In een topic gaat het nu over (korte) ooggetuigenverslagen van mensen die een tijd hebben doorgebracht in een Duits concentratiekamp. Hier zijn ook meerdere boeken over geschreven. Heeft iemand hier boeken over gelezen? Of tips met betrekking tot welke boeken wel of niet te lezen?
Zelf heb ik 'Is dit een mens' van Primo Levi gelezen. Hij is een Italiaanse jood die in Auschwitz-Birkenau terecht komt. Eerst moet hij zwaar lichamelijk werk doen, later heeft hij werk als scheikundige. Hij beschrijft waardoor mensen worden zoals ze worden. Het 'mens-verliezen' eigenlijk. In een later boek heeft hij het hier nog eens over, maar meer vanuit de rol van buitenstaander.
Vorige week heb ik 'Schroeiplekken' van Carla van Lier gelezen. Zij heeft in meerdere kampen gezeten, zoals in Vught, Westerbork en Auschwitz. Ze beschrijft de dagelijkse gang van zaken. Het meeste gruwelijke van wat er gebeurd wordt maar kort genoemd, het boek is dus ook goed te lezen voor mensen die daar niet van houden.
Nu ben ik bezig met 'In Dépôt' van Philip Mechanicus. Dit is een dagboek uit Westerboek en gaat vooral over het ziekengedeelte. In het dagboek staat veel uitleg vermeld, alsof het geschreven is voor buitenstaanders. Tot nu toe zie ik er weinig emoties in.
[WO2 boeken] Ooggetuigenverslagen
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
- gilles
- Lid
- Darryl
- Lid
Daar is toch ook een film over gemaakt of niet ?gilles schreef:'We were soldiers' schijnt ook een goe boek te zijn al heb ik het nog niet gezien of gelezen.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
-
- Lid
- Contacteer:
Re: [WO2 boeken] Ooggetuigenverslagen
Ik ben zojuist begonnen aan het boek 'Mijn belevenissen in Duitse concentratiekampen' van Joh. Teunissen. Als dit boek interessant is, zal ik dat in dit topic vermelden.YPPY schreef:In een topic gaat het nu over (korte) ooggetuigenverslagen van mensen die een tijd hebben doorgebracht in een Duits concentratiekamp. Hier zijn ook meerdere boeken over geschreven. Heeft iemand hier boeken over gelezen? Of tips met betrekking tot welke boeken wel of niet te lezen?
-
- Lid
Persoonlijk vind ik de boeken van Simon Wiesental erg indrukwekkend om te lezen. Hij heeft er meerdere geschreven en in de meeste komt wel een stuk terug van zijn eigen belevenissen in de kampen. Zo heeft hij bijvoorbeeld 3 maal voor of bijna voor een vuurpeleton gestaan en het er levend afgebracht om verschillende redenen.
Ook de andere personages in zijn boek hebben indrukwekkende kampverslagen.
Geen wraak maar gerechtigheid is een erg goed boek van hem bijvoorbeeld
Ook de andere personages in zijn boek hebben indrukwekkende kampverslagen.
Geen wraak maar gerechtigheid is een erg goed boek van hem bijvoorbeeld
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
Marcfire, bedoel je dat die personages dan ook in elkaars boeken voorkomen?
In de kast staat nog 'De duisternis tegemoet', dat gaat over bekentenissen van Franz Stangl (van Treblinka), maar dat is geen biografie.
In de kast staat nog 'De duisternis tegemoet', dat gaat over bekentenissen van Franz Stangl (van Treblinka), maar dat is geen biografie.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.
*Weer alleen*
*Weer alleen*
- Brianlinden
- Lid
-
- Lid
Nee, ik bedoel niet dat de personages in elkaars boeken voorkomen. Wat ik bedoelde is dat Wiesental in zijn boeken meestal een stuk eigen ervaring schrijft, die overigens verschrikkelijk zijn. Verder bedoelde ik dat er in zijn boeken veel andere oud-gevangenen genoemd worden met hun verhalen over die periode.
Erg indrukwekkend allemaal en de boeken van hem lees ik erg graag aangezien ik zijn stijl wel waardeer.
Erg indrukwekkend allemaal en de boeken van hem lees ik erg graag aangezien ik zijn stijl wel waardeer.