Nieuwe Revu en Rost van Tonningen

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
dvaupell
Lid
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Wat Mengele en zijn beulsknechten hebben uitgevoerd waren grotendeels hele gruwelijke experimenten op met name tweelingen.
Mengele gebruikte de kennis die op dat moment voorhanden was van de genetica om te pogen de Nazistische rassenleer te onderbouwen.

Deze mensen werden op vreselijke wijze toegetakeld alleen om te kijken wat de resultaten van de toetakelingen waren.

Ik ken verhalen van mensen van wie een hand werd geamputeerd, een buikwond werd gemaakt en vervolgens deze beide wonden zolang met elkaar werden verbonden dat ze met elkaar vergroeiden.....

Medische wetenschap??

Deze wrede Mengele droeg niet voor niets de bijnaam "Engel des doods"
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
KevinP
Lid
Contacteer:

Bericht door KevinP »

YPPY schreef:Mengele vind ik wel lastig hoor. Zijn zijn onderzoeken later nog gebruikt? Het was verwerpelijk wat hij deed, maar ik heb het idee dat de medische wetenschap toch nog wel wat aan hem heeft gehad.
Je weet dus niet met wat voor experimenten Mengele zich bezighield. Wat hij deed had namelijk niks meer met medische wetenschap te maken. Hieronder een overzicht van de drie soorten van onderzoek waarbij levende proefpersonen gebruikt werden. De 'experimenten' van Mengele vielen in de derde categorie.
1. Experimenten betreffende de verbetering van overlevingskansen van Duitse militairen:
Deze experimenten werden in Dachau uitgevoerd door de Luftwaffe en het onderzoekscentrum voor de luchtvaart in samenwerking met de SS. De proeven die op gevangenen werden uitgevoerd betroffen onder andere testen van het menselijk uithoudingsvermogen op grote hoogten en bij lage temperaturen. Door proefpersonen in een lagedruk cabine te plaatsen kon men bepalen op welke hoogte de druk veilig genoeg was voor vliegtuigbemanning om met een parachute uit het vliegtuig te springen. Tijdens experimenten met lage temperaturen werden proefpersonen onderkoeld en werd gezocht naar methoden om onderkoeling te behandelen. Ook werden proeven uitgevoerd waarmee de duur van het overleven werd vastgesteld als men zeewater dronk als drinkwater.

2. Experimenten betreffende het ontwikkelen en testen van medicijnen en behandelingsmethoden voor verwondingen en ziekten:
In de concentratiekampen Sachsenhausen, Dachau, Natzweiler, Buchenwald en Neuengamme testten wetenschappers serums en antibiotica ter bestrijding van besmettelijke ziekten als malaria, tyfus, tuberculose, gele koorts en hepatitis. Het concentratiekamp Ravensbrück was de locatie voor experimenten die de doelmatigheid moesten controleren van een sulfa-medicijn, sulfonamide genaamd, voor de behandeling van geïnfecteerde en opgezette wonden en bottransplantaties. In Natzweiler en Sachsenhausen werden proefpersonen onderworpen aan testen met fosgeen- en mosterdgas om te onderzoeken op welke manier men slachtoffers van gasaanvallen kon behandelen. De experimenten op het gebied van chemische oorlogsvoering werden gesponsord door het Duitse leger.

3. Experimenten die werden uitgevoerd om de ideologische en raciale ideeën van de nazi's te bewijzen:
Door middel van deze experimenten moest men aan de hand van biologische onderzoeksresultaten aantonen waarom bepaalde volken inferieur waren aan de superieure Ariërs. In de concentratiekampen werd onder andere onderzoek verricht op liliputters en tweelingen en werden joodse skeletten bestudeerd. Onder andere de gruwelijke en zinloze experimenten van SS-Hauptsturmführer dr. Josef Mengele in Auschwitz vallen in deze categorie. Het onderzoek van SS-Hauptsturmführer prof. dr. August Hirt naar de wijze waarop verschillende rassen reageerden op besmettelijke ziekten was erop gericht om de joodse raciale inferioriteit aan te tonen en viel dus ook binnen deze categorie.

De uitvoering van deze drie soorten experimenten was onethisch en gruwelijk, maar de resultaten van bepaalde experimenten in de categorieën één en twee zijn toch in zekere zin van belang geweest voor de wetenschap. Wat de uitvoering van deze experimenten overigens absoluut niet goed kan praten. De experimenten in de derde categorie zijn echter volstrekt nutteloos geweest en vormen een gruwelijk voorbeeld van de volstrekt onwetenschappelijke benadering van de rassenleer van de nazi’s. Het injecteren van donkere ogen met een blauwe vloeistof is slechts één vreselijk voorbeeld van een experiment dat niks meer met wetenschap te maken had, maar met de bedorven geest van de persoon, Josef Mengele, die dit experiment uitvoerde. Doordat er binnen de SS met betrekking tot de behandeling van gevangenen geen grenzen gesteld werden, konden doktoren binnen de gesloten wereld van een concentratiekamp hun gang gaan zonder nog oog te hebben voor de medische erecode waar ze ooit hun trouw aan gezworen hadden.

(Bron)
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Dan heb ik de verkeerde arts voor me gehad. Over dat derde stuk valt inderdaad niks positief te zeggen. Ik heb eens een documentaire gezien over hoe lang piloten in koud water kunnen liggen. Daar waren, als ik het me goed herinner, gegevens uit wo2 bij gebruikt.

Maar het gaat nu al niet meer over het onderwerp.

Dat ze nog steeds achter haar oude ideeen staat, vind ik niet goed, maar ik denk wel dat we moeten proberen haar te gebruiken, om te leren hoe te voorkomen dat zoiets nog eens gebeurt.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
@lfred
Lid

Bericht door @lfred »

Hoi,
Zeker een interesant stuk.

Zo hoor en lees je nog eens wat.

Mannen bedankt, het is een tegekke site.

Grt Alfred
Plaats reactie