Jagen

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Jagen

Bericht door Julian »

Tjaa.. Jagen, wie doet het nog?
In November begin ik aan een half jarige cursus/opleiding tot jager. Aangezien ik nu werkzaam ben als kok sluit jagen en werken in de keuken met zelf geschoten wild goed op elkaar aan. Ergens een droombeeld weliswaar, want er komt een stuk meer bij kijken dan 'simpelweg' duiven de lucht uit knallen.
Ik weet nog niet half wat me te wachten staat, maar de interesse en de motivatie is er.

Als WO2-geïnteresseerde begonnen er natuurlijk alweer het één en ander te kriebelen bij het opzoeken wat een jachtwapen me zou gaan kosten. In principe zijn (BE wetgeving) hagelgeweren tussen de Kal. 12 en 24, en kogelwapens (grendel- of ander doorlaadsysteem, niet semi/vol auto) vanaf 'Kal. 5.56mm x ?' toegelaten in de jacht. Een Mauser K98 of Mosin Nagant bijvoorbeeld met Kal. 8x54 zijn dus toegelaten. Enkel het verschaffen van munitie voor de jacht ('soft point' munitie) in deze kalibers het moeilijke/prijzige gedeelte.
Omdat de wapens wel binnen de kaliber normen vallen, zou deze wel op mijn jagersakte (mocht ik die krijgen) mogen staan.

Zijn er toevallig mensen op dit forum die ervaring hebben met de jacht? Ik zou graag wat meningen en ervaringen horen!

Ik kijk er naar uit, maar zal verder nog maar (vanaf nu dan..) voorzichtig blijven in mijn plannen en uitspraken..
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Jagen

Bericht door Haplo »

Die zijn er genoeg.
En het zal ook nodig blijven.

Ondanks dat je in België woont zou je even kunnen kijken op http://www.knjv.nl/
Het kan nooit geen kwaad om je eens goed in te lezen.

Hier even een overzichtje voor wat voor wapen te gebruiken bij welke wild soort.
Over het algemeen kan je met een hagel geweer 12/24 in Nederland het beste uit de voeten.
http://www.nojg.nl/Vragen%20FF-wet/Wape ... ijding.htm
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Re: Jagen

Bericht door Julian »

Ik woon in Antwerpen voor mijn werk, maar kom wel uit Nederland. Ik zit hier maar net over de grens, dus ga waarschijnlijk ook een Nederlandse opleiding doen. Waar ik uiteindelijk mijn grond ga pachten valt nog te bezien, beetje afhankelijk of er een prijsverschil zit tussen de twee landen.
De website van het KNJV heb ik inderdaad al grondig bestudeerd, veel aan gehad! Ook bedankt voor de link wat betreft de kalibers, ga ik zeker even op spieken voordat ik er geld aan uit ga geven

Ik snap dat met bijv. een Mauser jagen een beetje patserig is, dus dat is ook zeker niet het plan. Maar denk er toch wel aan er uiteindelijk een aan te schaffen, als het dan toch mogelijk is.. ik heb iets met die dingen..!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Jagen

Bericht door Jasper J »

Jagen kan nuttig zijn en is soms gewoon nodig alleen ik heb een hekel aan drijfjachten dat vind ik geen jacht beetje wachten in de grepel en 1 persoon die het hun kant op drijf missen kun je niet op een jagen voor luie mensen.Jagen is voor mijn alleen of met zijn 2 op pad op zoek naar dieren en dan een goed schot dan zijn de mannen.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Re: Jagen

Bericht door Julian »

Mja, ik vind dit ook een beetje makkelijk. Ik kan het wel begrijpen voor het behalen van een bepaald aantal geschoten wild. Na het tellen van het wild wordt er besloten hoeveel er mag worden geschoten, loopt het seizoen bijna af, dan snap ik dat je een drijfjacht doet, maar uit pure gemakzucht niet nee..
Ik vind jagen als schadebestrijding ook iets naars hebben.. als kok zijnde is de vuilnisbak niet bepaald mijn vriend, dus als je dieren schiet, leventjes eindigt, moet je er iets mee doen. Ik stel niet voor dat kraaifilet binnenkort in de schappen van de Albert Heijn ligt, maar neem bijvoorbeeld gans..
Een beetje richting dit concept zeg maar, http://www.astridstaste.com/?p=883
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Jagen

Bericht door Jasper J »

Hier in de buurt zijn ook vaak drijfjachten ze schieten op alles wat beweegt kraaien eenden er zat zelf een enkele kat bij en dit meen ik serieus ik vind het nergens opslaan.Jagen doe je met je maatje je zoekt de dieren en schiet wat af om lekker op te eten dat is jagen. :)
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Jagen

Bericht door Haplo »

Dat er katten geschoten worden is prima.
Je wilt niet weten wat er aan wilde katten tegenwoordig rondloopt.
En ja, die pik je er zo tussen uit.

Helaas is schade bestrijding gewoon nodig.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Jagen

Bericht door Jasper J »

Een kat met een vlooienband is wild?Ik vind drijfjacht gewoon geen jacht er zijn trouwens zat middelen om schade tegen te gaan zonder drijfjacht er zijn hier ook boeren waar niet op het land gejaagd mag worden.
Drijfjacht is in mijn ogen geen jacht jaag gewoon voor een lekker hapje dan is er geen enkel probleem.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Re: Jagen

Bericht door Julian »

Kleine update, hier is 'ie dan..!
Browning B525 'Sporter', Cal.12

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie