Re-enactment kiezen

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
Gebruikersavatar
RobinGLD
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jan 2009, 23:12
Locatie: Dieren GLD

Re-enactment kiezen

Bericht door RobinGLD »

Hallo allemaal,

dit is mijn eerste post als lid van dit forum. Ik zal me niet helemaal gaan voorstellen want kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling, als dit wel het geval is hoor ik dat natuurlijk graag.
Ik ben in ieder geval al aardig aan het verzamelen. Vooral Amerikaanse WO II militaria heeft mijn interesse. Nu zie ik regelmatig re-enactors langskomen hier in de buurt. Met name natuurlijk rond de slag om Arnhem waar je veel Engelse para's ziet langskomen. Dit heeft mijn aandacht getrokken en ik ben zeker geïnteresseerd om ook deel te nemen aan deze evenementen. Het roept echter wel een aantal vragen op waarop u wellicht een antwoord heeft.

1. Ik vind het lastig om een legereenheid te kiezen waar veel re-enachement bij mogelijk is in Nederland. De 101 st Airborne divisie is erg voor de hand liggend maar natuurlijk wel interessant. Heeft iemand van u een idee welke Amerikaanse divisies re-enachement in Nederland de moeite zijn om uit te beelden en waar natuurlijk ook spullen van beschikbaar zijn?

2. Er zijn veel re-enachement verenigingen in Nederland. Ze zijn echter wel moeilijk te vinden. Heeft iemand van u mischien een link waar ik een overzicht van deze verenigingen kan vinden zodat ik rustig kan rondkijken wat het beste bij mij past en welke vereniging mijn interesse heeft.

Ik hoop dat u wat duidelijkheid kunt brengen in de wereld van de re-enachement voor mij.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Re-enactment kiezen

Bericht door Nico Roelofs »

http://www.lplg.nl/ Site van de het Landelijk Platform van Levende Geschiedennis. Dit is het overkoepelend orgaan van alle re-enactment verenigingen die daarbij zijn aangesloten in Nederland. Staan de meeste re-enactment verenigingen wel tussen.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Re-enactment kiezen

Bericht door S1991 »

RobinGLD schreef:1. Ik vind het lastig om een legereenheid te kiezen waar veel re-enachement bij mogelijk is in Nederland. De 101 st Airborne divisie is erg voor de hand liggend maar natuurlijk wel interessant. Heeft iemand van u een idee welke Amerikaanse divisies re-enachement in Nederland de moeite zijn om uit te beelden en waar natuurlijk ook spullen van beschikbaar zijn?
Weer iemand die Porrah wilt gaan doen? Je hebt natuurlijk ook niet altijd de mogelijkheid om 82nd AB of 29th Infantry Division te doen. Naar mijn mening zou ik toch gewoon een normale infanterist van de 29ste Infanterie Divisie uitbeelden.
Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Re-enactment kiezen

Bericht door Erik S. »

Ga maar Brits AL doen!
Laatst gewijzigd door Erik S. op 18 jan 2009, 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Airborne101
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:21

Re: Re-enactment kiezen

Bericht door Airborne101 »

Erik S. schreef:Ga maar Brits AB doen!
ik vind dat diegene zelf een keuze moet maken.

waar intereseer je je precies voor?
iets speciaals/elite's?
of iets "gewoons" (wat harstikke leuk kan zijn natuurlijk) zoals infanterist, o.i.d

misschien is het een goed idee om boeken te kopen, over de tweede wereldoorlog, waarin je misschien na het lezen er achter kan komen wat je ligt/ wat je leuk vind.

gr dion
in peace sons bury their fathers,, in war fathers bury their sons,
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Re-enactment kiezen

Bericht door S1991 »

Airborne101 schreef:
Erik S. schreef:Ga maar Brits AB doen!
ik vind dat diegene zelf een keuze moet maken.

waar intereseer je je precies voor?
iets speciaals/elite's?
of iets "gewoons" (wat harstikke leuk kan zijn natuurlijk) zoals infanterist, o.i.d

misschien is het een goed idee om boeken te kopen, over de tweede wereldoorlog, waarin je misschien na het lezen er achter kan komen wat je ligt/ wat je leuk vind.

gr dion
Ik wil niet lullig doen he Dion, maar jij doet ook niet iets "gewoons" want jij doet ook AB... Nu spreek je je alweer tegen want je zegt het kan harstikke leuk zijn, en tegen ons zeg je dat je "perseé" AB wilt doen. En elite's zoals de Ranger battalions wordt nauwelijks in Nederland re-enact.
Mijn tip, re-enact de 29th,35th Infantry Division of elke andere Infantry Division.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Airborne101
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:21

Re: Re-enactment kiezen

Bericht door Airborne101 »

omgitsme schreef:
Airborne101 schreef:
Erik S. schreef:Ga maar Brits AB doen!
ik vind dat diegene zelf een keuze moet maken.

waar intereseer je je precies voor?
iets speciaals/elite's?
of iets "gewoons" (wat harstikke leuk kan zijn natuurlijk) zoals infanterist, o.i.d

misschien is het een goed idee om boeken te kopen, over de tweede wereldoorlog, waarin je misschien na het lezen er achter kan komen wat je ligt/ wat je leuk vind.

gr dion
Ik wil niet lullig doen he Dion, maar jij doet ook niet iets "gewoons" want jij doet ook AB... Nu spreek je je alweer tegen want je zegt het kan harstikke leuk zijn, en tegen ons zeg je dat je "perseé" AB wilt doen. En elite's zoals de Ranger battalions wordt nauwelijks in Nederland re-enact.
Mijn tip, re-enact de 29th,35th Infantry Division of elke andere Infantry Division.
hey,

zei ik dan dat hij iets gewoons moet doen.
ik vroeg om zijn intresses, meer niet.
als je een gewone infanterist doet, dan kan je hobby toch net zo leuk zijn dan als je AB doet?
of niet?

ik wil AB doen ja, het omdat weten jullie allemaal, maar daar is toch helemaal niks mis mee?

mij kan het echt niks schelen of iemand nou een infanterist re-enact, of een special elite ranger, o.i.d.

ik probeer hem alleen advies te geven.

@robin, je moet helemaal zelf weten wat je wilt re-enacten! we kunnen je alleen advies geven.
dat is mijn mening, want ik vind niet dat iemand anders moet bepalen wat hij re-enact.

gr dion
in peace sons bury their fathers,, in war fathers bury their sons,
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Re-enactment kiezen

Bericht door S1991 »

Ik reageer....
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
RobinGLD
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jan 2009, 23:12
Locatie: Dieren GLD

Re: Re-enactment kiezen

Bericht door RobinGLD »

Bedankt voor de reacties. Het verbaast me dat er zo negatief wordt gekeken naar 101 airborne. Komt dit alleen door het populaire tv programma. Ik denk dat het erg jammer is dat een zeer belangrijke divisie in WO II alleen omdat het zo populair is bij velen, de grond in wordt gepraat..

Terugkomend op de reacties. Ik heb niet gezegd dat ik 101 wil doen. Ik vind het alleen een interessant onderdeel van US leger. De boeken waren al bestelt dus daar heb ik aan gedacht al. Toch bedankt voor de tip. De vraag was meer wat de mogelijkheden zijn in NL qua re-enactment. Welke onderdelen er veel gevraagd worden voor evenementen en welk onderdeel jullie doen, en waarom juist die?

Bedankt voor reacties..

Groet
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Re-enactment kiezen

Bericht door Erik S. »

Airborne101 schreef:
Erik S. schreef:Ga maar Brits AB doen!
ik vind dat diegene zelf een keuze moet maken.

waar intereseer je je precies voor?
iets speciaals/elite's?
of iets "gewoons" (wat harstikke leuk kan zijn natuurlijk) zoals infanterist, o.i.d

misschien is het een goed idee om boeken te kopen, over de tweede wereldoorlog, waarin je misschien na het lezen er achter kan komen wat je ligt/ wat je leuk vind.

gr dion
Wie zegt er dat ik "elite" ben als ik AL re-enact? Ik ben tenslotte geen para :).
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Airborne101
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:21

Re: Re-enactment kiezen

Bericht door Airborne101 »

Erik S. schreef:
Airborne101 schreef:
Erik S. schreef:Ga maar Brits AB doen!
ik vind dat diegene zelf een keuze moet maken.

waar intereseer je je precies voor?
iets speciaals/elite's?
of iets "gewoons" (wat harstikke leuk kan zijn natuurlijk) zoals infanterist, o.i.d

misschien is het een goed idee om boeken te kopen, over de tweede wereldoorlog, waarin je misschien na het lezen er achter kan komen wat je ligt/ wat je leuk vind.

gr dion
Wie zegt er dat ik "elite" ben als ik AL re-enact? Ik ben tenslotte geen para :).
lol erik :P

de eerste zin was gericht voor jou, de rest voor Robin, sorry dat ik niet duidelijk was.

RobinGLD schreef:Bedankt voor de reacties. Het verbaast me dat er zo negatief wordt gekeken naar 101 airborne. Komt dit alleen door het populaire tv programma. Ik denk dat het erg jammer is dat een zeer belangrijke divisie in WO II alleen omdat het zo populair is bij velen, de grond in wordt gepraat..

Terugkomend op de reacties. Ik heb niet gezegd dat ik 101 wil doen. Ik vind het alleen een interessant onderdeel van US leger. De boeken waren al bestelt dus daar heb ik aan gedacht al. Toch bedankt voor de tip. De vraag was meer wat de mogelijkheden zijn in NL qua re-enactment. Welke onderdelen er veel gevraagd worden voor evenementen en welk onderdeel jullie doen, en waarom juist die?

Bedankt voor reacties..

Groet
ja het is allemaal door dat door dat door dat, bob komt, komen kleine kinderen die oorlog spelen ( nou scheer ik ff over 1 kam) en die het niet correct uitbeelden, en omdat ervaren verzamelaars/re-enactors dat zien, kijken ze al gauw verkeerd tegen een persoon aan die dezelfde unit wil re-enacten.
ik zeg niet dat dat bij iedereen zo is, maar naar mijn mening bij velen wel.

ik weet niks van het re-enactment, dus iemand anders zou daar op moeten antwoorden.
wat ik wel weet: is dat je hier ook je vragen kwijt kunt qua re-enactment, hebben ze ook aan mij verteld
http://www.re-enactmentforum.nl

ik denk dat veel AB units in nederland worden gevraagd, i.v.m. Market Garden, ik weet het helemaal niet zeker hoor.
maar ik denk het...

gr dion
in peace sons bury their fathers,, in war fathers bury their sons,
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Re-enactment kiezen

Bericht door Nico Roelofs »

Airborne101 schreef:ik denk dat veel AB units in nederland worden gevraagd, i.v.m. Market Garden, ik weet het helemaal niet zeker hoor.
maar ik denk het...
Ja niet dus. Ten eerste zijn er een hoop evenementen waar je niet op uitnodiging kom maar gewoon op inschrijving. Dus dan bepaald de re-enactment club zelf of deze naar een evenement toe gaat. En dan zijn er inderdaad ook evenementen/herdenkingen waar je op uitgenodigd/gevraagd wordt. Maar over het algemeen zal een organisatie van een herdenking geen Airborne eenheden uitnodigen als er bijvoorbeeld omgekomen Canadese Infantry eenheden worden herdacht. Die zoeken dan naar een club die Canadese Infantry doet. En andersom precies hetzelfde.

Doe zelf ook re-enactment het Canadese Rifle Regiment Queen's Own Rifles en kan je vertellen dat we vaak zat worden uitgenodigd op evenementen/herdenkingen in binnen en buitenland (België, Frankrijk, Engeland). Heb erewacht gestaan in Normandië op 11 herdenkingen in 3 dagen tijd, van kleine herdenkingen tot hele officiële waarbij hele belangrijke mensen waren en waar we ook onder politie begeleiding van de ene naar de andere herdenking werden gebracht. Dus het is echt niet zo dat Airborne re-enacters meer te doen hebben of meer bijzondere dingen doen.

Als je gaat re-enacten kies je voor eenheid of een groep die het dichts bij jou interesse gebied zit. En een groep kiest voor jou omdat je serieus bezig bent en ook binnen de groep past. Want vergeet niet de meeste groepen zijn serieus bezig met de hobby en als ze denken dat jij niet serieus bezig bent dan wordt je niet toegelaten. Zo simpel is het.
Airborne101
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:21

Re: Re-enactment kiezen

Bericht door Airborne101 »

Nico Roelofs schreef:
Airborne101 schreef:ik denk dat veel AB units in nederland worden gevraagd, i.v.m. Market Garden, ik weet het helemaal niet zeker hoor.
maar ik denk het...
Ja niet dus. Ten eerste zijn er een hoop evenementen waar je niet op uitnodiging kom maar gewoon op inschrijving. Dus dan bepaald de re-enactment club zelf of deze naar een evenement toe gaat. En dan zijn er inderdaad ook evenementen/herdenkingen waar je op uitgenodigd/gevraagd wordt. Maar over het algemeen zal een organisatie van een herdenking geen Airborne eenheden uitnodigen als er bijvoorbeeld omgekomen Canadese Infantry eenheden worden herdacht. Die zoeken dan naar een club die Canadese Infantry doet. En andersom precies hetzelfde.

Doe zelf ook re-enactment het Canadese Rifle Regiment Queen's Own Rifles en kan je vertellen dat we vaak zat worden uitgenodigd op evenementen/herdenkingen in binnen en buitenland (België, Frankrijk, Engeland). Heb erewacht gestaan in Normandië op 11 herdenkingen in 3 dagen tijd, van kleine herdenkingen tot hele officiële waarbij hele belangrijke mensen waren en waar we ook onder politie begeleiding van de ene naar de andere herdenking werden gebracht. Dus het is echt niet zo dat Airborne re-enacters meer te doen hebben of meer bijzondere dingen doen.

Als je gaat re-enacten kies je voor eenheid of een groep die het dichts bij jou interesse gebied zit. En een groep kiest voor jou omdat je serieus bezig bent en ook binnen de groep past. Want vergeet niet de meeste groepen zijn serieus bezig met de hobby en als ze denken dat jij niet serieus bezig bent dan wordt je niet toegelaten. Zo simpel is het.

ok, weer wat geleerd :)

maar wat word er het meest gere-enact dan?
in nederland, of zit dat allemaal dicht bij mekaar?

gr dion
in peace sons bury their fathers,, in war fathers bury their sons,
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Re-enactment kiezen

Bericht door Nico Roelofs »

Airborne101 schreef:ok, weer wat geleerd :)

maar wat word er het meest gere-enact dan?
in nederland, of zit dat allemaal dicht bij mekaar?

gr dion
Zal allemaal ongeveer wel gelijk liggen! Geen idee wat er het meest gere-enact zal worden. Lijkt me toch ook niet belangrijk om te weten?
Airborne101
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:21

Re: Re-enactment kiezen

Bericht door Airborne101 »

Nico Roelofs schreef:
Airborne101 schreef:ok, weer wat geleerd :)

maar wat word er het meest gere-enact dan?
in nederland, of zit dat allemaal dicht bij mekaar?

gr dion
Zal allemaal ongeveer wel gelijk liggen! Geen idee wat er het meest gere-enact zal worden. Lijkt me toch ook niet belangrijk om te weten?
het is altijd leuk om meer te weten te komen of niet?

en Robin vroeg dat:
RobinGLD schreef:Bedankt voor de reacties. Het verbaast me dat er zo negatief wordt gekeken naar 101 airborne. Komt dit alleen door het populaire tv programma. Ik denk dat het erg jammer is dat een zeer belangrijke divisie in WO II alleen omdat het zo populair is bij velen, de grond in wordt gepraat..

Terugkomend op de reacties. Ik heb niet gezegd dat ik 101 wil doen. Ik vind het alleen een interessant onderdeel van US leger. De boeken waren al bestelt dus daar heb ik aan gedacht al. Toch bedankt voor de tip. De vraag was meer wat de mogelijkheden zijn in NL qua re-enactment. Welke onderdelen er veel gevraagd worden voor evenementen en welk onderdeel jullie doen, en waarom juist die?

Bedankt voor reacties..

Groet
in peace sons bury their fathers,, in war fathers bury their sons,
Plaats reactie