De uitspraak dat type II helmen bestemd waren voor (VN) personeel zonder gevechtstaken heb ik o.a. van een woordvoerder van het NMM. Ik had het NMM al eens aangeschreven aangaande de type II helmen. Waarschijnlijk hebben ze dit antwoord gevonden in "Ransel op je rug, deel 2". Op bladzijde 513 van dit naslagwerk staat namelijk vermeld;
De - voor een gevechtstaak - afgekeurde helmen worden aangeduid als B-helmen (type II) en werden geschikt bevonden voor eenheden met een beschermende taak. Hierbij werd gedacht aan het burgerpersoneel van Defensie, de Mobiele Colonnes en de Bescherming Bevolking (B.B.)...
...Een bestemming van deze helmen zou te zijner tijd nader worden vastgesteld. (Is ondanks naspeuringen mijnerzijds, niet gevonden).Ik ben het volledig met je eens dat er vreemde combinaties van M53 helmen bestaan. De oorzaak hiervan zou o.a. kunnen liggen bij de toenmalige innamepunten van Defensie. Het DPG (Depot Retour Goederen) zat destijds in Woerden. Later veranderde deze naam in 637 ICW. Op deze Intendance werkplaats werkte hoofdzakelijk burgerpersoneel.
Een beetje flauw om te vermelden maar in de Woerdense volksmond heette het DPG, Door Rust Genezen! Het zegt iets over het personeel wat daar werkzaam was.
Bij dit 637 ICW kwamen alle ingeleverde plunjezakken (met helm) terecht en werden vervolgens gesorteerd. Kleding werd gereinigd (gestoomd), helmen werden gereviseerd enz.
Het herkeuren van de vroege M53 helmen zou tot midden jaren zestig hebben geduurd. Van oud personeel van het 637 ICW weet ik dat zelfs tot in de jaren tachtig nog fout geproduceerde helmen in plunjezakken werden aangetroffen. Als er nadien nog een fout geproduceerde helm uit een geretourneerde plunjezak tevoorschijn kwam dan verdween hij op het 637 ICW gewoon in de oud ijzer container.
Het is daarom niet ondenkbaar dat er type II of B helmen per ongeluk werden gereviseerd en opnieuw uitgegeven. Mijn M53 VN helm zou hier inderdaad het bewijs van kunnen zijn.
Ook bij het uitgeven van de legergroene M53 helm slipte er blijkbaar wel eens eentje tussendoor.
Zo heb ik in de verzameling ook een legergroene M53 type II helm die afkomstig is uit een plunjezak. De helm is voorzien van een lap jute met daarover het camouflagenetje en de rubberen band. Ik kwam er pas later achter dat het een type II helm was. De helm, een Verblifa uit 1955 is aan de binnenzijde voorzien van twee witte Romeinse getallen II. Naast de bevestigingsbeugels voor de kinband staan Romeinse getallen II ingeslagen. De helm is niet voorzien van een witte B.