Zou ik graag het boek willen lezen. Ik heb een van de grote forten bezocht, waar de geschiedenis vanaf de bouw tot nu toe te zien is. Was tevens in een oude munitie opslag gebouw een prive display van rondom wo1 tijd te zien. Ook de kleinste buitenlucht militaria beurs die ik ooit bezocht heb was er toevallig vlakbij 3 verkopers.
Bij een stadsrondrit werd de geschiedenis van de stad sinds de bouw tot nu toe verteld. Veel gebouwen zijn nog in oude staat omdat het gebied exclusief toegankelijk was voor de Soviets. Helaas hebben veel gebouwen nog een achterstallig onderhoud. Ook een groot militair museum waar de Poolse militaire geschiedenis sinds vroege tijden tot nu toe is uitgebeeld. In het wo2 gedeelte zijn er heeeeeeel veel uniformen te zien van Polen die in Sowjet dienst hebben gezeten. En een klein aantal (niet altijd kompleet) unformen van Polen in Westerse dienst. Zeer verrast om een (uitgaans) uniform te zien van een Pool die als parachutist had gediend. Meestal een officiers (RAF) uniform. De Duitse Panzer IV staat er niet zo lang. Was ergens opgegraven. Was ontploft (door de bemanning?) en lag in verschillende stukken uiteen. De stukken zijn geconserveerd en ineengezet zonder andere toevoegingen. Werd blijkbaar gedaan in een werkplaats vlakbij waar schoonmoeder woont!