[Aanrader] Hitlers Moordenaars; de geschiedenis van de SS

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
John Rambo
Lid

[Aanrader] Hitlers Moordenaars; de geschiedenis van de SS

Bericht door John Rambo »

Ik heb een week terug het boek: "Hitlers Moordenaars; de geschiedenis van de SS" gekocht en bijna in 1 ademteug uitgelezen. Het boek is geschreven door Guido knopp en vertaald naar het nederlands. Het gaat uitvoerig in op de geschiedenis van de SS, Himmler, Heydrich, de Waffen-SS, doodskopeenheden enz. Ik vind het boek prettig geschreven. Er zijn veel getuigenverklaringen in verwerkt wat het nog interessanter maakt.

Afbeelding

Zijn er mensen die het ook al gelezen hebben?

Nog wat reviews:
http://www.go2war2.nl/artikel/984
http://www.amerigo.nl/ow/wo2/9071206149.html

Gr. Rambo :)
FELIX
Lid

Bericht door FELIX »

Nog niet gelezen maar wel bijna gekocht, is het een aanrader? :)

Groeten R.
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
John Rambo
Lid

Jazeker, ik vind het een prachtboek. :) Het is heel aangrijpend, en het werpt veel licht over de SS vind ik.

Rambo
FELIX
Lid

Bericht door FELIX »

Een keer kopen dan maar! :D

Groeten R.
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Tex
Lid
Contacteer:

Bericht door Tex »

wat kost het boek en waar kan je het kopen?
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
pieter_pba
Lid
Contacteer:

Bericht door pieter_pba »

Bij bol.com kost het € 18,95. (ex. verzendkosten)
Zie http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... OWNER_ID=1
Whoever saves one life, saves the world entire. Whoever destroys one life, destroys the whole universe.
Tex
Lid
Contacteer:

Bericht door Tex »

bedankt
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
smaug
Lid

Bericht door smaug »

Lijkt me zeer interesant, zal ik eindelijk eens achter de ware aard van de Waffen-ss komen.
Vooral na het lezen van de "review"van Kevin Prenger wordt alles al duidelijker.
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
John Rambo
Lid

Ik heb het gewoon bij een boekhandel in Apeldoorn gekocht. Hier kosstte het ook 18,95. En nogmaals; het is zeker de moeite waard.
willysproject
Lid

Bericht door willysproject »

Hallo,

Ik heb het boek ook gekocht en gelezen, maar vind het een eenzijdige visie... Pseudo-historicus Guido Knopp heeft ondertussen al meer eenzijdige boeken over de SS en Hitler geschreven dan de vorige paus "onze vaders" heeft gebeden...
Over sommige aspecten van de SS zoals:
1. de Elite idee en SS-orde
2. De SS 'godsdienst', (van welke filosofische theorieën men gebruik maakte om tot een SS religie te komen...)
3. De mythe van het bloed
4. De Zwarte Orde
5. SS-Ahnenerbe

wordt gewoon GEEN ENKEL woord gezegd... Hoe kan men zich er dan een correct beeld van vormen over wat het juist was...

Als men wil weten hoeveel oorlogsmisdrijven werden gepleegd of hoe men gans de Waffen-SS voorstelt als een bende militaire amateurs, dan moet men het boek wel lezen...

Mvg,
Willysproject
willysproject
Lid

Bericht door willysproject »

Nog vergeten...

Over de Napola's en NPEA's wordt in het boekje van Knopp eveneens geen enkele letter geschreven...
:cry:
smaug
Lid

Bericht door smaug »

Lijkt me zeer interesant, zal ik eindelijk eens achter de ware aard van de Waffen-ss komen.
Vooral na het lezen van de "review"van Kevin Prenger wordt alles al duidelijker.
Helaas is het sarcasme van mijn bericht niet overgekomen,
het had een waarschuwing kunnen zijn,
Zoals de combinatie Guido knopp / SS al een waarschuwing had kunnen zijn.
Ondanks zijn toch goed verzorgde docu's., vind ik zijn visie over de SS/Waffen SS altijd bedenkelijk.
Na het lezen van de review van Kevin Prenger, was het voor mij duidelijk wat voor boek dit was, Zeker geen naslagwerk, maar een meer algemeen boek, in werkelijkheid niets bijzonders op dit gebied.
Dus een boek zoals er al honderden zijn!
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

@willysproject: mee eens. Ik vermoed dat Knopps succes daar ook een beetje door te verklaren is. Hij deelt de oorlog in twee groepen: namelijk alle nazi's en alle slachtoffers. Jammergenoeg valt bij Knopp vrijwel iedereen met een uniform in de eerste categorie. Blijft het lekker overzichtelijk.

Volgens mij is het juist de taak van iedere historicus om een eerlijk beeld te schrijven van wat dan ook. Ik bedoel, moeten Nederlandse historici in een verhaal over de Tachtigjarige oorlog de Spanjaarden alsnog veroordelen op wat ze bij Haarlem, Naarden, Antwerpen of zelfs Alkmaar deden? Nee toch? Bij Knopp zie ik iets teveel verdachtmakingen en veroordelingen.

Erg jammer, want eerlijk is het niet als je het mij vraagt. Maar als mensen graag Knopp lezen, gewoon doen natuurlijk.
KevinP
Lid
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Knopp veroordeelt in zijn boeken het Derde Rijk en haar organisaties in algemene zin. Soms is hij daarmee misschien iets te moralistisch, maar hij wil een duidelijke waarschuwing uitdragen in zijn boeken.

Alhoewel ik slechts twee van zijn boeken heb gelezen (Hitlers holocaust en Hitlers moordenaars) heb ik niet de indruk dat hij daardoor geen eerlijk beeld schetst. In deze boeken schrijft hij echter gericht over de oorlogsmisdaden van de SS: dat kun je ook duidelijk opmaken uit de titels van zijn boeken. Dit heeft niks te maken met eerlijkheid, maar met de onderwerpkeuze. Het is zijn doel niet om een allesomvattend beel te schetsen van de SS. Bovendien is zijn oordeel niet gericht op inidviduen, maar op de organisatie. De rol van de geallieerden tijdens de holocaust of geallieerde oorlogsmisdaden zijn onderwerpen die hij tevens niet schuwt.

Zelf vind ik Knopp een auteur die erin slaagt om lastige onderwerpen goed bespreekbaar te maken voor mensen met minder kennis en kunde. Soms wellicht iets te moralistisch en te weinig diepgang, maar zeker niet oneerlijk of niet objectief.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Een boek dat je een goed inzicht geeft in de SS als organisatie is 'de Slavenstaat' van Albert Speer.
Plaats reactie