS-idealen

Feldmeijer, geboren in Assen, was een fanatiek pleitbezorger van de SS-idealen, in tegenstelling tot de 'softere' Mussert. Volgens Kromhout zagen de Duitsers de fanatieke Feldmeijer als dé man die Mussert op het rechte pad moest brengen en houden en hebben ze zelfs overwogen om Mussert door hem te vervangen.

Zoontje

Feldmeijer radicaliseerde voortdurend, stelt Kromhout vast. Daarbij baseert hij zich onder meer op een opmerkelijk document dat hij al op even opmerkelijke wijze in handen kreeg: het 'groeiboek' van zijn zoontje.

Daarin legde Feldmeijer niet alleen de eerste stapjes vast, maar schreef hij ook politieke ontboezemingen. Het document kwam op curieuze wijze in het bezit van Kromhout: via Marktplaats.

http://www.nu.nl/boek/2822647/grootste- ... eijer.html
Opmerkelijk dat de auteur stelt dat hij het groeiboek bezit. Want dat is op zich al niet waar, dat boek is in het bezit van een kennis van mij. De auteur heeft het mogen inzien, meer niet. Mocht iemand het boek op de zeer korte termijn kopen en lezen. ik ben zeer benieuwd naar een recensie?!
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Nieuw boek over feldmeijer

Bericht door Kugelblitz »

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand liegt over zoiets, het voegt namelijk helemaal niks toe aan zijn onderzoek waar hij het boekje vandaan heeft... Of de journalist heeft een fout gemaakt, of misschien zijn er meerdere exemplaren in omloop?

Je gooit toch niet je eigen glazen in en zet je promotie op het spel, door over zoiets onbenulligs te liegen? Zeker als je ook nog eens specifiek vermeldt dat het van Marktplaats afkomstig is... Zeg dan gewoon 'ik heb het via via in handen gekregen'.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Jabnus
Lid
Lid

Bericht door Jabnus »

Het hele stukje hierboven rammelt aan alle kanten:
Niet Rost van Tonningen, maar Henk Feldmeijer (1910-1945) was de belangrijkste concurrent van Anton Mussert tijdens de Duitse bezetting van Nederland.
Totaal niet mee eens. Aan het begin van de oorlog was wel degelijk Rost de eerste keus. Het heeft zelfs niet veel gescheeld of de Duitsers hadden Mussert aan de kant geschoven en Rost gepromoveerd tot leider. Pas nadat Rost gedurende de oorlog in de pakweg laatste twee jaar meer en meer uit het zicht verdween begon Feldmeijer meer naar voren te komen. Zolang Mussert steeds water bij de wijn bleef doen, was er geen reden hem te vervangen en dat heeft men dus ook niet gedaan. Dat Feldmeijer gezien werd als een van de belangrijkste pro-Duitse mensen met een gouden toekomst geloof ik direct, maar daar is helemaal niks nieuws aan en dat weet iedereen die ooit 2 bladzijden mbt de NSb heeft gelezen.

Hij was in de ogen van de Duitsers zelfs de belangrijkste leider binnen de NSB, die de partij en daarmee Nederland moest schikken onder het naziregime
Ook onzin. Binnen de tweedeling in Nederland met aan de ene kant de NSB en aan de andere kant de SS, was Feldmeijer een protege van Himmler en dus van de SS. In de voorlogse jaren is Feldmeijer zelfs bijna geroyeerd geweest door de NSB en gedurende enige tijd "verbannen" in een nietszeggende funktie aan de andere kant van het land. Pas in 1939 met de Mussert Garde keerde hij terug in NSB kringen. De uitbraak van de oorlog kwam daarbij veel te vroeg en daarna belandde Feldmeijer gelijk in SS kringen, waardoor zijn positie binnen de NSB weer verslechterde. De continue strijd tussen NSB en SS was verder gedurende de hele oorlog de inzet van veel gedoe tussen de twee. Beide vonden zich belangrijker dan de ander. Feldmeijer de belangrijkste leider binnen de NSB noemen slaat dan ook nergens op. Zeker nadat Hitler persoonlijk Mussert benoemd had tot Leider van het Nederlandse Volk (ook al was dit in de praktijk een eretitel van niks), was Feldmeijer zeker niet officieel de leider der NSB. Verder uit mn hoofd hebben de Duitsers in de laatste weken van de oorlog zelfs van Geelkerken die met Mussert gebroken had, een hoge positie binnen de SS gegeven met behoorlijk wat macht (en ja Feldmeijer was toen al dood), maar Mussert was nog steeds leider.

Dit stukje kun je anders interpreteren:
Het document kwam op curieuze wijze in het bezit van Kromhout: via Marktplaats.
Waarschijnlijk is al de bovenstaande stemmingmakerij geschreven door een journalist en heeft dit stukje niets te doen met dat boek. Als Michiel de eigenaar van de originele papieren kent, dan heeft de schrijver daarvan een kopie in handen. Waarschijnlijk dan van het origineel dat volgens het artikel via marktplaats is opgedoken. Journalisten nemen het niet zo nauw met feitelijke waarheden.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het boek en kan me niet voorstellen dat de schrijver/onderzoeker daarvan zulke zinnen zou neerzetten als in het stukje op nu.nl staat. Laten we dus nog even afwachten met oordelen totdat we het boek kennen. Helaas maakt dit artikeltje wel weer pijnlijk duidelijk dat journalisten hun werk niet doen en maar snel wat in elkaar flansen om de rest van het onwetende publiek zogenaamd wat interessants voor te houden. Ik durf er een biertje om te verwedden dat die journalist het verschil tussen de NSB en de (Nederlandse) SS niet eens kent. Helaas het zoveelste voorbeeld van slecht geschiedenisonderwijs, waardoor ons recente nationaal verleden bij 99% van de bevolking totaal onbekend is. Een schande!

Gaston

ps: @Kugel: je moest eens weten wat voor verschrikkelijk historische juweeltjes er de laatste jaren op marktplaats zijn opgedoken. Ronduit unieke items!
patrickh
Lid
Gegeven: 90 keer
Ontvangen: 61 keer

Bericht door patrickh »

Michiel heeft gelijk, ik ken ook degene die originele papieren bezit van Feldmeijer en die hebben idd op Marktplaats gestaan, maar niet in het bezit van Kromhout.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

patrickh schreef:Michiel heeft gelijk, ik ken ook degene die originele papieren bezit van Feldmeijer en die hebben idd op Marktplaats gestaan, maar niet in het bezit van Kromhout.
Inderdaad, de papieren zijn echt een boek en in geen geval iets waarvan er meerderen van zijn. Als je het in handen hebt gehad, begrijp je precies waarom, de haarlok van het zoontje heeft er zelfs ooit ingeplakt gezeten. Uniek!

Waarom het er staat is mij dus ook een raadsel.

bovenstaande los van het inhoudelijke, ik ben overigens erg benieuwd naar de inhoud, er zou een opmerkelijke onthulling in staan.
Jabnus
Lid
Lid

Bericht door Jabnus »

Kun je meer vertellen over die onthulling? Ik heb een vermoeden maar ben benieuwd!
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Jabnus schreef:Kun je meer vertellen over die onthulling? Ik heb een vermoeden maar ben benieuwd!
nog niet, daarom ben ik ook zo benieuwd naar de inhoud....
arie
Lid
Contacteer:

Bericht door arie »

Ik vond dat ook wel opmerkelijk Michiel , net als Patrick weet ook ik dat dat niet zo is.
Hij mocht er alleen even aan ruiken :mrgreen: maar (mis) ge-bruikt het schijnbaar als PR. :zapped:
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

michiel01 schreef:Mocht iemand het boek op de zeer korte termijn kopen en lezen. ik ben zeer benieuwd naar een recensie?!
Het is geen boek maar een dissertatie, en er zal dus ook geen recensie verschijnen. Mocht er ook een electronische versie van online worden gezet dan valt ze vanaf morgen hier te raadplegen:

http://dissertations.ub.rug.nl/faculties/arts/2012/
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Ik zie nu trouwens dat er ook een 'handelseditie' wordt uitgegeven (bron), dus ik zou zeggen, koop 'm en kijk hoe het in de bibliografie verwoord is, voordat jullie allerlei ongegronde conclusies gaan trekken.
Jabnus
Lid
Lid

Bericht door Jabnus »

Hoi Auke, helemaal gelijk, maar de bovenstaande posts gingen over het stukje van die journalist. Hopelijk heeft die verder niets met de dissertatie te maken gehad.
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Ik heb niet de indruk dat alle deelnemers aan dit topic dat onderscheid maken. Misschien heeft de schrijver van het nieuwsbericht de bibliografie of een gesprek verkeerd geïnterpreteerd en treft Kromhout geen blaam. Laten we ons behoeden voor ongefundeerd vingertje-wijzen...
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Auke schreef:Ik heb niet de indruk dat alle deelnemers aan dit topic dat onderscheid maken. Misschien heeft de schrijver van het nieuwsbericht de bibliografie of een gesprek verkeerd geïnterpreteerd en treft Kromhout geen blaam. Laten we ons behoeden voor ongefundeerd vingertje-wijzen...
Kromhout treft ook geen blaam, de schrijver (journalist c.q. persbureau) van het artikel zoals dit in diverse media is verschenen.
patrickh
Lid
Gegeven: 90 keer
Ontvangen: 61 keer

Bericht door patrickh »

Mea Culpa :wink:
bdb12
Lid

Bericht door bdb12 »

Wie weet waar ik dit boek kan kopen?
Of moet het boek nog uitkomen?

Interessant, ik hoop graag snel van iemand te horen!
Plaats reactie