autumn gale / Herbst Sturm

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

autumn gale / Herbst Sturm

Bericht door utmi »

Ik heb zojuist deze besteld, misschien interessant voor andere leden!
Een mooie aanvulling op alle Market Garden boeken lijkt me.

http://www.autumngale.com/index2.html

" 'Autumn Gale (Herbststurm)', schwere Heeres Panzerjäger-Abteilung 559, Kampfgruppe Chill and the German recovery in the autumn of 1944. "

De titel is een mondvol, maar dat kan ook van het boek worden gezegd. Met 550 bladzijden (full-colour) kan het met recht een imposante studie worden genoemd die is gebaseerd op geallieerde, Duitse en Nederlandse bronnen, waarvan velen nog nooit eerder zijn gebruikt. Het schildert op levendige wijze hoe twee relatief kleine gevechtseenheden de geallieerde opmars stuitten tijdens een cruciale fase in de oorlog. Na het ineenstorten van het Duitse front in Frankrijk leek het einde van de oorlog in Europa binnen handbereik, maar het Duitse herstel sloeg de geallieerde hoop de bodem in. Het verhaal begint met de bevrijding van Antwerpen op 4 september 1944 en vervolgt dan met gedetailleerde beschrijvingen van de diverse gevechten in noord- België (Merksem, Beringen, Hechtel, Geel, Ten Aard), de verovering van Joe's Bridge, operatie Market Garden (met de nadruk op Hell's Highway) en met inbegrip van de tankgevechten bij Son en Veghel. Daarna komen de strijd om Breda, Bergen op Zoom en 's-Hertogenbosch aan de orde, waaronder ook het treffen tussen gepantserde eenheden bij Wuustwezel, Roosendaal en Raamsdonk om te besluiten met de terugtocht van het 15. Armee over de Maas begin November. Voor het eerst in boekvorm de ware feiten en details over:
- de sleutelrol die de Kampfgruppe Chill speelde;
- de acties en voorgeschiedenis (Oostfront) van schwere Heeres Panzerjäger-Abteilung; 559, de tweede eenheid die werd uitgerust met de superieure Jagdpanther;
- de exacte samenstelling van de Kampfgruppe Walther;
- de diverse Sturmgeschütz eenheden (bijvoorbeeld wat er gebeurde met Sturmgeschützbrigade 280 na Arnhem);
- de precieze samenstelling van de Fallschirmjäger eenheden (ook tijdens Market Garden);
- de invloed van de Second Tactical Air Force op de strijd te land;
- de wezenlijke bijdrage van de Kriegsmarine.

De overgrote meerderheid van de foto's (meer dan 800!) is nog nooit gepubliceerd en de kaarten (ook vierkleuren) zijn gebaseerd op de originele stafkaarten uit WO II."


Tip:
Voor de snelle beslissers: voor 6 september betalen = 15 euro korting

(p.s. ik heb niets met de schrijvers of verkoop van dit boek op enige manier te maken!)
Their name liveth for evermore
_Arthur

Re: autumn gale / Herbst Sturm

Bericht door _Arthur »

Zo, eindelijk! Deze stond al een hele tijd op de verlanglijst. Dus bedankt voor de info: direct besteld!
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: autumn gale / Herbst Sturm

Bericht door davy »

Die stond inderdaad ook al een tijdje op mijn verwachtingslijstje.
En ik ga hem nog vlug in huis hebben ook, kan hem zondag gaan afhalen op een beurs in mijn vroegere school.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: autumn gale / Herbst Sturm

Bericht door panzer lehr »

Ik zal die zeker eens in huis halen. :)
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: autumn gale / Herbst Sturm

Bericht door davy »

Ik ben hem daarstraks gaan afhalen, aan de namenlijst en wachtrij te zien waren er veel die hem op voorhand hadden besteld.
Is echt de moeite waard en zeker voor die prijs.
Plaats reactie