Mijn kamp

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Wesley92
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:47
Gegeven: 2 keer

Mijn kamp

Bericht door Wesley92 »

Hallo terwijl ik mijn verzameling bekijk ben ik op zoek gegaan naar de reden waarom er voorin het boek mijn kamp een plaatje zit.
Op dit plaatje staat Ex Libris Charles Van Oostrom.
Ex Libris plaatjes deden vermogen mensen in hun kostbare boeken om zo diefstal tegen te gaan.
De afbeelding die erbij staat is veelal een familie wapen of een afbeelding die heel dicht bij de eigenaar staat.
Maar omdat dit nu juist in dit biek zit, ben ik erg benieuwd wie deze man is.
Het vervelende is dat ik alleen zijn voor en achternaam heb, had ik zijn geboorte datum dan was het zoeken een stuk makkelijker.

Het gaat hier dus om Charles van Oostrom.
Het plaatje zit in de Nederlandse uitgave, en de man zal dus Nederlands zijn.

Indien nodig volgt het plaatje
Wesley92
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:47
Gegeven: 2 keer

Re: Mijn kamp

Bericht door Wesley92 »

Mogelijk heb ik deze man nu beter in beeld.
Het was een vrijdenker die leefde van 1913 tot 2001.
Al zijn boeken heeft hij gedoneert aan een museum, ben benieuwd wat het museum mij kan vertellen waarom deze man dit boek in bezit had.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mijn kamp

Bericht door Kugelblitz »

Een Ex Libris is niet per se iets bijzonders, vind je in veel oude boeken. Als je bij de Slegte (bestaat nu niet meer geloof ik) oudere boeken bekeek, dan vond je er geregeld wel een paar.
Als hij een 'vrijdenker' was zal hij het boek mogelijk hebben gekocht omdat hij geïnteresseerd was in de inhoud. Je kunt het boek immers om diverse redenen lezen en ook destijds waren er al mensen die de inhoud niet in daden omzetten.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Mijn kamp

Bericht door patrickh »

Er zijn zelfs mensen die alleen maar Ex Libris plaatjes sparen, zoek maar eens op Marktplaats!
Wesley92
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:47
Gegeven: 2 keer

Re: Mijn kamp

Bericht door Wesley92 »

Ondanks dat een ex Libris plaatje niet bijzonder is, is het toch wel de moeite uit te zoeken wie de eigenaar was van dit boek.
Het had een Nederlander kunnen zijn niet was gaan werken voor de Duitsers.
Dit is in dit geval dus niet zo.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Mijn kamp

Bericht door patrickh »

Zo is dat, research kan nooit kwaad!
acgort68
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2015, 18:27

Re: Mijn kamp

Bericht door acgort68 »

Hallo, ik kende Charles van Oostrom persoonlijk. Toen ik nog in den haag woonde in de jaren 1980-1984 heeft een schoolvriend hem aan mij voorgesteld.
Daar ik zelf fossielen en stenen verzamelde en interesse had in geschiedenis ben ik een paar keer op stap geweest met Charles. Hij heeft mij nog meegenomen als hulp op de fossielen en stenen tentoonstelling in de Rai in Amsterdam. Hij en zijn vrouw Elly waren voortreffelijke personen met grote levensinteresse. Zijn huis was net als een museum. Eind 1984 ben ik naar het buitenland verhuist en heb ik nog afscheid van hen genomen. Vandaag kwam mij toevallig te binnen om eens te kijken of ik nog iets van hem terug kon vinden op internet. Zodoende ben ik in dit Forum beland. Met vriendelijk groet. Claudio
Wesley92
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:47
Gegeven: 2 keer

Re: Mijn kamp

Bericht door Wesley92 »

acgort68 schreef:Hallo, ik kende Charles van Oostrom persoonlijk. Toen ik nog in den haag woonde in de jaren 1980-1984 heeft een schoolvriend hem aan mij voorgesteld.
Daar ik zelf fossielen en stenen verzamelde en interesse had in geschiedenis ben ik een paar keer op stap geweest met Charles. Hij heeft mij nog meegenomen als hulp op de fossielen en stenen tentoonstelling in de Rai in Amsterdam. Hij en zijn vrouw Elly waren voortreffelijke personen met grote levensinteresse. Zijn huis was net als een museum. Eind 1984 ben ik naar het buitenland verhuist en heb ik nog afscheid van hen genomen. Vandaag kwam mij toevallig te binnen om eens te kijken of ik nog iets van hem terug kon vinden op internet. Zodoende ben ik in dit Forum beland. Met vriendelijk groet. Claudio
Bedankt voor het bericht.
Deze man heeft het boek mein kampf in de oorlog gekocht of gekregen en hier zijn exlibris in gedaan.
Mocht u meer informatie hebben over deze man van tijdens de oorlogsjaren dan hoor ik dit graag
bobalblas
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2018, 09:14

Re: Mijn kamp

Bericht door bobalblas »

geen fijne jongen
RvL
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 05 aug 2016, 20:36
Ontvangen: 1 keer

Re: Mijn kamp

Bericht door RvL »

Wat was er niet fijn aan?
bobalblas
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2018, 09:14

Re: Mijn kamp

Bericht door bobalblas »

over de vraag wie charles van Oostrom was kan ik u het volgende mededelen, geboren 22 febr 1913 en was een gedreven vrijdenker. Het feit dat hij in het bezit was van het boek mein kampf, is geen aanduiding dat hij duitsche sympathieen had. Beslist niet.
Charles van Oostrom had uit een relatie een zoon, Ernst van Oostrom waar hij voor zo ver ik weet geen contact mee had.
Hij kwam in mijn leven in 1951 toen ik 5 jaar oud was als nieuwe stiefvader voor mij en mijn zus van 11 jaar. Hij vond mijn moeder (een hele mooie vrouw) een goeie partij, maar haar aanhang helemaal verschrikkelijk en heeft dit nooit onder stoelen of banken gestoken. Tegen de tijd dat mijn zusje vrouwelijke vormen begon te krijgen ontwikkelde van Oostrom een ongezonde belangstelling voor haar met als gevolg na diverse incidenten de voogdijraad ingreep en mijn zusje uit huis hebben moeten plaatsen. Hierna besloot hij dat het wel fijn zou zijn als hij mijn moeder helemaal voor zich zelf zou hebben en dus liep ik alleen maar in de weg met als gevolg dat ik maar zo min mogelijk in de buurt was als hij thuis was. Losse handjes had hij ook en klappen vielen er genoeg waarbij mijn moeder ook haar portie flink kreeg toebedeeld. In 1962 is het huwelijk uiteindelijk ontbonden en resumerend kan ik wel stellen dat zijn pogingen om mijn jeugd te verpesten goed zijn geslaagd. Hij was een meester in het zich aardig en sympathiek voordoen maar thuis was hij een meedogenloze tiran. Zonder verder in details te gaan kunt u voor uzelf een beeld van deze man schetsen.
acgort68
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2015, 18:27

Re: Mijn kamp

Bericht door acgort68 »

Beste BoBlas, wat een verschikkelijk verhaal. Ik heb hem op als ander persoon leren kennen maar vindt dit treurig om te horen. Mijn moeder ging toendertijd mee naar zijn huis omdat ze het niet fijn vond dat ik zo jong met een vreemde man meeging. Hij was aardig tegen ons en zijn vrouw Elly. Niets liet blijken dat hij zo een verleden had. Hij was alleen geïnteresseerd in zijn enorme verzameling en tentoonstellingen. Verder heb ik hem naar mijn verhuizing naar Italië niet meer gezien.
Het spijt me voor jouw. Veel succes verder.
bobalblas
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2018, 09:14

Re: Mijn kamp

Bericht door bobalblas »

zie mijn reactie over charles van Oostrom
Plaats reactie