Veldgrijs deel 3 is uit!

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
JSK
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2020, 10:59
Gegeven: 1 keer

Veldgrijs deel 3 is uit!

Bericht door JSK »

Dag allen,

Hierbij wil ik jullie graag meedelen dat Veldgrijs deel 3 beschikbaar is!
Aan deel 4 wordt nog gewerkt.

Veldgrijs deel 3 toont de modeltunieken van het Nederlandse leger in de periode 1912 tot 1940. Modeltunieken zijn door de overheid verstrekte tunieken die model staan voor alle eenheden in die rang.
De uniformen van het Nederlandse leger gedurende de periode 1912-1940 waren uitzonderlijk van model en schnitt. De hoge staande kraag was een erfenis uit de Napoleontische tijd. Tot aan het eind van de jaren ‘30 bleef deze gehandhaafd op de veldjas.
In dit boek wordt beschreven hoe de tunieken vervaardigd werden, welke veranderingen er in de loop der jaren aan de tunieken doorgevoerd werden en waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn. De paginagrote foto’s laten de tunieken en bijzondere details van dichtbij zien.

Meer informatie:
Antiquariaat en uitgeverij Giesbert Oskam
infoAantiquariaatoskam.nl
Tel: 0206402575



*E-mailadres aangepast door Asjemenou i.v.m. spambots.*
Verplaatst van Actueel naar Teksten & Publicaties op 24 feb 2021, 13:36 door Erik

Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Veldgrijs deel 3 is uit!

Bericht door Erik »

De hoge kraag was eerder een erfenis van het voorgaande tuniek: M1905. In tegenstelling tot Duitsland, die ook veel elementen uit haar blauwe uniform behield maar wijs genoeg was de opstaande kraag te evolueren in een 'Steh auf fall um'-kraag, bleef Nederland de hoge kraag voeren voor haar nieuwe veldgrijze tuniek.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Opgeheven account 9928

Re: Veldgrijs deel 3 is uit!

Bericht door Opgeheven account 9928 »

Als dit deel zelfde kwaliteit laat zien als de 2 voorgaande delen.......dan hou ik het wel bij Talens🤣
janvandoornik
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2021, 18:41
Ontvangen: 1 keer

Re: Veldgrijs deel 3 is uit!

Bericht door janvandoornik »

Ik heb deel 3 gekocht ,veel mooie fotos , duidelijk mooi dik boek ,deze meneer Farla is echt een expert ,
Ik ben er blij mee !
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Veldgrijs deel 3 is uit!

Bericht door svdwal »

Beste Jan,

Ben je ook bekend met bijvoorbeeld de boeken van Talens en de artikelen in Armentaria over dit onderwerp?
Talens brengt leuke werkjes met mooie foto's, maar een expert zou ik hem persoonlijk niet noemen.
Er zitten, zeker in deel 1 en 2, best wat slordigheidsfoutjes in en foutieve omschrijvingen.

Welkom overigens,
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Plaats reactie