Operation Market-Garden (Then and now)

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Operation Market-Garden (Then and now)

Bericht door Charly1975 »

Na lange tijd weer eens een keer 'actief' op dit forum. Moest serieus nadenken onder welke naam ik hier ingeschreven stond en wat het wachtwoord was.

Ik ben het eerste deel van het boek "Operation Market-Garden Then and Now" aan het lezen. Het is een heel erg interessant boek, ik heb al meerdere titels van 'Then and Now', en er staan toch wel voor mij onbekende feiten in.

Ook al ben ik nog niet eens op de helft van het eerste deel heb ik toch al wat vragen die wellicht hier opgelost/opgehelderd kunnen worden door de forumleden met meer kennis met betrekking tot dit onderwerp dan ik.

Er wordt bijvoorbeeld geschreven over een trooper van B Company 504th die aan boord van zijn C-47 (42-100517) volledig door het lint zou zijn gegaan waardoor er door de piloot (in overleg met zijn flight leader en jumpmaster) het toestel nog in Engeland aan de grond is gezet op een vliegveld waarna de trooper uit het vliegtuig is gezet en waarna de C-47 alsnog verder is gevlogen en de rest van de 'stick' heeft gedropt.
*De vraag: weet iemand wat meer over wie deze trooper was en wat er verder van m geworden is?
(zie pagina 152 van het eerste deel)

Tevens wordt er aangegeven dat er ook nog een aantal mannen weigerden om te springen op het moment dat ze moesten springen.
*Vraag: weet iemand de reden waarom men alsnog weigerde en wat het gevolg was voor hen?

Wellicht dat ik nog meer vragen krijg, dan zal ik deze hier ook stellen.

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Charly
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Operation Market-Garden (Then and now)

Bericht door Jim »

vraag 1 betreffende 504thPIR paratrooper: Geen idee
vraag 2. Niet springen zonder geldige reden = krijgsraad wegens negeren van bevel van een officier. Ook tijdens de traing zodra men volleerde parachutist is (jumpwings ontvangen).
Dit is zowel bij de Britten als de Amerikanen.

Geldige reden kan zijn; gewond, uitrusting beschadigd defect, verward geraakt in delen van vliegtuig/ static lines andere springers. Geen groen licht (meer)omdat men b.v. niet meer boven de dropzone is.
Het is voorgekomen dat parachutisten vanwege ongecontroleerde bewegingen van het vliegtuig omvielen en niet meer optijd uit het vliegtuig konden komen. De piloot kon beslissen om nog een ronde te vliegen en ze een tweede kans te geven. Maar ook de beslissing nemen terug te vliegen. Dit had dan geen consequenties voor de betreffende parachutist.

De spanning bij een vlucht naar de dropzone kon zo hoog oplopen dat sommigen doordraaiden. In een glider werd de spanning een soldaat dus danig te veel dat hij de cockpit in liep en de release handle overhaalde.
Een ander geval een Poolse parachutist schoot zichzelf dood in het vliegtuig nadat zijn vlucht voor 2de of 3de keer gecanceld werd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Operation Market-Garden (Then and now)

Bericht door Charly1975 »

Jim schreef:vraag 1 betreffende 504thPIR paratrooper: Geen idee
vraag 2. Niet springen zonder geldige reden = krijgsraad wegens negeren van bevel van een officier. Ook tijdens de traing zodra men volleerde parachutist is (jumpwings ontvangen).
Dit is zowel bij de Britten als de Amerikanen.

Geldige reden kan zijn; gewond, uitrusting beschadigd defect, verward geraakt in delen van vliegtuig/ static lines andere springers. Geen groen licht (meer)omdat men b.v. niet meer boven de dropzone is.
Het is voorgekomen dat parachutisten vanwege ongecontroleerde bewegingen van het vliegtuig omvielen en niet meer optijd uit het vliegtuig konden komen. De piloot kon beslissen om nog een ronde te vliegen en ze een tweede kans te geven. Maar ook de beslissing nemen terug te vliegen. Dit had dan geen consequenties voor de betreffende parachutist.

De spanning bij een vlucht naar de dropzone kon zo hoog oplopen dat sommigen doordraaiden. In een glider werd de spanning een soldaat dus danig te veel dat hij de cockpit in liep en de release handle overhaalde.
Een ander geval een Poolse parachutist schoot zichzelf dood in het vliegtuig nadat zijn vlucht voor 2de of 3de keer gecanceld werd.
Jim, hartelijk bedankt voor de info!!
Met betrekking tot de soldaat die de release handle overhaalde heb ik inmiddels gelezen inderdaad.
Dat van die Pool (nog) niet, maar ik geloof je uiteraard dat het daadwerkelijk gebeurd is!

Vooralsnog heb ik nog geen verdere vragen meer, maar zodra ik ze heb plaats ik ze weer in dit topic.

Nogmaals dank!
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Plaats reactie