Re-enact repro duits

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: Re-enact repro duits

Bericht door ijstheepak »

manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Re-enact repro duits

Bericht door david879 »

ijstheepak schreef:Oja. :P
Hier is die: http://www.thehistorybunker.co.uk/acata ... forms.html
Mgv Jordi.
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Re-enact repro duits

Bericht door david879 »

david879 schreef:
ijstheepak schreef:Oja. :P
Hier is die: http://www.thehistorybunker.co.uk/acata ... forms.html
Mgv Jordi.
Dankje!
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: Re-enact repro duits

Bericht door ijstheepak »

Oke.
Mgv Jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Re-enact repro duits

Bericht door Rick de G. »

Dag David,

er zijn nog veel meer site's, het ligt er maar aan wat je wilt gaan doen.
Ga je re-enacten?
Grenadier Markus Schenk
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Re-enact repro duits

Bericht door david879 »

Ja, dat ga ik zeker doen!
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Re-enact repro duits

Bericht door Rick de G. »

david879 schreef:Ja, dat ga ik zeker doen!
Dan kun je beter wachten met het aanschaffen van spullen.
Als je in Nederland Duits wilt gaan re-enacten zijn er verschillende groepen die Duits uitbeelden.
De re-enactmentgroepen van Nederland (dus bijv. van Romeinen tot en met NL dienstplichtig jaren '80) vallen onder het LPLG, het Landelijk Platform Levende Geschiedenis. Een re-enactmentgroep bestaat uit een organisatie en werkgroepen, de organisatie valt onder het LPLG.
Met werkgroepen worden verschillende uitbeeldingen bedoeld.

Zo zit ik bij het SLGA (Stichting Levende Geschiedenis Associatie), werkgroep WOII Duits, beter bekend als "Der Windhund" (http://www.3kompanie.org/).
Op het moment zijn wij de enige in soort die volledig lid zijn bij het LPLG.
Er bestaan natuurlijk meer groepen, zoals de werkgroep "Den Vijand" van de VHM, zij beelden Duitse parachutisten uit (Fallschirmjäger).
Het is maar net wat je wilt gaan doen.

Elke groep heeft, naast verschil in uitbeelding (Fallschirmjäger/Infanteristen/Panzergrenadieren) ook andere kledingreglementen.
Mijn groep beeldt de laatste uit, Panzergrenadieren. Voor foto's kun je op de site kijken, of als je alles een keer "live" wilt zien, dan kun je morgen naar de oefendag komen kijken op Fort Vechten te Bunnik. Als je meer vragen hebt kun je me altijd PM-en! Dit geldt ook voor Jordi.
In het kort: nog even wachten met kopen, eerst beslissen wat je wilt doen. Oh, en de minimumleeftijd is meestal zestien jaar.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: Re-enact repro duits

Bericht door ijstheepak »

Bedankt. :P
Nog 1,5 jaar. :(

Mvg Jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Re-enact repro duits

Bericht door david879 »

Bedankt voor je reactie! Ja ik had al contact met Sjoerd (Flügel). Ik had met hem een goed gesprek op DOS (DordtOpenStad) en heb hem verder gecontacteerd. Ik dacht dat Sjoerd en Mattheus Infanteristen waren; dit dacht ik af te leiden aan de witte rand van de epauletten. Maar volgens jou is dit dus groen: Panzergrenadiern.
Bedankt voor al je informatie (en je tijd).

Ik zal wachten met kopen!
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: Re-enact repro duits

Bericht door ijstheepak »

Hoe zit het met de wapens die julie dragen op de foto's?
En hoe word je lit van zo'n club en wat kost het en maakt het ook uit waar je woont?
srry voor het veele vragen. :?
Mvg Jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Re-enact repro duits

Bericht door david879 »

zover ik weet maakt het niet uit waar je woont: leden komen samen op evenementen etc.
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Re-enact repro duits

Bericht door Rick de G. »

Inderdaad, maar in die tijd kun je wel al sparen, een uniform alleen al is vrij prijzig!
Sjoerd en Mattheus hebben inderdaad Infanteristen uitgebeeld bij DOS, dit omdat ze de invallende Duitse troepen uitbeeldden op dat moment. Ook bestonden Panzergrenadieren (in naam) nog niet tot 1942. Mattheus en Sjoerd zijn helaas geen lid meer van der Windhund, maar ook zij zullen je vast wel verder kunnen helpen als je ze tegenkomt. Een aantal Windhunden waren wel aanwezig bij DOS, een zestal (waaronder ik) zaten in Denemarken, foto's zijn te zien in het "Laat je re-enactment outfit"-topic.
De wapens die we dragen zijn óf volledig onklaar gemaakt volgens de Nederlandse wet (Ook wel deko genoemd, niet te verwarren met nagemaakte decowapens) óf blankvurend onklaar gemaakt volgens de Nederlandse wet (schieten met losse flodders).
Voor beide categorieën wapens moet je minimaal 18 zijn én 1 jaar lid van de vereniging. Voor de blankvurende wapens heb je een wapenvergunning nodig. Ook is de keuze van wapens niet vrij, het moet binnen je uitbeelding passen en worden goedgekeurd door het Kader (bestuur van de werkgroep).
Lid worden doe je door een aanmeldingsformulier aan te vragen en via de post te retourneren. Dit kun je doen nadat je een evaluatiegesprek hebt gehouden met Kaderleden om te beoordelen wat je beweegredenen zijn om lid te worden (zo houden we rechtse fanatici e.d. eruit). De kosten weet ik zo 123 niet meer, maar de eerste keer betaal je de contributie voor dat jaar + inschrijfgeld.
Het maakt niets uit waar je woont, ikzelf woon in Limburg, anderen in Noord-Holland, weer iemand in Friesland etc. etc.
Elke laatste zondag van de maand (zoals morgen) hebben we een oefendag op Fort Vechten bij Bunnik (net buiten Utrecht), daarbij probeert iedereen zoveel mogelijk aanwezig te zijn. We evalueren dan onze uitbeelding en optreden bij vorige evenementen, oefenen de tactieken in het veld, praten elkaar bij en hebben over het algemeen ook gewoon een goede dag. Zoals ik al zei zijn we ook naar Denemarken geweest, anderen zijn ook naar een terugkerend evenement in Engeland en Duitsland geweest. Zo zie je maar, het maakt helemaal niet uit waar je woont, soms is het op de stoep, soms is het 2 landjes verderop!

En vragen staat vrij, dus als er nog onduidelijkheden zijn, wat dan ook, vraag het!
Grenadier Markus Schenk
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Re-enact repro duits

Bericht door david879 »

Ik heb op andere topics over reenactment gezien dat jij zegt: Geef je ze een advies voor een goed boek vinden ze het te duur... Ik zou graag wat tips willen hebben wbt boeken met uniformen etc over Panzergrenadiere
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Re-enact repro duits

Bericht door Rick de G. »

david879 schreef:Ik heb op andere topics over reenactment gezien dat jij zegt: Geef je ze een advies voor een goed boek vinden ze het te duur... Ik zou graag wat tips willen hebben wbt boeken met uniformen etc over Panzergrenadiere
David, ik heb geen idee waar ik dat gezegd heb hoor. :lol:
In principe was (en is) het zo dat een bepaalde tak van het leger te herkennen is aan bepaalde kleuren en insignes.
Zo had het Duitse leger de "Waffenfarbe", daaraan kon je afleiden tot welke tak een soldaat behoorde (in het Engels wordt vaak de term piping gebruikt).
De Infanterie droeg de witte Waffenfarbe (bijvoorbeeld te zien op de Schulterklappen/schouderstukken) en de genietroepen zwart.
Er waren natuurlijk ook wel verschillen in uniform, zoals Panzerbemanning die een zwart uniform en een baret hadden.
Een aardig boekje om eens door te nemen is "The German Army 1939-45", deel vijf, het Westerse front.
Als je wat duurdere boeken zoekt, dan zijn "German Army Uniforms Of World War II" en "German Soldiers Of World War Two" ook mooi.
Alledrie zijn ze te vinden op Bol.com.
Op internet is ook een scala aan dingen te vinden, je moet wel weten waar je naar zoekt.
Typ Waffenfarbe maar eens in...
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: Re-enact repro duits

Bericht door ijstheepak »

Heel hartelijk bedankt. :P
Ik zal de info goed gebruiken.
Mvg Jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
Plaats reactie