Re-enact repro duits

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Re-enact repro duits

Bericht door david879 »

Rick de G. schreef:
david879 schreef:Ik heb op andere topics over reenactment gezien dat jij zegt: Geef je ze een advies voor een goed boek vinden ze het te duur... Ik zou graag wat tips willen hebben wbt boeken met uniformen etc over Panzergrenadiere
David, ik heb geen idee waar ik dat gezegd heb hoor. :lol:
In principe was (en is) het zo dat een bepaalde tak van het leger te herkennen is aan bepaalde kleuren en insignes.
Zo had het Duitse leger de "Waffenfarbe", daaraan kon je afleiden tot welke tak een soldaat behoorde (in het Engels wordt vaak de term piping gebruikt).
De Infanterie droeg de witte Waffenfarbe (bijvoorbeeld te zien op de Schulterklappen/schouderstukken) en de genietroepen zwart.
Er waren natuurlijk ook wel verschillen in uniform, zoals Panzerbemanning die een zwart uniform en een baret hadden.
Een aardig boekje om eens door te nemen is "The German Army 1939-45", deel vijf, het Westerse front.
Als je wat duurdere boeken zoekt, dan zijn "German Army Uniforms Of World War II" en "German Soldiers Of World War Two" ook mooi.
Alledrie zijn ze te vinden op Bol.com.
Op internet is ook een scala aan dingen te vinden, je moet wel weten waar je naar zoekt.
Typ Waffenfarbe maar eens in...
Stuur in een pb je email ff dan kan ik je een documentje sturen met o.a. waffenfarbe en litzen!
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Re-enact repro duits

Bericht door Rick de G. »

Wie, ik?
Grenadier Markus Schenk
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Re-enact repro duits

Bericht door david879 »

Rick de G. schreef:Wie, ik?
ja
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Re-enact repro duits

Bericht door david879 »

Rick,
Wat voor (kleding) regels hebben jullie dan zoal?
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: Re-enact repro duits

Bericht door ijstheepak »

En hoe zit het als je je aan meld?
Dan krijg je een gesprek en wat vragen ze dan?
En geven de lijders advies over wat voor kleding je moet koopen en waar je dat moet/kan koopen?
En hoeveel leden hebben jullie?
srry nogmaals omdat ik zo veel vraag. :?
Mvg Jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Re-enact repro duits

Bericht door zjopske »

ok, als ik het goed begrijp ga je met zo`n vereniging historische plaatsen bezoeken.
en speel je een keer in de maand paintball in 2de wereldoorlog re-enact outfit.

gebruiken jullie ook de tactieken van de nederlanders/britten/duitsers voor zover deze bekend zijn?

ook mag de site wel even geupdate worden, de recente evenementen stamden af uit 2007.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Re-enact repro duits

Bericht door Frontovik »

zjopske schreef: en speel je een keer in de maand paintball in 2de wereldoorlog re-enact outfit.
Nietwat zonde? Als we het hier over Der Windhund hebben, lijkt het mij niet logisch dat het paitballers zijn.
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Re-enact repro duits

Bericht door zjopske »

is het dan niet veel realistischer om in belgie te gaan airsoften?

vanwege de wapen wet die daar toestaat om er airsoft te spelen.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: Re-enact repro duits

Bericht door Sander89 »

david879 schreef:Rick,
Wat voor (kleding) regels hebben jullie dan zoal?
Heel kortweg houden wij zoveel mogelijk de algemene uitmonstering van de gewone soldaat uit 1944 aan. Dit wil zeggen het laatoorlogse (M43) uniform, een veldpet en schoenen met gamaschen (enkelstukken). Insigne's zijn de algemene litzen, Bevo borst- en petadelaar, m40 schouderstukken met lichtgroene waffenfarbe. Camouflageuniformen zo min mogelijk en liever niet.
Basisregel is eigenlijk, koop dingen niet voor je zeker weet dat het klopt om miskopen te voorkomen ;)
zjopske schreef:ok, als ik het goed begrijp ga je met zo`n vereniging historische plaatsen bezoeken.
en speel je een keer in de maand paintball in 2de wereldoorlog re-enact outfit.

gebruiken jullie ook de tactieken van de nederlanders/britten/duitsers voor zover deze bekend zijn?

ook mag de site wel even geupdate worden, de recente evenementen stamden af uit 2007.
Paintball zit er bij reenactment niet in. Er wordt hoogstens geschoten met losse flodders wat wil zeggen dat het lijkt of je echt schiet maar er komt geen kogel uit je geweer.

Ja, we gebruiken de taktieken en commando's van de Duitsers uit 1944. Ik heb een boekenkast vol met handboeken die precies uitleggen hoe dat ging, en zodoende kunnen wij dat tijdens een mockbattle op een zo realistisch mogelijke manier (binnen de beperkingen van een mockbattle...) laten zien. Ook gebruiken we dat tijdens tacticals (wat een soort weekenden zijn zonder publiek) tijdens de gevechten daar. Dit is ook wat mij betreft het leuke aan reenactment/levende geschiedenis. Je leest het niet alleen in de beoken hoe dat verliep, maar maakt het ook daadwerkelijk in de praktijk mee, en zo kan je erachter komen dat de Duitse infanterie taktieken zéér goed werkten.

De site wordt geüpdate, zal binnen enkele weken gebeurd zijn. Je kan de recentere foto's hier bekijken: http://www.flickr.com/photos/27535089@N06/
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Re-enact repro duits

Bericht door Rick de G. »

david879 schreef:Rick,
Wat voor (kleding) regels hebben jullie dan zoal?
De kledingregels zijn gebaseerd op het tijdbeeld wat we uitbeelden en de rol die je daar in hebt.
Je kunt dus niet met een uniform zoals die werd gedragen bij de inval van Nederland aan komen op een laat-oorlogs evenement.
Ook zijn alleen originele of goede reproducties toegestaan, dus geen na-oorlogse Zweedse legerjassen die verbouwd zijn.
Qua uitrusting is er hier en daar wel wat na-oorlogse uitrusting die je kunt gebruiken, zoals sommige scheppen.
ijstheepak schreef:En hoe zit het als je je aan meld?
Dan krijg je een gesprek en wat vragen ze dan?
En geven de lijders advies over wat voor kleding je moet koopen en waar je dat moet/kan koopen?
En hoeveel leden hebben jullie?
srry nogmaals omdat ik zo veel vraag. :?
Mvg Jordi.
Meestal heb je een gesprek voordat je de formulieren instuurt. Het gesprek is gewoon een soort kennismakingsgesprek om te kijken of je binnen de groep past en of je niet om de verkeerde redenen bij de groep wilt.
Leiders? We zijn geen scoutinggroep hè. :lol: Je kunt bij het Kader terecht voor kledingadvies, maar iedereen heeft wel ergens een adresje voor. We hebben zo'n 30 leden.
zjopske schreef:ok, als ik het goed begrijp ga je met zo`n vereniging historische plaatsen bezoeken.
en speel je een keer in de maand paintball in 2de wereldoorlog re-enact outfit.
gebruiken jullie ook de tactieken van de nederlanders/britten/duitsers voor zover deze bekend zijn?
ook mag de site wel even geupdate worden, de recente evenementen stamden af uit 2007.
:zapped:
Ai, dan begrijp je het helemaal niet, Zjopske!
Hoe kom je erbij dat we paintballen?
Bij levende geschiedenis draait het er om de geschiedenis zo dicht mogelijk bij de realiteit te benaderen, niet om te knallen. En van paintballen is al helemaal geen sprake! :bonk:
De kalender is inderdaad verouderd, dit omdat er een compleet nieuwe site in ontwikkeling is.
Frontovik schreef:
zjopske schreef: en speel je een keer in de maand paintball in 2de wereldoorlog re-enact outfit.
Nietwat zonde? Als we het hier over Der Windhund hebben, lijkt het mij niet logisch dat het paitballers zijn.
Zou inderdaad ook zonde zijn van je dure repro uniform.
zjopske schreef:is het dan niet veel realistischer om in belgie te gaan airsoften?
vanwege de wapen wet die daar toestaat om er airsoft te spelen.
Zie bovenstaand, en ook airsoften is niet realistisch.
Als er al wordt geschoten gebeurt dat met onklaar gemaakt wapens, zoals ik al eerder heb uitgelegd in dit topic. Het is misschien raadzaam het nog eens na te lezen.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: Re-enact repro duits

Bericht door ijstheepak »

Oke erg bedankt.
En wat bedoel je met naar het kader voor kleding advies?
Mvg Jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Re-enact repro duits

Bericht door Rick de G. »

ijstheepak schreef:Oke erg bedankt.
En wat bedoel je met naar het kader voor kleding advies?
Mvg Jordi.
Met het kader wordt het bestuur van de groep bedoelt.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: Re-enact repro duits

Bericht door ijstheepak »

Oke, bedankt. _/-\o_
Mvg Jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Re-enact repro duits

Bericht door zjopske »

Ai, dan begrijp je het helemaal niet, Zjopske!
Hoe kom je erbij dat we paintballen?
Bij levende geschiedenis draait het er om de geschiedenis zo dicht mogelijk bij de realiteit te benaderen, niet om te knallen. En van paintballen is al helemaal geen sprake!
De kalender is inderdaad verouderd, dit omdat er een compleet nieuwe site in ontwikkeling is.
ok, je spreekt nu je site tegen er staat letterlijk op:
ls klap op de vuurpijl proberen wij meerdere malen per jaar, in samenspel met onze geallieerde collega's, deze tactieken ook tijdens lasergames of paintball evenementen. Dit om het fysieke aspect van daadwerkelijk geraakt worden (of juist niet) te ervaren.
dus het wekt nog al wat verwarring.

maar als ik de foto`s zie zijn jullie leden niet zo oud (en zo oud waren de soldaten ook niet in ww2 :P )
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: Re-enact repro duits

Bericht door Sander89 »

Klopt, in het verleden is er wel eens met andere groepen gepaintballed, maar dat is zonder het historische aspect (mbt uniformen of wapens) behalve het gebruik van de Duitse taktieken en dergelijke te gebruiken.

De meeste leden zijn rond de 20 jaar oud, zoals in het einde van de oorlog dus.
Plaats reactie