Recensies: Referentieboeken

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Recensies: Referentieboeken

Bericht door Jan Klaassen »

Een proef! Omdat er toch vaak gevraagd wordt om referentieboeken in een speciale richting - en er dan geregeld dezelfde tips gegeven moeten worden, leek het mij handig 1 topic te openen, waarin leden referentieboeken kunnen recenseren. Het werkt verder gewoon als de recensies over fictie- en non-fictie boeken, maar dan alleen gericht op die boeken, die specifiek gericht zijn op verzamelwaar en militaria - plus algemeen referentiemateriaal (reguleringen, uniformen enzovoort). Niet helemaal 100% vast te stellen wat hier wel of niet onder valt, maar ik denk dat iedereen zo wel een idee heeft. Non-fictie verhalen, geschiedenissen van eenheden enzovoort kunnen bij "non-fictie" - werken met betrekking tot uniformen, vlaggen, medailles, abzeichen, etcetera kunnen dan weer hier.

Dus: brandt los! Geef aan welke boeken gelezen moeten worden, of juist niet! En ook waarom! Recensies zonder uitleg zijn geen recensies... Een moderator zal in de eerste post een lijst bijhouden van de geresenceerde boeken, gesorteerd op land. Dit houdt het overzichtelijk en maakt het voor toekomstige verzamelaars makkelijk te doorzoeken.

Recensies graag volgens de volgende opmaak (denk bij thema aan, bijvoorbeeld, "koppelsloten", "uniformen Post", "uniformen Politie" enzovoort):

Hieronder kan je de standaardopmaak kopiëren:

Code: Selecteer alles

[size=150](Titel)[/size]

(Voorkant boek)

[b]Auteur:[/b]
[b]Uitgever:[/b]
[b]Jaar Uitgave:[/b]
[b]Aantal Pagina's:[/b]
[b]Onderwerp - land:[/b]
[b]Onderwerp - thema:[/b]

[b]Eigen mening over het boek:[/b]

[b]Beoordeling:[/b] ?/5 (minimum 1, maximum 5)
[b]Prijs (doorsnee):[/b]
[b]Is het de prijs waard:[/b] Ja/Nee + Waarom?
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Geschreven recensies

Duitsland
* Davis, German Uniforms of the Third Reich, 1933-1945. Pagina 1.
* Williamson & McGuirl, German Military Cuffbands, 1784-Present. Pagina 1.

USA

Groot-Britannië & Commonwealth

Sovjet-Unie

Nederland & Koloniën

België & Koloniën

Overig
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Referentieboeken

Bericht door Jan Klaassen »

Een voorbeeld dan maar! Val me gerust bij met je eigen input!

German Military Cuffbands, 1784-Present

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Auteur: Gordon Williamson, Thomas McGuirl
Uitgever: Bender Publishing
Jaar Uitgave: 1999
Aantal Pagina's: 352
Onderwerp - land: Duitsland
Onderwerp - thema: Ärmelbander/Armbanden pre-WOI, Freikorps, Heer, Waffen-SS, Luftwaffe, NVA, BW.

Eigen mening over het boek:
Om te beginnen: ik ben geen WOII-verzamelaar, en al helemaal niet van Ärmelbander. Maar toch ben ik zeer geïnteresseerd geraakt in Duitse uniformtradities, waaronder dus deze banden - die ze immers ook in Oost-Duitsland hadden.
En dit boek is een prachtig voorbeeld van hoet het moet. Ik weet niet of alles wat hij toont, ook daadwerkelijk origineel is (al geeft hij wel aan wanneer het een repro betreft, dus dat zal wel goed zitten) - en of alles ook echt klopt. Maar het is goed gedocumenteerd, gefotografeerd en uitgebreid beschreven. Alle details die je zou willen weten over deze uniformstukken: die vindt je hier zeker in! Jammer dat er hier en daar een beetje herhaling in lijkt te zitten, maar dat is slechts een enkel geval en gaat dan voornamelijk over het verschil tussen Heer en Luftwaffe. Daarnaast eveneens jammer dat Bundeswehr en NVA (samen toch zeker 15 banden) erg weinig aandacht krijgen, terwijl het Imperiale Duitsland (2 stuks) een flink stuk van het boek beslaat. Dat is misschien voor de WOII-verzamelaar niet boeiend (want dit boek is vooral voor die doelgroep, kan ik mij zo voorstellen) - maar voor mij wel. Een laatste minpuntje: slechts een enkele pagina is in kleur, en dat is (m.u.v. de Waffen-SS) voor verschillende afdelingen jammer. Dan mis je een belangrijk detail.

Beoordeling: 4/5
Prijs (doorsnee): €35-€55.
Is het de prijs waard:
Dat ligt er maar helemaal aan. Het is hardcover en bijzonder informatief. Een werk wat je echt moet hebben als je in dit gebied geïnteresseerd bent! En wat een hoop informatie! Toch is het wel al een bijna 15 jaar oud boek... Het ligt er eigenlijk helemaal niet aan, als ik dit zo lees :lol: Gewoon doen als dit is wat je interesseert, ook voor "Top Dollar"! Referentieboeken als deze zijn nu eenmaal duurder...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Referentieboeken

Bericht door Jan Klaassen »

German Uniforms of the Third Reich, 1933-1945

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Auteur: Brian Leigh Davis, Pierre Turner
Uitgever: Arms and Armour Press
Jaar Uitgave: 1980
Aantal Pagina's: 225
Onderwerp - land: Duitsland
Onderwerp - thema: Uniformen, alle organisaties

Eigen mening over het boek:
Ook deze heb ik niet gelezen omdat ik er voor mijn verzameling waarde uit haal. Maar toch kan ik zeggen dat het een aanrader is voor alle verzamelaars, oud en nieuw! Op de vele platen worden tientallen uniformen getoond in dit bijzonder mooi geïllustreerde boek. Vele variaties, rangen, onderdelen - toch ook veel "exotische" uniformen die je in het echt heus niet zo vaak tegen zal komen. Maar goed, dat is ook het mooie van dit boekje. Hitlerjugend, Heer, Luftwaffe, Kriegsmarine, Bergbau, Post, DLV, Waffen- en Allgemeine-SS - alles komt voorbij. Achterin het boek staan uitgebreide beschrijvingen bij elk van de uniformen, waarin gedetailleerd wordt geschreven over de organisatie, de uniformen enzovoort. Jammer dat je wel elke keer naar achteren moet bladeren, maar het is dan ook niet opgezet als een prentenboek. Erg leerzaam, zeker voor een leek als ik!

Beoordeling: 4/5
Prijs (doorsnee): €10+
Is het de prijs waard:
Ja. Voor €10 heb je al een exemplaar (natuurlijk zijn ze te verkrijgen in alle soorten, maten en prijzen - en daar bovenop ook nog eens als online versie). Gewoon doen, ga je veel van leren. Heb je veel aan - niet zozeer om originele zaken van repro te kunnen onderscheiden, maar wel om een goed beeld van de vele verschillende uniformen, stijlen en organisaties te krijgen.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Van grijsgroen naar camouflage

Bericht door asjemenou »

asjemenou schreef:Dit kan een lang topic gaan worden. Voor elk verzamelgebied bestaan er wel referentieboeken en -websites niet te vergeten.
Jan Klaassen schreef:Ik mag hopen dat het een lang topic gaat worden! Dat moet goed bijgehouden worden, maar kan dan een schat aan informatie opleveren voor (voornamelijk) de nieuwere verzamelaars. En daarbij: het is een proef, dus we moeten maar even zien hoe het gaat lopen.
Het gaat hier daarentegen wel alleen over geschreven materiaal, in boekvorm uitgegeven (en graag ook alleen in recensie-vorm, met in ieder geval een minimum aan uitleg). Voor websites hebben we een apart topic (waar de nuttige links uit je vorige post ook naar overgeheveld zijn): http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=28&t=2362
De juiste opzet van dit topic van Jan Klaassen had ik even over het hoofd gezien daarom heb ik mijn reactie naderhand aangepast.
Schermafbeelding 2017-09-12 om 00.12.48.png
Van grijsgroen naar camouflage - De (gevechts)kleding van de Koninklijke Landmacht 1912-2000.
Uitgever: Legermuseum Delft/Martien Talens
Jaar Uitgave: 2007
Aantal Pagina's: 705
Onderwerp - land: Nederland
Onderwerp - thema: Uniformen van het Nederlandse leger

Eigen mening over het boek:
Het boek behandelt zoals de titel al vermeld alle kleding welke in gebruik was bij het Nederlandse leger in de periode van 1912-2000. Van gevechts- en uitgaanskleding tot tropenkleding, ondergoed, hoofddeksel, sokken, schoeisel en stropdassen toe. Ook de experimentele en buitenlandse aangekochte/verstrekte legerkleding (o.a. NDVN en UNIFIL) komt aan bod.
Het boek is een aanrader voor de verzamelaar van Nederlandse militaria. Het is zeer informatief en rijkelijk voorzien van foto's en illustraties.

Een minpunt van het boek vind ik dat het voor het overgrote deel gedrukt is in zwart/wit. Slechts het laatste katern van het boek bevat foto's en illustraties in kleur.

Beoordeling: 4/5
Prijs (doorsnee): € 49,90
Is het de prijs waard: Ja. Zoals gezegd bevat het boek veel interessante informatie. Zie; http://www.leger1939-1940.nl/Nieuws/Tal ... n_2007.htm .
Laatst gewijzigd door asjemenou op 26 jun 2013, 23:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Referentieboeken

Bericht door Jan Klaassen »

Ik mag hopen dat het een lang topic gaat worden! Dat moet goed bijgehouden worden, maar kan dan een schat aan informatie opleveren voor (voornamelijk) de nieuwere verzamelaars. En daarbij: het is een proef, dus we moeten maar even zien hoe het gaat lopen.
Het gaat hier daarentegen wel alleen over geschreven materiaal, in boekvorm uitgegeven (en graag ook alleen in recensie-vorm, met in ieder geval een minimum aan uitleg). Voor websites hebben we een apart topic (waar de nuttige links uit je vorige post ook naar overgeheveld zijn): http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=28&t=2362
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Recensies: Referentieboeken

Bericht door Joep »

Handig topic dit!
Ik denk dat ik het boek 'German Uniforms of the Third Reich ga kopen' :)
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Recensies: Referentieboeken

Bericht door Joep »

Mijn eigen eerste review.
Het referentieboek The World War II Tommy.
British Army Uniforms, European Theatre 1939-45
In colour Photographs.

Afbeelding

Als allereerst, vind ik het echt een ontzettend mooi boek, dit is precies wat ik zocht.
Wat ik persoonlijk fijn vind is dat het een paperback editie is en geen hardcover. De bladzijden zijn van glad papier wat ook fijner bladert en leest.
Je vind in dit boek alles over uniformen van de 'Tommy's' uit elk jaar. Tegelijkertijd kom je ook veel uitrusting tegen, maar als je specifiek een boek voor de uitrusting wilt is het boek 'Equipment of the World War II Tommy' aan te raden. Dit boek is in het Engels geschreven en komt uit 2007, nog een vrij nieuwe editie dus.
Dit boek telt 144 pagina's bom vol plaatjes en informatie. Dit boek is ook aan te raden aan de re-enactors.

Op een school van één tot tien, geef ik dit boek 8 van de 10 punten.
Waarom geen 10 ? Nou, het boek is echt van top tot teen perfect, maar ik mis een goede inleiding en de hoofdstukken zouden wat beter kunnen worden ingedeeld.
Niettemin is dit boek echt geweldig voor de Engels verzamelaars. Het boek beschrijft ook de wapens waarmee bepaalde soldaten van een bepaalde afdeling te maken krijgt. Bijvoorbeeld de 2 inch mortar en de stengun, de bren et cetera.

Hier dan nog twee foto's uit het boek zodat je een globaal overzicht overziet.

Afbeelding

Afbeelding
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Recensies: Referentieboeken

Bericht door Erik »

Een 8 is correct. Goede foto's van alleen authentiek materieel. Goede keuze van displays. Er zijn meer boekjes in deze serie trouwens van hetzelfde slag en opzet.
Echter: lange niet volledig, hoewel dat waarschijnlijk ook niet kan. Daarnaast en dat is wel hinderlijk, worden er ook uitzonderingen getoond. Bij de verzamelaar en uitbeelder kan dit leiden tot een gedachtengang dat het getoonde dus 'normaal' was, algemeen voorkomend, hetgeen dan niet zo is. Daarom: handle with care!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Recensies: Referentieboeken

Bericht door Joep »

Erik schreef:Een 8 is correct. Goede foto's van alleen authentiek materieel. Goede keuze van displays. Er zijn meer boekjes in deze serie trouwens van hetzelfde slag en opzet.
Echter: lange niet volledig, hoewel dat waarschijnlijk ook niet kan. Daarnaast en dat is wel hinderlijk, worden er ook uitzonderingen getoond. Bij de verzamelaar en uitbeelder kan dit leiden tot een gedachtengang dat het getoonde dus 'normaal' was, algemeen voorkomend, hetgeen dan niet zo is. Daarom: handle with care!
Mee eens, ze zouden i.p.v. de vele uitzonderingen dieper kunnen ingaan op wat vooral veel voorkwam.
Over het algemeen kan je er wel 'zat' in vinden. Alleen voor maximale referentie zou je nog 5 boeken moeten aanschaffen, en het internet of course!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Recensies: Referentieboeken

Bericht door Erik »

Joep schreef:Mee eens, ze zouden i.p.v. de vele uitzonderingen dieper kunnen ingaan op wat vooral veel voorkwam.
Over het algemeen kan je er wel 'zat' in vinden. Alleen voor maximale referentie zou je nog 5 boeken moeten aanschaffen, en het internet of course!
Beter is het, vooral als je wat meer serieus op de materie wilt ingaan, de originele voorschriften uit die tijd te pakken te krijgen. Dan ben je er nog niet trouwens want ook zeventig jaar geleden kende met het verschijnsel "Regels zijn er om overtreden te worden". Het voorschrift kon wel bepalen maar als Jan Soldaat het op een andere manier makkelijker vond, deed hij het op zijn manier! Daarom: fotomateriaal als aanvulling op de voorschriften!

Vertrouw overigens niet teveel op internet. Laatst las ik een pagina van Wikipedia (toch een gecontroleerd medium als we de onderschriften mogen geloven) waarin vol vuur werd betoogd dat het 11e Regt. Inf. in Ede was gelegerd voor de oorlog, in de Mauritskazerne. Dat moet natuurlijk zijn: Nijmegen, Kraaijenhofkazerne. In Ede lag het 10e R.I.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Recensies: Referentieboeken

Bericht door Joep »

Ja mee eens, wikipedia heeft het nog wel eens mis. Tevens heb ik zat websites als 'referentie' opgeslagen waarvan de bronnen wat betrouwbaar zijn. Omdat het bijvoorbeeld zelf verzamelaars zijn. Zo heb ik zo al 3 websites waar je van alles over Duitse helmen kunt vinden, maar 't meeste leer je van verschillende referentieboeken, zelfs die kunnen iets fout hebben dus raadpleeg altijd meer dan één bron.

P.S M'n andere boek is vandaag binnengekomen dus ik zal zo eventjes m'n recensie plaatsen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Recensies: Referentieboeken

Bericht door Joep »

Hierbij dan mijn recensie.

Titel: 'German Soldiers of World War Two'
Schrijver: Jean de Lagarde
Taal: Engels (is ook in het Frans verkrijgbaar).

Afbeelding


Beoordeling:
Mooi boek, het boek is van hardcover, ik heb persoonlijk liever een paperback, maar het boek is zeer aan te raden!
Je kunt er van alles vinden over Duitse uitrusting, uniformen, persoonlijke spullen en zelfs over bepaalde onderscheidingen.
Dit is de encyclopedie voor de Duits-verzamelaar.

Op een schaal van 1 tot 10 krijgt hij een 9.
Waarom? Het boek is werkelijk, helemaal perfect, niks op de inhoud aan te merken.
De hoofdstukken zijn goed ingedeeld, namelijk per jaar. Maar ze zouden de verschillende afdelingen van het gehele Duitse leger beter kunnen indelen.
Bijvoorbeeld een hoofdstuk over alleen SS, Panzer of Artillerie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Recensies: Referentieboeken

Bericht door zjopske »

De Nederlandse stalen helm 1916-1946

Afbeelding

Auteur: Kevin de Joode
Uitgever: De Bataafsche Leeuw
Jaar Uitgave: 2007
Aantal Pagina's: 158
Onderwerp - land: Nederland
Onderwerp - thema: Helmen

Eigen mening over het boek: Een zeer goed boek met een mooie indeling, foto`s en veel informatie en cijfers.

Beoordeling: 5/5 (minimum 1, maximum 5)
Prijs (doorsnee): € 50.-
Is het de prijs waard: Ja, de bijbel als we praten over Nederlandse helmen van voor de oorlog.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Recensies: Referentieboeken

Bericht door zjopske »

Gezien, gedragen, getekend

Afbeelding

Auteur: Frans Smits
Uitgever: Legermuseum
Jaar Uitgave: 2011
Aantal Pagina's: 60
Onderwerp - land: Nederland
Onderwerp - thema: Uniformering

Eigen mening over het boek: Een aardig plaatjes boek met basale informatie

Beoordeling: 3,5/5 (minimum 1, maximum 5)
Prijs (doorsnee): € 15
Is het de prijs waard: Ja, een leuk boekje voor er bij met tekeningen die een soldaat destijds gemaakt heeft. Zo zie je de uniformering door de ogen van de manschap.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Recensies: Referentieboeken

Bericht door zjopske »

Veldgrijs

Afbeelding

Auteur: pseudoniem; M.C. Farla
Uitgever: ? vermoedelijk eigen oplage
Jaar Uitgave: 2007
Aantal Pagina's: 144
Onderwerp - land: Nederland
Onderwerp - thema: Uniformering

Eigen mening over het boek: Een zeer matig boek met fouten en slechte foto`s en indeling.

Beoordeling: 1,5/5 (minimum 1, maximum 5)
Prijs (doorsnee): € 50.-
Is het de prijs waard: Nee, voor de prijs krijg je een flut boek, het is leuk om plaatjes te kijken maar niet meer dan dat, als je hem voor 10 euro tegenkomt zit je op het punt dat hij het waard is. Dit boek is gemaakt om geld te verdienen voor de auteur.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie