Boek: Dresden, dinsdag 13 februari 1945

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56

Boek: Dresden, dinsdag 13 februari 1945

Bericht door YPPY »

Vandaag staat er in de metro een groot stuk over een nieuw verschenen boek.
Barbaars en meedogenloos in zijn routine
Historicus Frederick Taylor schrijft verhaal van berucht bombardement van Dresden

Dinsdag 13 februari 1945, tien uur 's avonds voltrok zich een tragedie voor de Duitse stad Dresen, een stad die tot dan toe grotendeels gespaard was gebleven in de Tweede Wereldoorlog, werd door Britse en Amerikaanse bommenwerpers in de as gelegd. Het bombardement dat een allesverwoestende vuurzee ontketende, ging de geschiedenis in als barbaars. De Britse historicus Frederick Taylor schreef de geschiedenis van deze Duitse cultuurstad en van die bewuste avond, die volgens de auteur toch niet helemaal als een daad van zinloze barbarij kan worden bestempeld. "Dresden was eigenlijk een normale Duitse stad. De stad had industrie die verbonden was aan de oorlogsproductie en een belangrijk verkeerspunt voor het spoor, allemaal voorzieningen die je kunt verwachten van een grote stad met driekwart miljoen inwoners in die tijd. Dus om nou te stellen dat het bombardement op Dresden volkomen zinloos was, is niet waar."
Heeft iemand die al zien liggen of zelfs gelezen?
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Voor de mensen onderons die het dresden drama rechtvaardig vonden, moet dit toch verlichting brengen.
Persoonlijk ben ik niet vatbaar voor de visie van de Taylor.
Zal wel aardig verkopen rond deze tijd :(
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland

Bericht door Maj.Cain »

Ik heb genoeg video banden in bezit over de luchtoorlog en heb het Dresden drama vaak bekeken en vind dat de gealieerden de stad hadden kunnen sparen!!
Maar goed ik kom uit S.Wales U.K. en mijn opa zat in de oorlog tijdens de blitz bij de firebrigade in London, mijn oma werkte in een munitie fabriek.
Toen zij voor verlof terug in Wales kwamen voor rust, kwam op een nacht een golf verdwaalde Heinkell 111 langs (ik denk dat het Heinkel's waren) op zoek naar Cardiff of Swansea docks.
Deze vonden ze niet en loosden hun bommen boven het dorpje en deels in de bergen waar mijn opa en oma woonde!!
De bomkraters in de bergen zijn nog altijd aanwezig.
Als het hevig onweerde zei me oma altijd "sounds like the jerry's are at it again, im goint to hide in the cuch/kleine kast onder de trap)" zij had angst voor de knallen die bij onweer gepaard gaan, zij dacht dan meteen terug aan de bombardementen.
Een broer van haar heeft als navigator op een Lancaster gevlogen bij R.A.F. Bomber Command, deze heeft dus deelgenomen aan de bombardementen op Berlijn, Keulen, Hamburg, Bremen en andere steden.
Heeft me heel indrukwekkende verhalen verteld en vooral hoe veel vrienden hij verloren had tijdens de aanvallen op Duitsland.
Dus ja ik zeg dan gauw van de Duitsers hebben ook onschuldige steden aangevallen en zijn er zelfs mee begonnen met de aanval op de Spaanse stad Guernica tijdens de Spaanse burgeroorlog.
Hitler teste alvast zijn Luftwaffe en Infanterie uit voor de komende oorlog die hij in Europa en daar buiten ging voeren.
Dus ja ik vind het ook een laffe aanval van de Gealieerden en ik denk zelfs dat de Gealieerden misschien wel fresh out of targets waren, maar ik vergeet niet wat de Duitsers hebben gedaan.
Daarbij vergeet ik niet Rotterdam.
Laatst gewijzigd door Maj.Cain op 09 mei 2005, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België

Bericht door Shifty »

Interesante Roman ivm Dresden : "Het Stenen Bruidsbed" van Harry Mulisch

Shifty
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56

Bericht door YPPY »

Dat is leuk, ik zie dat boek regelmatig op boekenbeurzen liggen, maar wist niet dat het over Dresden ging. Toch maar eens kijken of het er de volgende keer ook weer ligt.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Zeer toevlallig!
maar vandaag ben ik naar een voorstelling geweest van het boek: vijf jaren uit mijn jeugd 40 / 45

en de persoon die het boek geschreven had heeft zijn verhaal getypt hij zat in het strafkamp in dresden en heeft de hevige bombardementen meegemaakt.
er was 2miljoen zevenhonderduizend ton aan bommen neer gesmeten...
Wat er trouwens nog gebeurd was is een vuurorkaan, door de plotse temperatuur's verschillen van ineens 1400 graden door brandbommen is spontaan een orkaan ontstaan die alles verwoestte.
de raf bleef het bestoken, ook amerikaanse troepen hebben er bommen gaan lossen.
terwijl het duitse luchtafweer niets van zich liet horen.
de brand was van op 700 kilometer te zien door de russische stellingen....

mij lijkt het een hel geweest te zijn...

mvg
simon
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

Er is in België een nieuwe wet in de maak die de ontkenning van alle genocides moet verbieden (nu is dit enkel het geval met de zogenaamde 'holocaust').
(Dit zou onderandere belgische parlementsleden (oa De Croo) ervan moeten weerhouden de genocide in de voormalige koloniën te ontkennen; maar dit terzijde)

Ik vindt dit een uitstekende wet, ik hoop dat nu ook de ontkenning, goedkeuring of minimalisering van de bommenholocaust op Dresden ervan strafbaar wordt. Volgens het Rode Kruis waren en 270 000 doden die dag(en).

Persoonlijk vind ik eigenlijk dat men beter de hele wet had geschrapt want dit zou ervoor kunnen zorgen dat het vrij historisch onderzoek in het gedrang komt. Er zijn altijd figuren van slechte aard die de geschiedenis naar hun hand willen zetten, als ze daarin slagen en het word verboden er onderzoek naar te doen dan wordt de geschiedenis een grote kleuterboek. Al denk ik niet dat het zo een vaart zal lopen.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Nee, niet weer die discussie. Er waren geen 270 000 doden die dag. Gedegen recent onderzoek komt tot tussen de 25.000 en 50.000 doden, waarschijnlijk dichter bij de ondergrens dan de bovengrens. Hoe vreselijk dat aantal doden ook is, ze moeten eens ophouden het nog erger af te spiegelen dan het al was.

Wat bedoel je trouwens met de "zogenaamde" holocaust?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

* poster wist zijn post om niets te laten escaleren*

Aleen zegt 'veteraan' ongehoorde dingen....

zogenaamde holocaust

:? :? :? :? :? :?
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56

Bericht door YPPY »

Die zin kun je op twee manieren lezen. Als holocaust ontkenning inderdaad, maar het kan ook zijn dat hij ermee alleen aan wil geven dat de holocaust nu de enige genocide is die je niet mag ontkennen.
Ik heb hem via een pm om uitleg gevraagd en stel voor dat we hem nu eerst laten reageren voordat tig mensen over hem heen vallen en het hele topic over wat anders gaat.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

Veteraan schreef:Beste YPPY,

Ik gebruikte -zoals je kan lezen- ook de term "bommenholocaust", om het onderscheid te maken met de holocaust op de joden omschreef ik de uitroeing van de joden als de "zogenoemde holocaust", omdat dat de term is die iedereen kent. Ik bedoelde dus eigenlijk gewoon holocaust maar ik probeerde zo duidelijk het onderscheid te maken.
Je tweede veronderstelling was dus correct.
Ik heb het bericht herlezen en begrijp nu dat het verkeerd begrepen kan worden.

Ik hoop dat dit misverstand opgelost is, mocht je nog vragen hebben kun je me nog pb'en.

Vriendelijke groet,

Veteraan
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Oké
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België

Bericht door Shifty »

YPPY schreef:Dat is leuk, ik zie dat boek regelmatig op boekenbeurzen liggen, maar wist niet dat het over Dresden ging. Toch maar eens kijken of het er de volgende keer ook weer ligt.
Zeker doen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aio, ClaudeBot en 0 gasten