In een nieuwsartikel van de lokale krant las ik over deze interactieve kaart met crashsites van vliegtuigen die in de 2e wereldoorlog zijn gecrasht. Zie onderstaande artikel:
https://www.de-faam.nl/nieuws/nieuwsfli ... line-kaart
Hierin zijn alle Zeeuwse vliegtuigcrashes (voor zover bekend) opgenomen. De locatie is zichtbaar op de kaart en door op de crash te klikken kun je eventuele beschikbare achtergrondinformatie lezen/inzien.
Ik vond het persoonlijk erg interessant. Zeker omdat ik ook in Zeeland woon. Dit moest ik gewoon even delen voor degenen die er nog niet van gehoord hebben.
Zie hier de website van de stichting Wings to Victory:
https://www.wingstovictory.nl/Wings_to_Victory
Zie hier de database van de stichting Wings to Victory:
https://db.wingstovictory.nl/index.php
Zie hier de kaart met crashes:
https://www.arcgis.com/apps/webappviewe ... 3%2C102100
WW2 Crashsites
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Berichten: 4974
- Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
- Gegeven: 67 keer
- Ontvangen: 117 keer
Re: WW2 Crashsites
Bedankt voor het delen van de informatie. Soortgelijke crashmonumenten zoals in Heinkenszand kun je in geheel Nederland vinden. Je zou rustig kunnen zeggen dat Nederland een waar WOII vliegtuigkerkhof is.
Volgens de Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945 (SGLO) zijn er gedurende WOII zo'n 6.000 vliegtuigen in Nederland gecrasht; https://studiegroepluchtoorlog.nl/about ... kom-dutch/ .
De SGLO heeft ook een fraaie online database waarin je kunt zoeken naar gecrashte vliegtuigen in Nederland; https://www.verliesregister.studiegroep ... .nl/zz.php .
De SGLO vermeldt op haar website dat zij geen vliegtuigwrakken opgraaft. De Stichting Aircraft Recovery Group 1940-1945 doet dit wel en heeft restanten van opgegraven vliegtuigen tentoongesteld in haar luchtoorlogmuseum.
Voor de geïnteresseerden, het luchtoorlogmuseum is gevestigd in Fort bij Veldhuis, Genieweg 1 te Heemskerk; http://www.arg1940-1945.nl/index.htm . Het museum is zeker een bezoekje waard.
Toegang tot het luchtoorlogmuseum.
Lost but not forgotten.
Motor van een Messerschmitt Bf 110.
Kielvlak van een Messerschmitt Bf 110?!
Motor van een Messerschmitt Bf 109.
Op de voorgrond, een stermotor van een Vickers Wellington.
Brandstoftanks.
Motor en onderdelen van een Boeing B-17 Flying Fortress.
Remflap van een Boeing B-17.
Onderdelen van een Polikarpov I-16. Deze zijn niet in Nederland gevonden,
maar afkomstig van een gecrashte Sovjet I-16 in Finland.
Volgens de Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945 (SGLO) zijn er gedurende WOII zo'n 6.000 vliegtuigen in Nederland gecrasht; https://studiegroepluchtoorlog.nl/about ... kom-dutch/ .
De SGLO heeft ook een fraaie online database waarin je kunt zoeken naar gecrashte vliegtuigen in Nederland; https://www.verliesregister.studiegroep ... .nl/zz.php .
De SGLO vermeldt op haar website dat zij geen vliegtuigwrakken opgraaft. De Stichting Aircraft Recovery Group 1940-1945 doet dit wel en heeft restanten van opgegraven vliegtuigen tentoongesteld in haar luchtoorlogmuseum.
Voor de geïnteresseerden, het luchtoorlogmuseum is gevestigd in Fort bij Veldhuis, Genieweg 1 te Heemskerk; http://www.arg1940-1945.nl/index.htm . Het museum is zeker een bezoekje waard.
Toegang tot het luchtoorlogmuseum.
Lost but not forgotten.
Motor van een Messerschmitt Bf 110.
Kielvlak van een Messerschmitt Bf 110?!
Motor van een Messerschmitt Bf 109.
Op de voorgrond, een stermotor van een Vickers Wellington.
Brandstoftanks.
Motor en onderdelen van een Boeing B-17 Flying Fortress.
Remflap van een Boeing B-17.
Onderdelen van een Polikarpov I-16. Deze zijn niet in Nederland gevonden,
maar afkomstig van een gecrashte Sovjet I-16 in Finland.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!