Vraag over vier boeken over WO I.

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Lucille
Lid
Contacteer:

Vraag over vier boeken over WO I.

Bericht door Lucille »

Hallo iedereen,

Ik wil me een aantal boeken over de Eerste Wereldoorlog aanschaffen, en een hele tijd geleden heb ik al "De Eerste Wereldoorlog in foto's" van J.H.J. Andriessen gekocht. Maar daarmee is mijn honger nog niet gestild, ik wil meer. ;) :D

Ik heb zo op Amazon.com en Amazon.co.uk zitten zoeken, en deze boeken lijken mij wel aantrekkelijk:

1. "The First World War" van Hew Strachan
2. "The First World War" van John Keegan
3. "The Price of Glory: Verdun 1916" van Alistair Horne
4. "The Road to Verdun: France, Nationalism and the First World War" door Ian Ousby

Ik weet dat boek 1, 2 en 3 in het Nederlands te verkrijgen zijn (of zullen zijn), maar ik ben er een beetje huiverig voor om ze in het Nederlands te kopen. Mijn idee van de originele Engelstalige boeken is dat ze redelijk foto-intensief zijn, en ik ben bang dat de Nederlandse uitgever bij het vertalen van het boek een aantal foto's uit het originele boek heeft lopen schrappen en dergelijke. :( :| Een beetje paranoïde, maar ja, je weet maar nooit. :|

In ieder geval, zijn er hier mensen die bovenstaande boeken ooit gelezen hebben? Zo ja, wat kunnen jullie me over deze boeken zeggen? :)

Ik ben trouwens vooral geïnteresseerd in de Duitse optiek van de oorlog, hoe de Duitsers de oorlog zagen en beleefden (zowel de soldaten als de mensen die thuis achterbleven). Want ik moet zeggen dat veel boeken vooral een beetje de optiek van de geaillieerden hebben (tenminste, die indruk heb ik). Je vindt ook amper iets dat specifiek handelt over Duitsland in de Eerste Wereldoorlog, vind ik.

Dus misschien kan iemand me tevens boeken aanraden die meer over Duitsland in WO I gaan? De taal van die boeken mag zowel Engels als Nederlands zijn, Duits heb ik minder graag (daar ben ik minder goed in :oops: ).

Nou.... dat was het dan, denk ik. :)
paulstolk
Lid
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Het boek van John Keegan is zeker een aanrader. Ik heb hem in het Nederlands en is zeer goed te lezen
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Lucille
Lid
Contacteer:

Bericht door Lucille »

paulstolk schreef:Het boek van John Keegan is zeker een aanrader. Ik heb hem in het Nederlands en is zeer goed te lezen
Dat geloof ik best - maar hoe zit het met de foto's? Hoe foto-intensief is de Nederlandse versie van het boek? Een ruwe schatting van hoeveel foto's erin zitten zou wel fijn zijn. :)

Ja, ik twijfel niet aan de informativiteit (is dat een woord? :?) van het boek, maar ik heb er altijd ook nog graag veel foto's bij (dat is gewoon mooi en dan dringt de werkelijkheid en gruwelijkheid van de oorlog ook veel beter tot je door) - als ik wist dat de originele Engelse druk meer foto's had, zou ik die in een heartbeat kopen. :)
"De weerelt is een speeltoneel: elck speelt zyn rol en kryght zyn deel." ~ Joost van den Vondel
Peter Verdun
Lid

Bericht door Peter Verdun »

Over boek nr 4. "The Road to Verdun: France, Nationalism and the First World War" door Ian Ousby, is al een discussie gaande geweest zie:

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=3485

Peter
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

dit lijsie heb ik al eens eerder gepost
maar hier nogmaals dan eens

First day on the Somme van Martin Middelbroek
Van het westelijk front geen nieuws van Erich Maria Remarque
De oorlogs dagboeken van Louis Barthas
De oorlogsbrieven van Unteroffizier Carl Heller
het boek van Rose Cooms is ook een toppertje
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Brodie, hij vraagt specifiek naar die vier boeken en om de foto's daarin. Ik geloof niet dat ik alle boeken die jij noemt veel foto's staan. ;)
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

van Rose Cooms wel degelijk
The Road to Verdun staan maar een paar foto dus

(anders moet je ff het topic titel aanpassen :| )
Lucille
Lid
Contacteer:

Bericht door Lucille »

YPPY schreef:Brodie, hij vraagt specifiek naar die vier boeken en om de foto's daarin. Ik geloof niet dat ik alle boeken die jij noemt veel foto's staan. ;)
Ach ja, dat maakt niets uit - andere boeken die aan te raden zijn, zijn ook welkom. ;) Het is niet zo dat ik absoluut geen boeken wil aanschaffen die geen of amper foto's bevatten - natuurlijk wel, maar ik vraag me alleen af hoe het verschil tussen de originele Engelse editie en vertaalde Nederlandse editie is qua foto's. Zo weet ik of ik beter de originele editie moet aanschaffen, of de vertaalde editie.

Maar voor de rest zou ik ook gewoon willen horen wat andere mensen van deze boeken vonden (Engelse of Nederlandse editie). :)
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Ik heb de topictitel verduidelijkt.

Lucille, in een ander topic staan andere boeken over wo1 die aangeraden worden. :)
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Plaats reactie