Ik ben nu aan het boek "Van Capitulatie tot Entlassung" begonnen uit 1948 en het leest verrassend vlotjes..
Het vertrekt uit het oogpunt van een Belgische soldaat Louis Coene die de capitulatie meemaakt van het Belgische leger tijdens de inval van de Duitsers in WO2. Nadat ze door de Wehrmacht eerst wat aan hun lot worden overgelaten, worden ze nadien op schepen gezet en via Nederland nr Duitsland gebracht. Daar komen hij en zijn vrienden terecht in Stalag XIII C. Dan lees je hoe hun leven daar z'n gang gaat, hoe ze goederen ruilen met Poolse krijgsgevangenen, hoe ze in arbeidskampen worden ingedeeld en de altijd smachtende hoop om hun 'Entlassung', terug nr huis, enz.. Ik zit nu halverwege en ik vind het nog steeds een intiregerend boek. Je wil steeds meer en meer weten..
Wegwijs in Ieper heb ik gekocht omdat ik af en toe de Westhoek ga opzoeken. Dit boekje bied diverse info over de stad en de omliggende streken en zijn geschiedenis..
Vriend of Vijand gaat over de Nederlandse chef v d contraspionage in WO II, Oresto Pinto en beschrijft in dit boek zijn memoires over zijn leven tijdens de oorlog en de jacht op spionnen..
greetz, Tim