Boeken over Anne Frank
-
- Lid
ik heb de uitgave uit 2003 en dat telt 300blz.
maar ik heb eens in de jaren 80 een uitgave gezien en daar stond telkens uitleg en analyse overal bij, maar dat leek mij zeer onhandig om te lezen,..een uitgaven van meer dan 700 blz. heb ik nog niet gezien,...
heb jij die dan?
heb intussen twee nieuwe aangeschaft:
-Anne Frank en haar lotgenoten. Het leven van Anne Frank en de geschiedenis van de holocaust verteld voor jongeren.
ISBN 9027415021
-Verhaaltjes en gebeurtenissen uit het achterhuis.
ISBN 9035128044
maar ik heb eens in de jaren 80 een uitgave gezien en daar stond telkens uitleg en analyse overal bij, maar dat leek mij zeer onhandig om te lezen,..een uitgaven van meer dan 700 blz. heb ik nog niet gezien,...
heb jij die dan?
heb intussen twee nieuwe aangeschaft:
-Anne Frank en haar lotgenoten. Het leven van Anne Frank en de geschiedenis van de holocaust verteld voor jongeren.
ISBN 9027415021
-Verhaaltjes en gebeurtenissen uit het achterhuis.
ISBN 9035128044
dagboeken en getuigenissen van kampoverlevenden
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
Dat tweede boek heb ik ook moeke, leuk om te lezen.
Waar koop jij je boeken? Ik meestal op rommelmarkten, via internet is zo onpersoonlijk en ik wil een boek 'ervaren' als dat kan.
Die versie heb ik in Dordrecht zien liggen geloof ik Arjan, maar die vond ik nog erg duur en ik dacht dat het 'alleen' alle dagboeken waren. Toch maar eens beter kijken als ik het weer zie liggen.
Waar koop jij je boeken? Ik meestal op rommelmarkten, via internet is zo onpersoonlijk en ik wil een boek 'ervaren' als dat kan.
Die versie heb ik in Dordrecht zien liggen geloof ik Arjan, maar die vond ik nog erg duur en ik dacht dat het 'alleen' alle dagboeken waren. Toch maar eens beter kijken als ik het weer zie liggen.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.
*Weer alleen*
*Weer alleen*
-
- Lid
deze laatste boeken heb ik bij de fnac in Gent gekocht , omdat ik toevallig daar was,soms ook es in Standaard boekhandel, of Club,
maar anders soms via Proxis.be, of zoals 'De zeven maanden' die is tweedhands via Abebooks.com,(dat is tweedehands wereldwijdt,dus ook Belgische winkeltjes)
in mijn buurt zijn weing of geen rommelmarkten,
maar ik heb op het ogenblik geen tijd om te lezen , dus ik vrees dat het een laaannge winter zal worden
waar kopen jullie je boeken, behalve op rommelmarkten?
want er is soms ook veel verschil in boekhandels zelf,de ene standaard is de andere niet.
morena
ps; die versie waar jullie het over hebben , heeft die een isbn -nr.?
maar anders soms via Proxis.be, of zoals 'De zeven maanden' die is tweedhands via Abebooks.com,(dat is tweedehands wereldwijdt,dus ook Belgische winkeltjes)
in mijn buurt zijn weing of geen rommelmarkten,
maar ik heb op het ogenblik geen tijd om te lezen , dus ik vrees dat het een laaannge winter zal worden
waar kopen jullie je boeken, behalve op rommelmarkten?
want er is soms ook veel verschil in boekhandels zelf,de ene standaard is de andere niet.
morena
ps; die versie waar jullie het over hebben , heeft die een isbn -nr.?
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
De meeste van mijn boeken komen niet van een rommelmarkt, maar van een boekenmarkt. Ik zat niet op te letten. De pockets van een kinderboekenschrijfster die ik spaar komen wel vaak van een rommelmarkt. Dat zijn wel de meeste van mijn boeken. Boeken van Anne Frank liggen daar niet zo veel, wel op boekenmarkten, zoals die van Dordrecht of Deventer. Verder krijg ik met Kerst of mijn verjaardag regelmatig wat van mijn vriend.
Ik denk dat dit boek bedoeld wordt. Daarvan is het isbnnummer 9035121996 Het zijn wel ruim 900 pagina's.
Ik denk dat dit boek bedoeld wordt. Daarvan is het isbnnummer 9035121996 Het zijn wel ruim 900 pagina's.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.
*Weer alleen*
*Weer alleen*
-
- Lid
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
Het is te koop.
Sterk beknopte versie van het boek: http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergrond ... 97312.html
Van: http://www.uitgeverijaspekt.nl/Agenda.htmMargot Frank en de anderen door: Anco Mali
In 'Margot en de anderen' schrijft Anco Mali over joodse mensen die zij onder meer in Amsterdam heeft gekend. Als tiener is ze bevriend met Margot Frank, het oudere zusje van Anne. De oorlog verscheurt de samenleving met de joden, en jaren later zoekt ze aarzelend contact met Otto Frank, de vader van Margot en Anne. In Yad Vashem herdenkt ze de joodse vrienden van wie velen niet zijn teruggekomen. Het Jodendom blijft haar tot de dag van vandaag boeien. Het naoorlogse leven lijkt een reis met Margootje in het achterhoofd.
Sterk beknopte versie van het boek: http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergrond ... 97312.html
*Weer alleen*
*Weer alleen*
-
- Lid
heb dit boek besteld bij Proxis, alsook 'De erflaters' door j. van Maarsenmoeke schreef:er zou recent een nieuw boek uit zijn 'Margot Frank en de anderen'...heeft iemand dit ?? of is het voor het eerst uitgegeven?...heb het zien staan bij 'boekenbrief van Boek.be' maar meer uitleg stond er niet
grtj
morena
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
Ik ben benieuwd wat je er van vindt. En of het vooral over Margot gaat, of meer over de schijfster.
De erflaters, dat is toch haar tweede boek? Het eerste heb ik en ik begreep dat het tweede meer over de periode na de oorlog zou gaan.
De erflaters, dat is toch haar tweede boek? Het eerste heb ik en ik begreep dat het tweede meer over de periode na de oorlog zou gaan.
*Weer alleen*
*Weer alleen*
-
- Lid
door alle lectuur die ik over Anne Frank al las, heb ik voor mezelf al lang een beeld gevormd van hoe Anne moet geweest zijn,....nl; een betwetertje die over alles en iedereen een ongezouten mening heeft.
een paar weken terug las ik 'De kamergenoot van Anne Frank'.
het lezen van dit boekje heeft dat gevoel alleen nog maar versterkt,.....
de manier waarop ze 'Dussel' afschilderd in haar dagboek, is soms echt kleinerend,
door het lezen van de kamergenoot, krijgt men een andere Dussel te zien,
conclusie : het gevoel over 'hoe was Anne Frank echt' is dubbelzinnig,...langs de ene kant kan men stellen, zij was nog maar net een puber en werd van de wereld afgesneden, opgesloten, moeten leven tss wat muren en voor de rest alleen maar gestresseerde volwassenen, tja, het zal je maar overkomen
langs de andere kant was de achtergebleven vriendin van Dussel niet opgezet met wat ze in het dagboek te lezen kreeg (ze zag 'Dussel', nooit meer terug), het zette kwaad bloed.
grtj
moeke
een paar weken terug las ik 'De kamergenoot van Anne Frank'.
het lezen van dit boekje heeft dat gevoel alleen nog maar versterkt,.....
de manier waarop ze 'Dussel' afschilderd in haar dagboek, is soms echt kleinerend,
door het lezen van de kamergenoot, krijgt men een andere Dussel te zien,
conclusie : het gevoel over 'hoe was Anne Frank echt' is dubbelzinnig,...langs de ene kant kan men stellen, zij was nog maar net een puber en werd van de wereld afgesneden, opgesloten, moeten leven tss wat muren en voor de rest alleen maar gestresseerde volwassenen, tja, het zal je maar overkomen
langs de andere kant was de achtergebleven vriendin van Dussel niet opgezet met wat ze in het dagboek te lezen kreeg (ze zag 'Dussel', nooit meer terug), het zette kwaad bloed.
grtj
moeke
- mark
- Lid
Wist niet dat er zoveel over haar geschreven was.
Collega van me is een tijdje terug in Amsterdam naar 'het Anne Frankhuis' geweest. Tussen de druk fotograferende Japanners en Amerikanen werd ze in record-tijd door het hele museum 'geloodst', er was eigenlijk geen tijd om bij dingen stil te staan en na te denken.
Persoonlijk ben ik een tijdje geleden voor het eerst naar Westerbork geweest, museum bezocht en daarna het busje genomen naar de voormalige kamplocatie. Erg stil daar, het was die dag regenachtig, en erg indrukwekkend. Vooral als je voor de plaats staat van de barak waar Anne Frank en haar famillie gezeten hebben.
Collega van me is een tijdje terug in Amsterdam naar 'het Anne Frankhuis' geweest. Tussen de druk fotograferende Japanners en Amerikanen werd ze in record-tijd door het hele museum 'geloodst', er was eigenlijk geen tijd om bij dingen stil te staan en na te denken.
Persoonlijk ben ik een tijdje geleden voor het eerst naar Westerbork geweest, museum bezocht en daarna het busje genomen naar de voormalige kamplocatie. Erg stil daar, het was die dag regenachtig, en erg indrukwekkend. Vooral als je voor de plaats staat van de barak waar Anne Frank en haar famillie gezeten hebben.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
Er is inderdaad erg veel! Ik heb wat in de kast staan en dat is nog maar zo'n klein beetje. Hoop nog steeds het complete dagboek (met die laatste pagina's) goedkoop tegen te kopen. Vorige week zag ik het voor 50 euro. Beetje veel geld.
Westerbork wil ik graag nog eens heen, jammer dat zo ver weg is.
Ben je zelf al in het Anne Frank huis geweest mark?
*Weer alleen*
*Weer alleen*
- mark
- Lid
Nee, ik ben er nog nooit geweest en om eerlijk te zijn trekt het me ook niet zo. Ik ben niet zo geintresseerd in de jodenvervolging.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het niet afschuwelijk vind, het museum bij Westerbork/Beilen was erg indrukwekkend.
Dat beroemde stukje film over dat (zigeuner)meisje met een doek om haar hoofd die tussen de twee schuifdeuren van de veewagon recht in de camera kijkt is ook opgenomen in Westerbork. Ze hebben zelfs haar naam en andere bijzonderheden weten te achterhalen, toen moest ik wel even slikken, vooral als je even later buiten op het kampterrein loopt op de exacte plek waar vroeger het 'laadperron' was.
Ook de woning van de kampcommandant staat er nog, erg rare gewaarwording.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het niet afschuwelijk vind, het museum bij Westerbork/Beilen was erg indrukwekkend.
Dat beroemde stukje film over dat (zigeuner)meisje met een doek om haar hoofd die tussen de twee schuifdeuren van de veewagon recht in de camera kijkt is ook opgenomen in Westerbork. Ze hebben zelfs haar naam en andere bijzonderheden weten te achterhalen, toen moest ik wel even slikken, vooral als je even later buiten op het kampterrein loopt op de exacte plek waar vroeger het 'laadperron' was.
Ook de woning van de kampcommandant staat er nog, erg rare gewaarwording.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
-
- Lid
die laatste pagina's dat is denk ik niet spectaculair hoor,YPPY schreef:Er is inderdaad erg veel! Ik heb wat in de kast staan en dat is nog maar zo'n klein beetje. Hoop nog steeds het complete dagboek (met die laatste pagina's) goedkoop tegen te kopen. Vorige week zag ik het voor 50 euro. Beetje veel geld.
ik heb de "29ste, herziene druk 2003, met nooit eerder uitgegeven bladzijden", staat er.
ISBN 9035125622 , leesuitgave.
prijs : 16.95 euro bij standaard boekhandel toen.
achteraan in het boek staat ;
-"Bij de 29ste druk.
In 1998 doken vijf nooit eerder gepubliceerde vellen uit het dagboek op, die Otto Frank destijds uit de uitgave wilde houden en die hij in bewaring gaf aan een vriend. In deze 29ste druk zijn de vijf pagina's integraal opgenomen."
als ik het goed heb , dan gaan die pagina's over het intieme schrijven van Anne, de manier waarop ze zich 'volwassen en vrouw' begon te voelen. en denk ik details over haar verliefdheid op die jongen in het huis (ben ff zn naam kwijt )
en Otto vond het genant dat zoveel details over zijn dochter zomaar te grabbel werden gegooid, las ik eens ergens. tja in die tijd
grtj