re-enactment wapens

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
Plaats reactie
dgmuhkd
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2010, 20:49

re-enactment wapens

Bericht door dgmuhkd »

dag beste mensen,

ik heb even een vraagje: in de wet staat dat je een wapen van voor 19zoveel met vastgelaste grendel en trekker en dichtgemaakt loop mag hebben, maar nou zie ik in re-enactment filmpjes altijd de grendel naar achteren halen en de trekker overhalen, hoe kan dit?

mvg
dgmuhkd

ps.
dit is mijn eerste bericht als het niet goed staat verplaatsen a.u.b.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: re-enactment wapens

Bericht door johan willaert »

Als je in NL via een erkende vereniging x aantal keer per jaar een helm op je hoofd zet en soldaatje speelt, mag je blankvurende wapens hebben...
29th Let's Go!!!!!
dgmuhkd
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2010, 20:49

Re: re-enactment wapens

Bericht door dgmuhkd »

maar je mag die dingen toch niet openlijk dragen?
en hoe zit het met kortere wapen met klapkolf zoals de mp40 :?:
Gebruikersavatar
Andre1983nl
Lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jun 2007, 12:30
Locatie: Hollum Ameland

Re: re-enactment wapens

Bericht door Andre1983nl »

Je mag geen enkel wapen openbaar dragen!!
Geen dicht gelast gweer, geen luchtbuks, geen losse flodder geweer, mes, dolk, kruisboog en geen paintball geweer enzovoort.
Als je van de gemeente (Burgermeester) verlof hebt om openbaar een wapen te dragen dan mag het!
Maar dat word meestal wel gedaan door de orginisatie van het evenement.

En hoe het zit met klapkolven weet ik niet....
De evenementen die ik meegemaakt hebt zag ik mp40 met NIET vastgelaste klapkolven.
MVG André
Ik verzamel Repro ... omdat ik dan zeker weet dat het echt NEP is!

Regiment Huzaren!
Ik zoek info, foto's en items over Huzaren/Cavalerie.

Soldiers wins the war & Generals gets the the Credits
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: re-enactment wapens

Bericht door sniper snoop »

Als het in België niet mag, mag het ook niet in het strengere Holland (in de wapenwet-wereld). In de Belgische wapenwet staat dit duidelijk vermeld (het kan gebruikt worden als een dreigement). Dus ik vermoed ook in de Nederlandse. Natuurlijk zou er uitzonderingen zijn zoals evenementen. Hierover weet ik niks.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: re-enactment wapens

Bericht door Jim »

In Nederland in het kort:
Om als reenactor een losse flodder schietend wapend te mogen dragen moet men minimaal 1 jaar lid zijn van een erkende reneactment groep. Daarna moet men een vergunning aanvragen. Als je die dan krijgt mag men een losse flodder schietend wapen aanschaffen. Dit wapen moet wel bij je reenactment rol passen. Dus als Brit kan je niet zomaar een Duitse mg42 gaan aanschaffen.
Als zijnde Duitser mag je echter een MP40 aanschaffen, mits je daar toestemming voor krijgt. Of de kolf wel of niet werkend in kan klappen maakt in Nederland niets uit. In België is daar wel een regeling voor.
Er gaat voor een semi/vol automatisch wapen echter heel wat meer tijd voordat men daar een vergunning voor krijgt.
Een in Nederland wettig onklaar gemaakt grendelgeweer mag je verder wel zonder vergunning hebben om op de daarvoor toegestane evenementen bij je hebben zonder verdere vergunningen.

Bij veel mock battles is het mogelijk om van een daar aanwezige verhuurder een werkende losse flodder schietend wapen te huren. (Mits je lid bent van een groep enz enz.)
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: re-enactment wapens

Bericht door pistole38 »

dgmuhkd schreef: ik heb even een vraagje: in de wet staat dat je een wapen van voor 19zoveel met vastgelaste grendel en trekker en dichtgemaakt loop mag hebben,

Sterker nog, wapens van voor 1870 mag je (meestal) zo hebben. Werkend en al! Geen vergunning vereist..Alleen voor de munitie heb je een vergunning nodig. Zwartkruit wapens van voor 1945 mag je ook zo hebben...daarom mag je bijvoorbeeld een seinpistool uit de oorlog voorhanden hebben.
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
dgmuhkd
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2010, 20:49

Re: re-enactment wapens

Bericht door dgmuhkd »

ok bedankt kan slotje op
Plaats reactie