Ik wil me een aantal boeken over de Eerste Wereldoorlog aanschaffen, en een hele tijd geleden heb ik al "De Eerste Wereldoorlog in foto's" van J.H.J. Andriessen gekocht. Maar daarmee is mijn honger nog niet gestild, ik wil meer.

Ik heb zo op Amazon.com en Amazon.co.uk zitten zoeken, en deze boeken lijken mij wel aantrekkelijk:
1. "The First World War" van Hew Strachan
2. "The First World War" van John Keegan
3. "The Price of Glory: Verdun 1916" van Alistair Horne
4. "The Road to Verdun: France, Nationalism and the First World War" door Ian Ousby
Ik weet dat boek 1, 2 en 3 in het Nederlands te verkrijgen zijn (of zullen zijn), maar ik ben er een beetje huiverig voor om ze in het Nederlands te kopen. Mijn idee van de originele Engelstalige boeken is dat ze redelijk foto-intensief zijn, en ik ben bang dat de Nederlandse uitgever bij het vertalen van het boek een aantal foto's uit het originele boek heeft lopen schrappen en dergelijke.

In ieder geval, zijn er hier mensen die bovenstaande boeken ooit gelezen hebben? Zo ja, wat kunnen jullie me over deze boeken zeggen?

Ik ben trouwens vooral geïnteresseerd in de Duitse optiek van de oorlog, hoe de Duitsers de oorlog zagen en beleefden (zowel de soldaten als de mensen die thuis achterbleven). Want ik moet zeggen dat veel boeken vooral een beetje de optiek van de geaillieerden hebben (tenminste, die indruk heb ik). Je vindt ook amper iets dat specifiek handelt over Duitsland in de Eerste Wereldoorlog, vind ik.
Dus misschien kan iemand me tevens boeken aanraden die meer over Duitsland in WO I gaan? De taal van die boeken mag zowel Engels als Nederlands zijn, Duits heb ik minder graag (daar ben ik minder goed in

Nou.... dat was het dan, denk ik.