11-04-08 Dordrecht zoeken

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

11-04-08 Dordrecht zoeken

Bericht door jeroen wo2 »

Vanmiddag nog eventjes wezen zoeken in Dordrecht en gelijk wat foto's gemaakt die ik met jullie wil delen.
Aangezien ik gemerkt heb dat de plek een beetje leeg begint te raken en andere gaten van andere zoekers heb gezien kan ik eigenlijk wel een beetje vertellen welke omgeving het is.
Het grote gebouw is de Villa van Amsterwijck, wat in 1940 een hoofdkwartier van het Hollandse leger was.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De Hollanders ruimen hun spullen en uitrusting van de strijd op.

Afbeelding
Afbeelding
Duitse Fallschirmjager en 68 jaar later...

Afbeelding
Afbeelding
Graven van gesneuvelde Fallschirmjagers, op de achtergrond de achterkant van de villa, zoals je ziet heeft het een soort uitbouw later gekregen.

Afbeelding
Op dit stukje gras hebben de gesneuvelde gelegen...

Afbeelding
Afbeelding
Na het gevecht werd er heel veel rommel en ook een hoop fietsen opgeruimd.
Op de nu foto zie je trouwens dat een stuk van het gebouw is gesloopt, de resten van een deur die dichtgemetseld is zijn nog vanaf buiten te zien...

Afbeelding
Dit bruggetje leid je naar de bunkers die tussen de stuiken en begroeiingen liggen.
Tijdens het gevecht stonden er langs de weg twee hollandse mitrailleurs opgesteld en namen de Fallschirmjagers onder vuur.
Die Fallschirmjagers hebben daarna de Hollanders via dit bruggetje in de flank aangevallen.

Afbeelding
Een sloot...

Afbeelding
Afbeelding
Dan nu de bunkers, deze bunker is als het goed is de bunker waar twee gesneuvelde Hollanders hebben gelegen.

Afbeelding
Afbeelding
De gesneuvelden...

Afbeelding
Afbeelding
Sporen van gevechten?

Afbeelding
Verder is dit soort vreemde vijvertje er nog te vinden :?

Afbeelding
Afbeelding
In deze bunker lag munitie en is de lucht ingegaan toen er een keer een jongen in liep, zo gaat het verhaal tenminste...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Allerlei stukken glas en botten liggen er, de botten zijn afkomstig van dieren...

Afbeelding
Afbeelding
Ook de hond ging weer mee...

Afbeelding
Never Back Down
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: 11-04-08 Dordrecht zoeken

Bericht door viny »

Mooi Jeroen, lekker middagje de natuur in met het mooie weer en lekker zonder jas, moet zeker een midagje genieten zijn geweest. Ook nog wat bijzonders gevonden?
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: 11-04-08 Dordrecht zoeken

Bericht door jeroen wo2 »

Voornamelijk glas en stukken leer, heb er al eerder wel hollandse hulsjes etc uit gehaald :)
Never Back Down
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Re: 11-04-08 Dordrecht zoeken

Bericht door jeffie »

Net verslag Jeroen. Leuk gedaan met de toen en nu foto’s.
nickdompeling
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 jun 2006, 17:25
Locatie: leiderdorp

Re: 11-04-08 Dordrecht zoeken

Bericht door nickdompeling »

mooie oud / nieuw vergelijking, toppie.
Only the strongest will survive, Lead me to heaven, when we die. I am a shadow on the wall
I'll be the one to save us all!
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: 11-04-08 Dordrecht zoeken

Bericht door Helmbrug »

Hey leuk verslag,

Maar ik zal je nog wat verdere informatie geven en ik heb ook nog wat te vragen.

Die bunker waarvan je zei dat daar die 2 dode lagen is niet dezelfde bunker als van de nieuwe foto's. Het is namelijk de meest oostelijke bunker (degene waar je inkan).
Dat "vijvertje" is een betonnen fundering neergezet door de duitsers waar later een luchtafweergeschut stond (naar mijn onderzoek die daar lopende is gaat het om een flak vierling.

En ik heb nog een paar vragen.
Waar stonden die nederlandse mittrailleurs die zogezegd de fallscgirmjagers beschoten?
En Waar precies heb je die nederlandse hulzen gevonden?
En verder zoals ik al zei doe ik een onderzoek en maak ik een mooi verslag over wat daar nou precies is gebeurd en wat de bewapening was ect ect. WIl je aub alle informatie die je weet over amstelwijck en de gebeurtenissen die je nog niet heb vertelt nog even zeggen

in ieder geval hartelijk bedankt,

...
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: 11-04-08 Dordrecht zoeken

Bericht door jeroen wo2 »

Hallo M ...,

Waar ik zojuist ben achtergekomen is dat het betonnen fundering al voor 1940 hier stond.
Het was namelijk een tuinhuisje die als het goed is bij de villa hoorde.
Het is tijdens de gevechten daar iniedergeval kapot geschoten, wat er voor de rest met de fundering gedaan is weet ik niet.
Ik heb er zelf geen Flak hulzen toendertijd gevonden, maar dat zegt niks natuurlijk.
Over de plekken waar ik hulzen en andere vondsten op het terrein gedaan heb kun je me een PB sturen (persoonlijk bericht).

Groetjes, jeroen
Never Back Down
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: 11-04-08 Dordrecht zoeken

Bericht door Nick U »

Afbeelding

in de deurpost van de bunker lijkt nog iemand te liggen??
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: 11-04-08 Dordrecht zoeken

Bericht door Helmbrug »

Hallo,

Ik bedoelde niet dat tuinhuisje. Dat was toen der tijd een Orangeriekas. Ik bedoelde die foto van dat wat jij "vijvertje" noemt. Dat was een betonnen schuttersput door de Duitsers neergezet. je kan daar in de grond niet diep graven want dan zit je in het water. helemaal ten zuiden van het gebouw Amstelwijck daar stonden 4 betonnen funderingen (weet niet meer of ze daar nog liggen) daar stond artillerie op.
Nadat de Duitsers Amstelwijck hebben verovert hebben ze voronamelijk rond 1944-1945 het gebruikt als opslag van vele munitie omdat ze bang waren dat ze via de Moerdijk zouden worden aangevallen.
Ik weet zeker dat dat groentehuis er al stond, dat de duitsers die flakhulzen daar hebben neergelegt en dat die betonnen "vijver" een duitse schuttersput is. Ik heb namelijk een gesprek gehad met Jens van der Vorm (initatiefnemer Dordt open stad) die mij een plattegrond liet zien uit 1940 waar die Schuttersput nog niet opstond.
Ik weet al waar die machinegeweer stond, gaat er van het weekend naar resten zoeken.
In ieder geval bedankt,
...
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: 11-04-08 Dordrecht zoeken

Bericht door jeroen wo2 »

Hallo,

Ik zie dat je al met Jens gesproken hebt, die kan je meer vertellen over Amstelwijck dan ik naar mijn mening.

Groetjes, jeroen
Never Back Down
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: 11-04-08 Dordrecht zoeken

Bericht door david879 »

Jeroen doe jij mee aan dordt open stad?
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: 11-04-08 Dordrecht zoeken

Bericht door jeroen wo2 »

Waarschijnlijk doe ik mee, is nog niet zeker.

, er is zojuist een streekboekje uitgegeven over Dordrecht waar Villa Amstelwijck ook beschreven word.
Er is een foto te vinden van een klein wit tuinhuisje op die plek.
Waarschijnlijk zal ook de fundering die er nu nog ligt van dit huisje zijn.
Ik ben vandaag nog even wezen kijken bij de fundering, en het is ook gewoon gemaakt van bakstenen en niet van speciaal bunkerbeton.
Never Back Down
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: 11-04-08 Dordrecht zoeken

Bericht door david879 »

jeroen wo2 schreef:, er is zojuist een streekboekje uitgegeven over Dordrecht waar Villa Amstelwijck ook beschreven word.
Er is een foto te vinden van een klein wit tuinhuisje op die plek.
Waarschijnlijk zal ook de fundering die er nu nog ligt van dit huisje zijn.
Ik ben vandaag nog even wezen kijken bij de fundering, en het is ook gewoon gemaakt van bakstenen en niet van speciaal bunkerbeton.
Hoe heet dat boekje? :?
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: 11-04-08 Dordrecht zoeken

Bericht door Helmbrug »

Hallo,

Ik bedoelde niet dat tuinhuisje. Ga helemaal dat bos in naar het Noord-westen. Een 8 hoekig betonnen opstapje van 2 treden. Die foto van jou waarvan je zei; "Verder is dit soort vreemde vijvertje er nog te vinden :? "
dat was een duitse schuttersput.
Niet dat tuinhuisje.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: 11-04-08 Dordrecht zoeken

Bericht door Nick U »

waar baseer je die info op dan?, beetje flink schuttersputje ...
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Plaats reactie