2 boeken: grote Amfibische operatie Zeeland Walcheren *operatie Switchback en Infatuate*

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Checker
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 mei 2016, 09:49

2 boeken: grote Amfibische operatie Zeeland Walcheren *operatie Switchback en Infatuate*

Bericht door Checker »

operatie Switchback en InfatuateI en II moest een succes worden

Voor wie in dit grote belangrijke onderwerp in Nederland interesse heeft is het volgende leuk te weten:
Er zijn onlangs twee boeken over de verovering van 'Fort' Walcheren uitgebracht door Uitgeverij Pen & Sword. Beide met tekst én beeld. tekst in het Engels

WALCHEREN, OPERATION INFATUATE, Belgium-Holland door Andrew Rawson; 192 pagina’s; 12,5 x 21,5 cm; ISBN: 978-0-85052-961-6; Paperback

ATTACK ON THE SCHELDT, THE STRUGGLE FOR ANTWERP 1944
door Graham A. Thomas; 212 pagina’s; 15 x 23 cm; ISBN: 978-1-47385-0-7-5; Hardback met stofomslag.
(over Switchback en Infatuate I en II)

beide vind ik ruim de moeite van het lezen waard. Alleen al omdat er zo verdomd weinig over te vinden was. Eindelijk is die leemte in mijn boekenkast en kennis nu adequaat opgevuld. :)

operatie Switchback en InfatuateI en II ging over de opmars vanaf Antwerpen naar west N-Brabant en Zeeland, langs Woensdrecht B. op Zoom, naar het westen en over het water middels twee amfibische landingen op Walcheren. >>Hevige strijd. geen makkelijke. << Totaal rukweer, amper luchtsteun...wel de zeedijken gebombardeerd > bewust >.inudatie van grote delen Walcheren, artilleriesteun vanaf Z-Vlaanderen
Doel, de waterweg (Schelde) naar het reeds bevrijde Antwerpse en met name de haven, veilig te stellen als aanvoerroute van troepen en materieel. Pure noodzaak.

Tijd: Direct na fiasco Market Garden.
Het Ardennen offensief dat volgde had eveneens de haven Antwerpen te maken.
operatie Switchback en InfatuateI en II moest een succes worden voor de geallieerden
Laatst gewijzigd door Checker op 19 mar 2019, 10:20, 6 keer totaal gewijzigd.
RvL
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 05 aug 2016, 20:36
Ontvangen: 1 keer

Re: grote Amfibische operatie Zeeland Walcheren

Bericht door RvL »

Interessant, deze boeken kende ik nog niet! Heb je toevallig Libera Me al gelezen? Dit gaat ook over de Slag om de Schelde.

Rick.
Checker
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 mei 2016, 09:49

Re: grote Amfibische operatie Zeeland Walcheren

Bericht door Checker »

nee, dat niet. ik zag hier al wel een plaatje voorbijkomen.
ik weet wel dat er vroegâh, een x-aantal jaren terug, een ander boek is verschenen over deze amfibische operatie in Zeeland, maar de titel en uitgever weet ik niet meer. Ik meen dat de focus daarin vooral op het aandeel van 'de Canadezen' lag, maar ik kan me vergissen.

hier nog even een link
https://www.pen-and-sword.co.uk/Attack- ... ck/p/12913
Plaats reactie