Plaatselijke publicaties W.O.II.

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Plaatselijke publicaties W.O.II.

Bericht door Paul Siemons »

Hallo;

Regelmatig loop ik al eens een plaatselijke rommelmarkt af en dan kan je me steevast vinden
snuffelen in de boekenkraampjes naar boeken over krijgsgeschiedenis.
Wat me zeer aanspreekt zijn lokale drukwerken ; soms van een enkele gemeente; over bezetting of bevrijding.
Ik ben uit de provincie Antwerpen en heb er een drietal : Gemarteld Antwerpen ; een fotokopie van een boek over Brasschaat tijdens de bevrijding en De slag om Antwerpen.
Nog in oude spelling geschreven zijn dit meestal pareltjes van huisvlijt van de plaatselijke krantenmedewerker en dorpsdrukkerij.
Enig nadeel is dat de meeste gedrukt zijn op niet meer dan veredeld krantenpapier en degene die je dan eens vind op een markt zo goed als allemaal uit elkaar vallen.
Nu is mijn vraag : zijn er onder ons die weet hebben van zulke boekwerkjes uit de provincie Antwerpen? (alles over belgische gemeenten is zeker welkom)

Mvg,
Paul Siemons
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Nog een oudje:
Duitsche Gruwelen in het Vlaamsche land, Uitgeverij Ontwikkeling, Antwerpen, 1945.
Het boekje gaat over heel Vlaanderen, maar in dezelfde serie zijn ook boekjes over oa de Dossin Kazerne uitgegeven.

Als je ook op zoek bent naar recentere werken:
50 jaar geleden maar niet vergeten – Merksem 1940-1945, Koninklijke kring voor heemkunde Merksem, Merksem, 1994.

Veel heemkundige kringen hebben ooit wel eens een werk over hun gemeente uitgegeven, al dan niet specifiek over WOII.

Als ik een oud boekje vind fotokopieer ik het meestal, zodat ik het origineel mooi met rust kan leten en de fotokopies kan inzien. Iets minder vanzelfsprekend bij 'Gemarteld Antwerpen', maar na een aantal keer proberen is me dat ook gelukt.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50

Bericht door Roel R. »

THORNBURN, MAJ NED FIRST INTO ANTWERP 1987. 4th Bn. K.S.L.I. Museum Trust, 1st edn, 53pp, ills, line drawings, card covers, fine. An account of the part played by 4th Battalion King's Shropshire Light Infantry in the liberation of the City in September 1944.

Dit boek kreeg ik van een bevriende 4th. K.S.L.I veteraan. Een aanrader aangezien zij jullie stad bevrijdt hebben.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten