101st Airborne-hype

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Zitadelle
Lid
Contacteer:

101st Airborne-hype

Bericht door Zitadelle »

Wat vinden jullie nou van de zgn. 101st Airborne-hype?

Tegenwoordig lijkt alles wat het 101e in de oorlog heeft meegemaakt veel beter, moediger èn 'cooler' te zijn dan wat wie dan ook heeft gedaan. Sinds Band of Brothers en in mindere mate Saving Private Ryan kunnen de Screaming Eagles niet meer stuk! Ook op het gebied van WO2-boeken valt er een explosie waar te nemen van boeken die over deze divisie gaan. Dat terwijl haar zusterdivisie, de 82e, zo'n beetje ondegesneeuwd raken door al dat geblaat over het 101e!!

Nou, ik ben daar flink tegenstander van. Natuurlijk hebben die mannen goede acties verricht in Frankrijk, Nederland, België en Duitsland, maar je moet ook de andere eenheden in het oog houden. Zoals de eerder genoemde 82e Airborne of WIE DAN OOK!

Just my 2 cents....
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 17 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ja, hier ben ik 't helemaal mee eens. Er zijn ontzettend veel mensen geweest die zich met gevaar voor eigen leven ingezet hebben voor onze vrijheid. Dat zijn niet alleen mensen van de 101st Airborne, maar ze zijn het allemaal en ik vind dat we bijna spreken van een soort vereering en romantisering van de oorlog als ik sommigen (ook buiten dit forum) hoor spreken over de 101st.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
J Bishop
Lid

Bericht door J Bishop »

Offtopic:
Moet dit niet verplaatst worden naar Discussiëren :lol:
--------------------------------------------------------------

Maar dit klopt idd, hier had ik het laatst nog over met Guido dat eigenlijk door Band of Brothers behoorlijk opgehemelt wordt. Ze hebben misschien een hele hoop belangrijke dingen gedaan in de 2de wereldoorlog, maar er zijn ook weer troepen nodig om ervoor te zorgen dat er plek is om te landen.

De Rangers hebben ook een heleboel voor elkaar gekregen maar door hoor je ook geen hond over.
Tim
Lid
Contacteer:

Re: 101st Airborne-hype

Bericht door Tim »

Zitadelle schreef:Wat vinden jullie nou van de zgn. 101st Airborne-hype?
Dat is nou eens een vraag die ik aan de veteranen van het 101st zélf zou willen vragen :idea:
Jeroen2
Lid

Bericht door Jeroen2 »

zij zullen dan zeggen dat zij niet de enigste 'helden' waren
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Zouden ze fantastich vinden, maar dan zullen ze ook zeggen dat ze het niet gered zullen hebben als andere divisies hun niet geholpen zouden hebben.. zoals 11th armor etc. etc :) Blijven redelijke mensen
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Owh sorry je was me voor Jeroen2.. :P
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Vind het wel jammer dat er zo'n hype is om de 101st. Ze hebben dan natuurlijk wel veel goede dingen gedaan. Het is natuurlijk ook een goede zaak dat de tweede wereldoorlog een beetje actueel blijft. Maar ik denk dat veel mensen de indruk krijgen dat deze divisie super veel gedaan heeft. Andere divisies worden op deze manier vergeten, en die hebben ook allemaal een grote bijdragen geleverd aan de oorlog.
Ik zou wel eens een goede oorlogs film willen zien over een Britse/Canadeze divisie aan het Europese front. De meeste films gaan over D-Day, Ardennen, Arnhem en veel meer bekende gebeurtennissen in de oorlog. Maar er zijn zoveel "kleine" onderwerpen die net zo interessant zijn. Dus een mooie film van een Britse/Canadese divisie aan een "onbekend" front zou ik super vinden.
eagle
Lid

Bericht door eagle »

deze "hype" is toch niet echt actueel meer, ik zie het meer als een exemplarisch eerbetoon van Spielberg c.s., zeker niet bedoeld om andere eenheden waaronder de "All American" tekort te doen. Bovendien is het op de kop af 60 jaar geleden dat er gruwelijke dingen met deze eenheid (101 dus) gebeurden.
Overigens, en dat terzijde: het is niet waar dat 101 het eerst op het Adelaarsnest van Hitler kwam.
eagle
Lid

Bericht door eagle »

als toelichting bij mijn laatste opmerking:
http://www.warfoto.com/berchesg.htm
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ik ben het met de vorige schrijvers eens.

Maarja,dat heb je altijd,als zo'n goede serie over de hele wereld bekend word.
Straks,als die andere serie van in de Pacific uitkomt,dan zal die eenheid(Waar de serie overgaat) ook weer een hele hoop publiciteit krijgen,en dan zijn zei ook weer zogenaamd de enige eenheid die goede acties hebben verricht in wo2.Tenminste,ik denk dat het zo gaat lopen.....
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Het is een voorbeeld van hoe het ging. De meeste mensen kennen simpelweg ook geen andere voorbeelden. Door de serie is een bepaalde groep bekend geworden, zij zijn nu helden geworden. Was een andere groep verfilmd, dan was daar vast hetzelfde mee gebeurd.
Ik denk dat het ook niet slecht is dat er 1 groep is uitgekozen, dat maakt het een stuk overzichtelijker. En parachutisten en wat zij hebben meegemaakt spreekt tot de verbeelding. In een volgende film zou je inderdaad een andere groep centraal kunnen zetten, maar daar moet dan ook wel veel informatie over bekend zijn. Wanneer een schrijver al een boek klaar heeft liggen is dat natuurlijk een stuk makkelijker dan alles zelf moeten onderzoeken.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Ik denk dat in 2006 de focus van de hype inderdaad verschuift naar de Pacific zoals Robin zegt ;)
In Tabulas Argenteas Refero
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 17 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

YPPY heeft een goed punt, filmtechnisch is 't tenslotte ook onmogelijk om iedereen gedetailleerd in beeld te brengen, je moet je dan toch ergens op toespitsen. En het geheel profitteert wel mee van de bekendheid.

Aan de ene kant moet je blij zijn met de aandacht, maar aan de andere kant stoor ik me aan het passeren van al die anderen die offers gebracht hebben in die verschrikkelijke oorlog.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Marcfire
Lid

Bericht door Marcfire »

Ik denk dat juist door WOII persoonlijk te maken, dus door een specifieke eenheid te belichten, dat daardoor wereldwijd veel meer begrip en 'enthousiastme is gekomen voor WOII.

De wereld heeft blijkbaar een groepje helden nodig om ergens in geinteresseerd te raken. Daarentegen heeft het 82e net zoveel, zo niet meer gevochten dan de 101st en ze hebben geloof ik ook meer slachtoffers gekend dan het 101st. Kan me voorstellen dat sommige veteranen er moeite mee hebben aangezien er tijdens de oorlog ook al een soort machtstrijd was wie de beste eenheid was.
Plaats reactie