vraagje "Mijn kamp" (A. Hitler)
-
- Lid
vraagje "Mijn kamp" (A. Hitler)
een paar dagen geleden las mijn grootmoeder in "De Morgen" een artikel over een veiling in Londen waar "Mein Kampf" geveild was voor € 35000 (eerste druk en Duitse versie weliswaar). Nu dacht ze: "verdoeme ik hem der hie ok zo ene liggen."
een Nederlandstalige versie...
Ze gaat met het boek naar een boekenwinkel om eens te vragen hoeveel die zou waard zijn...daar zeggen ze dat hij eigenlijk nix waard is omdat hij gedrukt is in 1982...
Mijn grootmoeder heeft tot 1977 in Duitsland gewoond en ze zegt dat ze dat boek toen al had, dus kan het moeilijk een boek zijn van 1982 he...
zou iemand mij kunnen helpen om het echte jaartal te vinden?
in het boek staat:
Depotnr. Verantw. uitg. Europaboek - d/1982/3604/01
Mijn grootmoeder is verre van dement, dus zal ze wel gelijk hebben hoor...
mijn moeder en nonkel menen ook iets te herrineren van dat boek in Duitsland toen dus...
hoeveel zou hij waard zijn als het effectief een ouder boek is dan '82
enkele andere gegevens:
Mijn kamp (A. Hitler)
onverkorte uitgave
eerste druk
uitgeverij Ridderhof - ridderkerk
vertaling: Steven Barends
gehandtekend door den Dolf himself...
merci...
Ze gaat met het boek naar een boekenwinkel om eens te vragen hoeveel die zou waard zijn...daar zeggen ze dat hij eigenlijk nix waard is omdat hij gedrukt is in 1982...
Mijn grootmoeder heeft tot 1977 in Duitsland gewoond en ze zegt dat ze dat boek toen al had, dus kan het moeilijk een boek zijn van 1982 he...
in het boek staat:
mijn moeder en nonkel menen ook iets te herrineren van dat boek in Duitsland toen dus...
enkele andere gegevens:
Mijn kamp (A. Hitler)
onverkorte uitgave
eerste druk
merci...
- John Rambo
- Lid
-
- Lid
nu begin ik opnieuw te twijfelen...ik hoor hier op een ander forum dat de barends-vertaling in 1974 uit de handel werd genomen, de uitgeverij bracht een heruitgave uit en werd daarom vervolgd en veroordeeld (ivm de rechten)
diverse exemplaren van die druk zijn nog in de omloop
dus als de versie die ik heb van dezelfde uitgeverij is en een eerste druk is... moet die toch van rond '74 zijn?
heb al eens gezocht achter een contact adres van de uitgeverij ridderhof, maar ik vind niets, bestaat deze uitgeverij nog?
diverse exemplaren van die druk zijn nog in de omloop
dus als de versie die ik heb van dezelfde uitgeverij is en een eerste druk is... moet die toch van rond '74 zijn?
heb al eens gezocht achter een contact adres van de uitgeverij ridderhof, maar ik vind niets, bestaat deze uitgeverij nog?
- Sjoerd
- Lid
Ik twijfel of dit wel echt is.
Als 'Mein Kampf' in het Nederlands wordt vertaald als 'Mijn Kamp' is er volgens mij iets grondig mis met die uitgave.
Naar mijn beste weten betekend 'Mein Kampf' namelijk 'Mijn Strijd'.
Ben je aan het fotoshoppen geweest of is dit wél serieus??
Als 'Mein Kampf' in het Nederlands wordt vertaald als 'Mijn Kamp' is er volgens mij iets grondig mis met die uitgave.
Ben je aan het fotoshoppen geweest of is dit wél serieus??
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Stephen E. Ambrose
- Peter M
- Lid
In de oorlog werden er ook uitgaves vertaald als 'mijn kamp' (Kamp is een ietwat ouderwetse woord voor 'strijd'), daar is opzich niets mee, en de naoorlogse herdrukken hebben deze vertaling ook.Sjoerd schreef:Ik twijfel of dit wel echt is.
Uit de oorlog is hij in ieder geval niet.
Kamp, denk aan Kemp als in Kemphanen (verbastering).
volgens van Dale is 'kamp' dan ook in de eerste plaats:
kamp (de ~ (m.), ~en)
. 1 gevecht, strijd
. 2 wedstrijd
. 3 afgegrensd veld
Kamp is een woord dat afstamt van de oude 'Germaanse' taal waar tegenwoordig o.a. het Duits en Nederlands van afstammen.
volgens van Dale is 'kamp' dan ook in de eerste plaats:
kamp (de ~ (m.), ~en)
. 1 gevecht, strijd
. 2 wedstrijd
. 3 afgegrensd veld
Kamp is een woord dat afstamt van de oude 'Germaanse' taal waar tegenwoordig o.a. het Duits en Nederlands van afstammen.
- Harro
- Lid
-
- Lid
Re: vraagje "Mijn kamp" (A. Hitler)
vollmond schreef:een paar dagen geleden las mijn grootmoeder in "De Morgen" een artikel over een veiling in Londen waar "Mein Kampf" geveild was voor € 35000 (eerste druk en Duitse versie weliswaar). Nu dacht ze: "verdoeme ik hem der hie ok zo ene liggen."
in het boek staat:
enkele andere gegevens:
Mijn kamp (A. Hitler)
onverkorte uitgave
eerste druk
merci...
ik heb toevallig identiek hetzelfde boek in nieuwstaat, want zelf gekocht in idd 1982, het wa toen heruitgegeven, maar(tis van horen zeggen, en gelezen opinternet) in Nederland werd dit boek toen meteen weer uit de handel genomen omdat het verboden literatuur was,..
ik heb hem ook tweedehands ergens op internet gezien, een paar maanden geleden voor 50€ , en dat is toch niet niks,..
typ de titel en auteur es in op google , en je zult zien , je komt bij tweedehands terecht,...
grtj
dagboeken en getuigenissen van kampoverlevenden
- Dodo
- Lid