Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door Mike_Utrecht »

Bij interesse is er ik een digitaal ‘inkijkje’ van het boek beschikbaar gemaakt (met dank aan uploaden door Proos _/-\o_ )

Veel leesplezier!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door asjemenou »

Het boek heb ik inmiddels ontvangen met de post. Het boek is zeker een aanrader voor een ieder die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de Nederlandse stalen helm.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door Mike_Utrecht »

Dit is waarom er zoveel werk, tijd, moeite en alle andere middelen zijn besteed: het vastleggen en delen van de informatie en interpretatie op een vrijwel wetenschappelijk wijze.

Op de Militariabeurs in Houten 30 juni staan enkele leden van en namens de werkgroep het boek te promoten en te verkopen.
Dit biedt ook gelegenheid om vragen te stellen.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door patrickh »

Machtig groot boek, heb weer flink wat leesvoer!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door asjemenou »

Dat er veel werk, tijd en moeite aan is besteed, is aan het boek wel af te zien.
Dit boek zou zo maar kunnen gaan behoren tot de categorie van boeken zoals "Ransel op je rug". Koop het boek zolang het nog voorradig is.
Mike_Utrecht schreef:Op de Militariabeurs in Houten 30 juni staan enkele leden van en namens de werkgroep het boek te promoten en te verkopen.
Dit biedt ook gelegenheid om vragen te stellen.
Vorige week zaterdag heb ik Kevin de Joode al ontmoet in het Oorlogsmuseum Overloon. Ik heb mijn vragen aangaande de M53 helm toen al aan hem kunnen stellen; viewtopic.php?f=80&t=39183&start=120 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door patrickh »

En wat zei hij? Meer duidelijkheid over je helm?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door patrickh »

Al bladerend ben ik het ff helemaal kwijt, er wordt nog maar één maal gesproken van de M34 helm, voor de rest wordt die helm voortaan M33 genoemd? Lees ik ergens overheen?
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door dutchhelmets »

patrickh schreef:Al bladerend ben ik het ff helemaal kwijt, er wordt nog maar één maal gesproken van de M34 helm, voor de rest wordt die helm voortaan M33 genoemd? Lees ik ergens overheen?
Klopt, in het boek wordt niet over de helm m34 gesproken. Wat voorheen m34 werd benoemd, hebben wij gesplitst in m33 en m38. Waarom lees je in het boek. M34 is dus niet meer omdat dit onjuist is.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door dutchhelmets »

asjemenou schreef:Vorige week zaterdag heb ik Kevin de Joode al ontmoet in het Oorlogsmuseum Overloon. Ik heb mijn vragen aangaande de M53 helm toen al aan hem kunnen stellen; viewtopic.php?f=80&t=39183&start=120 .
Over welke helm gaat het precies?
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door patrickh »

Onder één foto staat nog wel M34 zag ik ;) Ga weer verder lezen!

Heb gelezen waarom voor M33 is gekozen. Was misschien wel de moeite waard geweest om de verandering van M34 naar M33 benaming extra te vermelden, daar in Kevin De Joode zijn boek over de M34 gesproken werd. Dit zorgde bij mij voor een beetje verwarring. Overigens zag ik op blz. 194 nog de oude benaming M34 terug :wink: Zie het als positieve feedback van mijn kant! Boek is top!
Laatst gewijzigd door patrickh op 17 jun 2019, 22:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door asjemenou »

dutchhelmets schreef:
asjemenou schreef:Vorige week zaterdag heb ik Kevin de Joode al ontmoet in het Oorlogsmuseum Overloon. Ik heb mijn vragen aangaande de M53 helm toen al aan hem kunnen stellen; viewtopic.php?f=80&t=39183&start=120 .
Over welke helm gaat het precies?
Het gaat om deze helm;
_DSC0253-lr.jpg
De helm is een Verblifa uit 1956 en rond 1979 in Woerden VN blauw gespoten. Het opvallende aan de helm is, is dat het een type II helm is. De officiële verklaring zou zijn dat het een helm is die bestemd was voor VN personeel zonder gevechtstaken. Dan komt bij mij de vraag op, wat verstaat men onder VN personeel zonder gevechtstaken? Zijn dit militairen van de Geneeskundige Dienst of van de Militaire Administratie? Werden deze dan mogelijk met een VN blauwe type II helm naar Libanon gestuurd?
Zover ik na kan gaan werden de type II helmen afgekeurd voor het gebruik door de reguliere militairen. Ze zouden enkel zijn doorgebruikt door leden van de BB of door defensiepersoneel zonder gevechtstaken.
Mijn vraag aan Kevin de Joode was of hij tijdens zijn onderzoek meerdere M53 VN helmen van het type II was tegen gekomen. Dit is niet het geval. Waarschijnlijk is er dus ook geen speciale partij VN (type II) helmen vervaardigd bedoelt voor defensiepersoneel zonder gevechtstaken en gaat het om een incidenteel geval.
Waarschijnlijk is deze type II helm destijds per ongeluk in de partij M53 helmen terecht gekomen die VN blauw moesten worden overgespoten. Op zich niet zo vreemd dat dit gebeurd is. Op het terrein van het 637 ICW in Woerden stonden destijds stapels helmen. Het lijkt mij niet onmogelijk dat daar ook type II helmen tussen hebben gezeten.
Waarschijnlijk is het destijds niemand opgevallen dat de VN helm een type II was en is de helm vervolgens verstrekt geweest aan een UNIFIL militair.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door dutchhelmets »

Waar komt de 'officiële verklaring zou zijn dat het een helm is die bestemd was voor VN personeel zonder gevechtstaken' vandaan? Ongeacht de functie, wanneer men op missie wordt gestuurd dan worden zij naar een crisis-/oorlogsgebied gestuurd en krijgen zeker geen 2e-rangs spullen mee. Ik vind deze officiële verklaring echt nergens op slaan.
Overigens is het zo dat de type-II helmen voornamelijk aan burgerpersoneel werd uitgereikt. Militairen, ongeacht een gevechtsfunctie of niet (infanterist aan het front of foerier in het achtergebied) kregen gelijkwaardig materieel die aan de gestelde eisen voldeden. Met andere woorden, de kreet 'een helm bestemd voor personeel zonder gevechtstaak' is onjuist.

Ik heb de afgelopen jaren echt heel erg veel onderzoek gedaan naar de m53 troepenhelm wat verwerkt is in hoofdstuk 10 van het boek De Nederlandse stalen helm 1916-1992. Ik heb in de afgelopen jaren vele vreemde m53 helmen en combinaties mogen zien. Een oorzaak is o.a. de wijze waarop uitrusting retour werden gestuurd naar de centrale punten. Dit gebeurde in bulk waarbij ingeleverde uitrusting ongesorteerd bij de inleverende eenheid in pallets werden gegooid. Het sorteren gebeurde op de centrale plaatsen. Het kon dus gebeuren dat ingeleverde type-II helmen bij het sorteren gewoon op de stapel 'gewone' helmen werden gegooid. Meestal werden ze bij de keuring eruit gehaald, maar toch zijn er enkele exemplaren die toch bij de troepen terecht kwamen.
Ik denk dan ook dat jou aanname dat deze helm destijds per ongeluk gereviseerd werd om uitgereikt te worden tbv de UNIFIL missie een juiste is.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door asjemenou »

De uitspraak dat type II helmen bestemd waren voor (VN) personeel zonder gevechtstaken heb ik o.a. van een woordvoerder van het NMM. Ik had het NMM al eens aangeschreven aangaande de type II helmen. Waarschijnlijk hebben ze dit antwoord gevonden in "Ransel op je rug, deel 2". Op bladzijde 513 van dit naslagwerk staat namelijk vermeld;
De - voor een gevechtstaak - afgekeurde helmen worden aangeduid als B-helmen (type II) en werden geschikt bevonden voor eenheden met een beschermende taak. Hierbij werd gedacht aan het burgerpersoneel van Defensie, de Mobiele Colonnes en de Bescherming Bevolking (B.B.)...
...Een bestemming van deze helmen zou te zijner tijd nader worden vastgesteld. (Is ondanks naspeuringen mijnerzijds, niet gevonden).


Ik ben het volledig met je eens dat er vreemde combinaties van M53 helmen bestaan. De oorzaak hiervan zou o.a. kunnen liggen bij de toenmalige innamepunten van Defensie. Het DPG (Depot Retour Goederen) zat destijds in Woerden. Later veranderde deze naam in 637 ICW. Op deze Intendance werkplaats werkte hoofdzakelijk burgerpersoneel.
Een beetje flauw om te vermelden maar in de Woerdense volksmond heette het DPG, Door Rust Genezen! Het zegt iets over het personeel wat daar werkzaam was.
Bij dit 637 ICW kwamen alle ingeleverde plunjezakken (met helm) terecht en werden vervolgens gesorteerd. Kleding werd gereinigd (gestoomd), helmen werden gereviseerd enz.
Het herkeuren van de vroege M53 helmen zou tot midden jaren zestig hebben geduurd. Van oud personeel van het 637 ICW weet ik dat zelfs tot in de jaren tachtig nog fout geproduceerde helmen in plunjezakken werden aangetroffen. Als er nadien nog een fout geproduceerde helm uit een geretourneerde plunjezak tevoorschijn kwam dan verdween hij op het 637 ICW gewoon in de oud ijzer container.
Het is daarom niet ondenkbaar dat er type II of B helmen per ongeluk werden gereviseerd en opnieuw uitgegeven. Mijn M53 VN helm zou hier inderdaad het bewijs van kunnen zijn.
Ook bij het uitgeven van de legergroene M53 helm slipte er blijkbaar wel eens eentje tussendoor.
Zo heb ik in de verzameling ook een legergroene M53 type II helm die afkomstig is uit een plunjezak. De helm is voorzien van een lap jute met daarover het camouflagenetje en de rubberen band. Ik kwam er pas later achter dat het een type II helm was. De helm, een Verblifa uit 1955 is aan de binnenzijde voorzien van twee witte Romeinse getallen II. Naast de bevestigingsbeugels voor de kinband staan Romeinse getallen II ingeslagen. De helm is niet voorzien van een witte B.
Helm01-lr.jpg
_dsc0303-lr.jpg
_dsc0309-lr.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door Mike_Utrecht »

Aanstaande zondag 30 juni staan een aantal personen van de werkgroep op de Militariabeurs in Houten om het boek te promoten en te verkopen.
Kom gezellig langs om over de geschiedenis van de Nederlandse stalen helm te praten.
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door Mike_Utrecht »

Aanstaande zondag 25 augustus staan er een aantal leden van de werkgroep op de Militariabeurs in Houten om het boek te promoten en te verkopen.
Kom gezellig langs om over de geschiedenis van de Nederlandse stalen helm te praten.
Plaats reactie