Geschiedenis van de tweede wereldoorlog.

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
niels-militair
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 nov 2012, 22:52

Geschiedenis van de tweede wereldoorlog.

Bericht door niels-militair »

Beste wo2-forum leden.

ik heb een boekje genaamd Geschiedenis van de tweede wereldoorlog SESAM. Is het een boekje goed om iets meer teleren over gevechten en operaties?. Ik heb het nog niet gelezen. Het boek is gemaakt door Mr. G.B.J Hiltermann. Ik heb het even door gebladerd en heb gezien dat er veel foto's in staan. :)

groet Niels-militair
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Geschiedenis van de tweede wereldoorlog.

Bericht door Jan Klaassen »

Niels-militair: (bijna) Alle boeken zijn handig om meer te leren over de oorlog - al weet ik niet of dit boek je veel gaat vertellen over "gevechten en operaties". Daarover zijn echter wel vele honderden andere boeken te vinden ;)
Is alleen nog even handig om een beetje te "focussen": door het grote aantal boeken is het handig wel ongeveer te weten wat je het meest interesseert. De deelnemende divisies? Het verloop van de slagen zelf? En dan west-, oost- of zuidfront? Duitse kant, Russische, Amerikaanse, Engelse.......? Enzovoort _/-\o_
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
niels-militair
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 nov 2012, 22:52

Re: Geschiedenis van de tweede wereldoorlog.

Bericht door niels-militair »

Jan Klaassen schreef:Niels-militair: (bijna) Alle boeken zijn handig om meer te leren over de oorlog - al weet ik niet of dit boek je veel gaat vertellen over "gevechten en operaties". Daarover zijn echter wel vele honderden andere boeken te vinden ;)
Is alleen nog even handig om een beetje te "focussen": door het grote aantal boeken is het handig wel ongeveer te weten wat je het meest interesseert. De deelnemende divisies? Het verloop van de slagen zelf? En dan west-, oost- of zuidfront? Duitse kant, Russische, Amerikaanse, Engelse.......? Enzovoort _/-\o_

oke en bedankt het boekje gaat over de oorlog in west-europa :wink:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Geschiedenis van de tweede wereldoorlog.

Bericht door Erik »

Het boekje ken ik niet, de schrijver wel!
GBJ Hilterman is een Nederlandse politicoloog. Ik denk dan ook dat hij minder over de militaire 'bewegingen' zal spreken en wat meer over hoe het spel van machtsverhoudingen in z'n werk liep. Kon nog wel eens taaie literatuur zijn!
Richt je liever op een operatie als je inzicht wilt krijgen in strategie en tactiek. Voor een algemeen overzicht kun je net zo goed even een artikeltje uit Wikipedia lezen, dan ken je de grote lijnen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Geschiedenis van de tweede wereldoorlog.

Bericht door Jim »

Je een reeks boekjes(ongeveer 20) zoals deze:
Afbeelding
Hier staat naast Hiltermann nog 2 andere auteurs vermeld;
(Persoonlijk goed leesbaar, verschillende onderwerpen, en op rommelmarkten voor zeer goedkoop te vinden.)
En je hebt de 2 dikke boeken zoals deze:
Afbeelding
Daar staat alleen Hiltermann op vermeld

Maar inderdaad hoe je het ook bekijkt van de meeste boeken leer je wat zoals Jan Klaasen schreef.

Ik zelf vind het niet verkeerd om een paar algemene boeken op de plank te hebben staan. Ik heb dus pak weg 80% van mijn boeken en tijdschriften gaan over mijn grote interesse (Brits - US airborne). Maar alle andere aspekten van wo2 daar heb ik vaak ook wel wat van staan, RAF/WAAF/Spionage,verzet/Duits/WO2 algemeen, Normandië. En als je voor een paar euro een leuk (2de hands) boek kan kopen over iets wat ook interessant is dan waarom niet doen?
Persoonlijk vind ik het nogal apart om mensen te ontmoeten die precies weten welk jaar welk tasje is geproduceerd, maar niet weten dat de Sowjets, Polen in 1939 binnenvielen. Of waarom Finland als bondgenoot van de Duitsers tegen de Sowjets vochten.
Sommigen die de westelijke geallieerden als intresse hebben lijkt het wel of de oorlog 6juni 1944 in Normandë begint.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
niels-militair
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 nov 2012, 22:52

Re: Geschiedenis van de tweede wereldoorlog.

Bericht door niels-militair »

Jim schreef:Je een reeks boekjes(ongeveer 20) zoals deze:
Afbeelding
Hier staat naast Hiltermann nog 2 andere auteurs vermeld;
(Persoonlijk goed leesbaar, verschillende onderwerpen, en op rommelmarkten voor zeer goedkoop te vinden.)
En je hebt de 2 dikke boeken zoals deze:
Afbeelding
Daar staat alleen Hiltermann op vermeld

Maar inderdaad hoe je het ook bekijkt van de meeste boeken leer je wat zoals Jan Klaasen schreef.

Ik zelf vind het niet verkeerd om een paar algemene boeken op de plank te hebben staan. Ik heb dus pak weg 80% van mijn boeken en tijdschriften gaan over mijn grote interesse (Brits - US airborne). Maar alle andere aspekten van wo2 daar heb ik vaak ook wel wat van staan, RAF/WAAF/Spionage,verzet/Duits/WO2 algemeen, Normandië. En als je voor een paar euro een leuk (2de hands) boek kan kopen over iets wat ook interessant is dan waarom niet doen?
Persoonlijk vind ik het nogal apart om mensen te ontmoeten die precies weten welk jaar welk tasje is geproduceerd, maar niet weten dat de Sowjets, Polen in 1939 binnenvielen. Of waarom Finland als bondgenoot van de Duitsers tegen de Sowjets vochten.
Sommigen die de westelijke geallieerden als intresse hebben lijkt het wel of de oorlog 6juni 1944 in Normandë begint.

dankje wel voor de reactie en de info en dat boekje wou ik precies lezen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Geschiedenis van de tweede wereldoorlog.

Bericht door asjemenou »

niels-militair schreef:Beste wo2-forum leden.

ik heb een boekje genaamd Geschiedenis van de tweede wereldoorlog SESAM. Is het een boekje goed om iets meer teleren over gevechten en operaties?. Ik heb het nog niet gelezen. Het boek is gemaakt door Mr. G.B.J Hiltermann. Ik heb het even door gebladerd en heb gezien dat er veel foto's in staan. :)

groet Niels-militair
De naam G.B.J. (Gustavo Bernardo José) Hiltermann is mij ook bekend. De ouderen onder ons kennen hem waarschijnlijk nog wel van z'n wekelijkse politieke radiocommentaar "De toestand in de wereld". Hiltermann overleed in 2000. Tijdens zijn leven schreef hij vele boeken en artikelen. Ook was hij hoofdredacteur van de Winkler Prins Encyclopedie, die velen destijds in de boekenkast hadden staan.
Zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/G.B.J._Hiltermann en http://www.youtube.com/watch?v=sqpq6G_hnbc .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie