Alte Kameraden: in de ban van Hitler

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Brianlinden
Lid
Lid

Alte Kameraden: in de ban van Hitler

Bericht door Brianlinden »

"Hitler is de grootste staatsman aller tijden. De Führer kent zijn gelijke niet en zal die waarschijnlijk nooit kennen", klinkt het gezwollen bij Wim Wuyts. Wuyts is 91 en nog steeds een overtuigde Hitleriaan. Hij schreef de hele oorlog propaganda in het Nederlandstalige blad De SS-man. En meer dan zestig jaar later neemt hij nog steeds geen woord terug van wat hij toen kritiekloos neerpende. Woensdag gaat de Duitse prent 'Der Untergang' in ons land in première. Koppen zocht enkele 'alte Kameraden' op.
Afbeelding
De film Der Untergang vertelt het verhaal van de slag om Berlijn, de laatste stuiptrekking van het Hitlerregime. Op 30 april 1945 pleegt Hitler in zijn Berlijnse bunker zelfmoord. Meteen ook het einde van één van de meest gruwelijke dictaturen van de 20e eeuw. Maar niet iedereen denkt er zo over.
Afbeelding
Eén van de meest fervente aanbidders van Adolf Hitler is André Van Hecke. Zijn middeleeuwse hoeve is volgestouwd met Hitlermemorabilia. Hakenkruisen, runetekens en afbeeldingen van de Führer zijn alom tegenwoordig. "Elk jaar vier ik samen met een aantal oudgedienden de verjaardag van Hitler. Voor mij blijft hij immers mijn chef, mijn leider."
Afbeelding
Oud-Oostfronters en politieke collaborateurs komen nog geregeld samen om vol weemoed het voor hen roemrijke nazi-Duitsland te vereren. Naar schatting zijn ze nog met zo’n 2000 en ook ruim een halve eeuw na de Tweede Wereldoorlog hebben ze nog maar weinig van hun overtuiging verloren. Van enige vorm van historisch realiteitsbesef is bij hen geen sprake. "Nooit zullen wij toegeven aan hoe onze Führer wordt
Bekijken: http://195.0.110.53/html/tv1_web/koppen ... hitler.ram

....

Koppige mensen die oude vlamingen
Thomas
Lid

Bericht door Thomas »

Antwerpx en ik hebben deze uitzending reeds iets of wat besproken in "Kijkerstips". "Koppen" is en blijft een sensatieprogramma, vandaar ook de vele fouten in de door jou geciteerde tekst, daar kan jij natuurlijk niets aan doen. De twee beeldjes in die kast = Allach-porselein. Ze tonen natuurlijk weer dat beeldje van Hitler (zoals de vorige drie uitzendingen) maar de hele kast staat vol. De klok die je ziet in de uitzending komt uit een of ander bekend KM schip van hetwelk de naam me op dit uur ontglipt. Als je de hele afl. kan anschauen zult ge ook een buste van Van Severen zien.
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

hm, ik zie het nu pas. Lastig.... Ik weet zo niet wat ik er moet van vinden.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Oud-Oostfronters en politieke collaborateurs komen nog geregeld samen om vol weemoed het voor hen roemrijke nazi-Duitsland te vereren. Naar schatting zijn ze nog met zo’n 2000 en ook ruim een halve eeuw na de Tweede Wereldoorlog hebben ze nog maar weinig van hun overtuiging verloren. Van enige vorm van historisch realiteitsbesef is bij hen geen sprake. "Nooit zullen wij toegeven aan hoe onze Führer wordt
Rare tekst, hier doen ze uitschijnen of die 2000 alleen Hitler-aanbidders zijn en in de uitzending werd duidelijk de marginaliteit van die Hitlerfans uitgelegd.
Thomas
Lid

Bericht door Thomas »

antwerpx schreef:

Rare tekst, hier doen ze uitschijnen of die 2000 alleen Hitler-aanbidders zijn en in de uitzending werd duidelijk de marginaliteit van die Hitlerfans uitgelegd.
Sinds Verhofstadt in 2003 de term "mondige marginalen" gebruikte om de rechtse tot centrum-rechtse VLD-politiekers aan te duiden is de term razend populair geworden bij de media. Alles wat afwijkt van de norm opgelegd door de federale regering is "marginaal". De "2000" is een magisch getal, dat was het aantal aanwezigen op 50 jaar SMF (05.05.2001), dat beruchte "feestje". Blijkbaar plakken de daders van "Koppen" dit getal nu lukraak op alles wat met collaboratieverleden te maken heeft. Maar ja, die "tekst" is in feite uitermate vulgariserend in de academische zin van het woord, het is en blijft tv met al zijn oppervlakkigheid en subjectiviteit.
Plaats reactie