John Sack - 'An Eye For An Eye'

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

John Sack - 'An Eye For An Eye'

Bericht door Brianlinden »

Ik zoek dit boek, is het verkrijgbaar in nederland.

Het gaat over Joods-gerunde kampen vanaf 1945 waar c.a. 80.000 duitsers werden gemarteld,vermoord, verkracht etc.

Hier kan je lezen over het onderzoek van het boek:

http://www.fpp.co.uk/online/04/04/wywfor.html
One prisoner was a fourteen-year-old boy. He had been out in Gleiwitz wearing his boy scout pants. A man cried out, "You're wearing black pants! You're a fascist!," and he chased the boy and tackled him at the Church of Saint Peter and Paul, and then took him to Lola's prison.
The boy scout: the guards poured gasoline on his curly black hair and set it on fire. The boy went insane.
Solomon had a club. He said, "Sing it!" Some people began, "Die Fahne hoch! Die Reihen fest geschlossen ..." "Sing it! Sing it, I say!" They started singing, "Clear the streets for the brown battalions. Clear the street for the Storm Section men." Solomon had all this hate inside him, and he released it. He picked up a wooden stool and he started beating the Germans to death. For this one camp, I found the death certificates for 1,583 Germans.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Je kunt het bij amazon.com bestellen. Bij Nederlandse boekwinkels kon ik het niet vinden.

Is dit boek wetenschappelijk bewezen o.i.d? Toen ik het namelijk aan het zoeken was kwam ik meerdere keren op een site terecht waar nogal wat personen zitten die de holocaust ontkennen.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Gewoon_Gerard
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 feb 2015, 19:30

Re: John Sack - 'An Eye For An Eye'

Bericht door Gewoon_Gerard »

Ben net ook op dit boek gestuit, is te downloaden middels deze link:

https://www.scribd.com/doc/89657197/An- ... F#download

Als men zich gaat verdiepen in hoe de mens werkt en welke oorlogsschandalen beide partijen (Geallieerd / Asmogendheden) hebben gepleegd (uitroeien van dorpen, verkrachtingen van vrouwen, platbombarderen van hele steden waar alle partijen zich schuldig aan hebben gemaakt in meerdere of mindere mate om maar een voorbeeld te geven.) Dan kan ik mij zomaar voorstellen dat er Joden (uiteindelijk ook maar mensen) dergelijk gedrag hebben vertoond. En het past, in mijn ogen althans, niet in het plaatje van de overwinnaar om hierover te schrijven.

Er is een bekend gezegde dat geschiedenis vaak geschreven wordt aan de hand van de ervaringen van de overwinnaar.
Gebruikersavatar
Gewoon_Gerard
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 feb 2015, 19:30

Re: John Sack - 'An Eye For An Eye'

Bericht door Gewoon_Gerard »

Als het verhaal overigens klopt dan heeft de auteur een zware dobber gehad om het boek gepubliceerd te krijgen.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: John Sack - 'An Eye For An Eye'

Bericht door jurgen »

Een aanrader op dat gebied is 'het woeste continent' van Keith Lowe. Daarin worden de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog en voor de Koude Oorlog omschreven. Moord, volksverhuizingen, hongersnood en ziekten waren aan de orde van de dag. Vaak nog veel erger dan tijdens de oorlog alreeds het geval was.

Ganse dorpen, steden en regio's waren haast compleet ontvolkt. Zeker de schaal waarop dit in Midden- en Oost-Europa gebeurde is haast niet voor te stellen.
Gebruikersavatar
Gewoon_Gerard
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 feb 2015, 19:30

Re: John Sack - 'An Eye For An Eye'

Bericht door Gewoon_Gerard »

Dank voor de boekentip jurgen, daar ga ik eens achterheen! Ben benieuwd (vind dat zo'n interessante periode!)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: John Sack - 'An Eye For An Eye'

Bericht door Jim »

Het verhaal klopt maar geeft geen volledig beeld.
En daarmee een verdraaide waarheid.
De betreffende kampen waren opgezet door de (Russische) NKVD en overgedragen aan de Poolse ministerie voor binnenlandse veiligheid. (Door sommigen Poolse Gestapo genoemd)
Het boek gaat voornamelijk om 1 kamp en in dat kamp blijkt een groot deel van het personeel een Joodse achtergrond te hebben, overlevenden uit concentratie kampen, te bestaan.
Het komt voort uit een ontmoeting van de auteur met een Joodse vrouw die Auschwitz had overleefd en wraak wilde. En leiding kreeg over een kamp. Zij en de bewakers hebben zich misdragen naar de gevangenen. Op een dag keek ze naar een bewaker die een man mishandelde en dat dat haar deed denken aan de concentratie kamp bewakers.
Ze besloot dat ze beter wilde zijn als die bewakers en na een gesprek met het personeel werd er besloten dat de mishandelingen moesten stoppen want ze wilde beter zijn als de nazi's. Het is echter een feit dat vele onschuldigen (incl Polen) gruwelijk aan hun einde zijn gekomen in die maanden dat het kamp werd gerund.

Een ander kamp gerund door een Pools Joodse communist werden er allerlei gruwelijkheden gepleegd. Deze commandant heeft nadat de communische regering viel wijk genomen naar Israel nadat zijn activiteiten in de publiciteit waren gekomen. De Poolse regering heeft 2 keer zijn uitlevering gevraagd om hem voor misdaden tegen de menselijkheid te kunnen vervolgen. Hij is nooit uitgeleverd en inmiddels overleden.

De geschiedenis wordt geschreven door goed en slechte mensen. Als het alleen overwinnaars waren geweest was het nog steeds geheim geweest. In Polen zijn bij voormalige kampen gewoon monumenten te vinden ter nagedachtenis aan deze periode.

Ook te vinden in de aangegeven link.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Gewoon_Gerard
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 feb 2015, 19:30

Re: John Sack - 'An Eye For An Eye'

Bericht door Gewoon_Gerard »

Dank voor het antwoord, relativerend en verhelderend!

Zijn er nog meer boeken aan te raden wat betreft deze periode? (ongetwijfeld te vinden middels de bekende zoeksites, maar persoonlijke aanraders heb ik, denk ik, meer aan).
Plaats reactie