De Oorlogskranten 1940-1945

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

De Oorlogskranten 1940-1945

Bericht door asjemenou »

Via de media heb ik vernomen dat er een serie wordt uitgegeven van herdrukken van Nederlandse kranten en circulaires uit de periode 1940-1945. De serie is genaamd "De Oorlogskranten".
Deel 1 ligt vanaf 3 januari in de kiosken en boekwinkels.
Zie; http://www.deoorlogskranten.nl/video2.php

Het zal een interessante serie zijn maar is dit een heruitgave van de gelijknamige serie "De Oorlogskranten" die werd uitgegeven in 1994-1995?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: De Oorlogskranten 1940-1945

Bericht door Timster »

Ik zag het ook voorbij komen. Lijkt mij een heruitgave van de eerdere editie. Het nieuws in de kranten lijkt me niet te zijn veranderd ;-)

Ik heb de complete serie liggen dus zal voor mij niet zo interessant zijn.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: De Oorlogskranten 1940-1945

Bericht door asjemenou »

Qua oorlogsberichtgeving zullen de kranten inderdaad hetzelfde zijn als de herdrukken van 1994-1995.
Wat mij is opgevallen is dat er bij deel 1 van de heruitgave een herdruk van de krant Het Volk van 10 mei 1940 is bijgevoegd. Deze herdruk zat niet in deel 1 van de 1994 uitgave. Zie; http://www.deoorlogskranten.nl/preview.php .
Waarschijnlijk zullen er meerdere nieuwe herdrukken in deze heruitgave verschijnen. Zo houd je de serie ook nog interessant voor de bezitters van de 1994-1995 uitgave.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: De Oorlogskranten 1940-1945

Bericht door Timster »

Nou ja om voor 1 of 2 enkele toevoegingen weer een complete serie te kopen lijkt mij niet zo heel interessant, maar ieder zo zijn ding natuurlijk. :-)
Gebruikersavatar
Will
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 okt 2015, 14:11

Re: De Oorlogskranten 1940-1945

Bericht door Will »

In 1994 las ik de zo zit dat en de Donald duck, of dit een herdruk is weet ik dus niet. Heb nu deel 1 en deel 2 ontvangen en moet zeggen dat het een leuk blad is. (Of bladen eigenlijk, 3 kranten herdrukt, een grote repro van een poster, affiche of een bekendmaking en veel achtergrond informatie per week)

Het blad tikt per week de 5 euries aan en is dus wat aan de prijzige kant vind ik maar ach...
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: De Oorlogskranten 1940-1945

Bericht door asjemenou »

Het blad de Donald Duck herdrukt ook wel verhalen of strips.
Op zich is de collectie "Oorlogskranten" een leuke serie. Wat de prijs betreft, als je een abonnement neemt dan is het wel wat goedkoper.
In 1994 kostte een los deel van deze serie Hfl.6,50 (€ 2,95) en dat was toen ook niet echt goedkoop.
Het verbaasd mij enigszins wel dat de serie opnieuw wordt uitgegeven. Je zou toch denken dat door de digitalisering de interesse voor gedrukte bladen alleen maar afneemt.
Zijn er meerdere leden die de nieuwe uitgaven van de "Oorlogskranten" kopen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
DvdW
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2015, 10:48

Re: De Oorlogskranten 1940-1945

Bericht door DvdW »

Ik heb de nummers 1 en 3 inmiddels los aangeschaft, voor deel 2 was ik net te laat. Heb zelf geen nummers van de serie uit de jaren 90 dus voor mij is nog wel interessant. Ik ben niet van voornemens om de hele serie aan te schaffen, hooguit een paar losse deeltjes die mij aanspreken. Iemand enig idee of je voorgaande nummers nog los ergens kunt krijgen? Bij de Bruna worden alle oude nummers teruggestuurd begreep ik?
LvD
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2016, 03:32

Re: De Oorlogskranten 1940-1945

Bericht door LvD »

Misschien kan je op internet het adres vinden van de uitgever. Daar kan je de ontbrekende nummers nabestellen. Wat misschien beter en goedkoper is om.marktplaats te raadplegen. Daar wordt regelmatig de serie oorlogskranten uit de jaren 90 aangeboden. Vaak voor hele redelijke prijzen. Ik heb de hele seroe zelfs gratis omdat iemand het gewoon weg wilde doen. Helemaal kompleet. Moest het wel zelf ophalen in Amsterdam waar ik toch.moest zijn.

Wat ik wel jammer vind is dat op de serie in de jaren 90 er nietnop de kranten staat dat het kopieën zijn (op bijgesloten affiches gelukkig wel). Zo worden bepaalde kranten als origineel aangeboden op marktplaats. Als je dus originele kranten zoekt, moet je uitkijken
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: De Oorlogskranten 1940-1945

Bericht door asjemenou »

Een WOII krant slechts beoordelen vanaf een (niet al te scherpe) foto in een advertentie op bijvoorbeeld Marktplaats is niet aan te raden. Ga de krant daarom zintuiglijk beoordelen.
De herdrukken van de kranten uit de serie "De Oorlogskranten" zijn wel te onderscheiden van de originele kranten uit WOII. Enkele punten waar je op kunt letten:

Krantenpapier ten tijde van WOII is en voelt anders aan dan het hedendaagse krantenpapier.

De bladspiegel van een herdrukte krant uit de serie "Oorlogskranten" kan in de hoeken enigszins onscherp of vertekend zijn.

Tekst op het vouw kruis kan beschadigd of onduidelijk zijn.

Afbeeldingen (foto's) in een herdrukte krant hebben veelal een Moirépatroon,
zie; https://nl.wikipedia.org/wiki/Moirépatroon .

De kranten en circulaires uit de serie "De Oorlogskranten" van 1994-1995 zijn overigens niet de enige WOII herdrukken. Zo heeft uitgeverij Waanders destijds voor de documentaires "20e eeuw" en "Nederland en de 2e WO" ook enkele kranten herdrukt.
Niet alleen in Nederland werden of worden WOII kranten herdrukt. Zo is er rond de eeuwwisseling in Groot Brittannië ook een serie herdrukken van WOII kranten uitgegeven. Deze serie bestaande uit 10 kranten is verzameld in een kartonnen map en is genaamd "Headlines of the second world war".
Een aantal jaren geleden heb ik een lijst gemaakt van herdrukte kranten en circulaires van de serie "Oorlogskranten" uit 1994-1995. In deze lijst heb ik ook de herdrukken van uitgeverij Waanders en van de Britse serie "Headlines of the second world war" opgenomen.
Voor de geïnteresseerden plaats ik nogmaals deze lijst,
Oorlogskranten.pdf
(209.32 KiB) 809 keer gedownload
De lijst is overigens niet alomvattend. Ze bevat slechts de herdrukken die mij bekend zijn.
Zo weet ik dat er ook diverse herdrukken bestaan van de circulaire "De vliegende Hollander".
Veelal gaat het dan om herdrukken van uitgaven van rond de bevrijding in 1945.
"Vliegende Hollanders" zijn populaire objecten om te herdrukken voor exposities of bevrijdingsfestivals.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie