Verloting! Kolberg van Kevin Prenger

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Verloting! Kolberg van Kevin Prenger

Bericht door Jim »

Aangezien ik leuke herinneringen heb aan mijn bezoek van het huidige Poolse Kołobrzeg (uitspraak=koowobzjek)
Zou ik graag het boek willen lezen. Ik heb een van de grote forten bezocht, waar de geschiedenis vanaf de bouw tot nu toe te zien is. Was tevens in een oude munitie opslag gebouw een prive display van rondom wo1 tijd te zien. Ook de kleinste buitenlucht militaria beurs die ik ooit bezocht heb was er toevallig vlakbij 3 verkopers.
Bij een stadsrondrit werd de geschiedenis van de stad sinds de bouw tot nu toe verteld. Veel gebouwen zijn nog in oude staat omdat het gebied exclusief toegankelijk was voor de Soviets. Helaas hebben veel gebouwen nog een achterstallig onderhoud. Ook een groot militair museum waar de Poolse militaire geschiedenis sinds vroege tijden tot nu toe is uitgebeeld. In het wo2 gedeelte zijn er heeeeeeel veel uniformen te zien van Polen die in Sowjet dienst hebben gezeten. En een klein aantal (niet altijd kompleet) unformen van Polen in Westerse dienst. Zeer verrast om een (uitgaans) uniform te zien van een Pool die als parachutist had gediend. Meestal een officiers (RAF) uniform.
20160818_121019.jpg
20160818_121553.jpg
De Duitse Panzer IV staat er niet zo lang. Was ergens opgegraven. Was ontploft (door de bemanning?) en lag in verschillende stukken uiteen. De stukken zijn geconserveerd en ineengezet zonder andere toevoegingen. Werd blijkbaar gedaan in een werkplaats vlakbij waar schoonmoeder woont! :shock: Als we dat museum niet hadden bezocht had ik dat nooit te horen gekregen!
Bijlagen
20160818_123351.jpg
20160818_123245.jpg
20160818_122553.jpg
20160818_122346.jpg
20160818_121928.jpg
20160818_121615.jpg
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
verzamelaar1990
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2017, 18:22

Re: Verloting! Kolberg van Kevin Prenger

Bericht door verzamelaar1990 »

Dank voor het winnen, ik zal een recensie plaatsen wanneer ik hem uit heb! :)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Verloting! Kolberg van Kevin Prenger

Bericht door Proos »

verzamelaar1990 schreef:Dank voor het winnen, ik zal een recensie plaatsen wanneer ik hem uit heb! :)
Gefeliciteerd Verzamelaar1990, alvast veel leesplezier! Ik heb je NAW--gegevens doorgegeven aan de auteur.

Het boek komt je kant op! :-D
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Verloting! Kolberg van Kevin Prenger

Bericht door patrickh »

Proficiat!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verloting! Kolberg van Kevin Prenger

Bericht door Erik »

gefeliciteerd!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Verloting! Kolberg van Kevin Prenger

Bericht door Jim »

Verzamelaar . Veel plezier, gefeliciteerd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: Verloting! Kolberg van Kevin Prenger

Bericht door Max G »

verzamelaar1990 schreef:Dank voor het winnen, ik zal een recensie plaatsen wanneer ik hem uit heb! :)
Gefeliciteerd man! _/-\o_
verzamelaar1990
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2017, 18:22

Kolberg van Kevin Prenger

Bericht door verzamelaar1990 »

:)

Het boek heb ik met plezier uitgelezen. Het leest goed door en Prenger heeft goed bronnenonderzoek gedaan. Het boek vertelt de geschiedenis van de stad Kolberg. Tegenwoordig vergeten bij de meeste mensen, maar vroeger was de geschiedenis en de symbolische status van de stad zeer bekend.

Prenger vertelt de geschiedenis van Kolberg hoofdzakelijk aan de hand van de diverse oorlogen waarin de stad betrokken was. Hij maakt hierbij ook gebruik van diverse ooggetuigen verslagen van normale burgers en soldaten. De nadruk ligt op de belegering van Napoleon in 1807 op de stad, en de Tweede Wereldoorlog.

Ook is er veel aandacht voor de in opdracht van Goebbels gedraaide propaganda film Kolberg (Veit Harlan, 1945). Deze film is veel makkelijker te volgen na het lezen van het boek. Afentoe schetst Prenger ook de algemene geschiedenis van WO2, om vervolgens weer in te zoomen op Kolberg. Het boek (hardcover) is mooi vormgegeven, en er is een uitgebreide bronnensectie.

20200306_180216.png
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Verloting! Kolberg van Kevin Prenger

Bericht door Kugelblitz »

Mooi, dank!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie