Metaaldetector verbod op nederlandse slagvelden??

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

som schreef:
Philip,ABRG schreef:In goed overleg is alles mogelijk, de meeste gemeente's zal het gaan om archeologische vondsten, niet om een bajonet, ik maak altijd een rapportje over de vindplaats, met wanneer ik daar gezocht hen en wat er gevonden is, is de afspraak.
Is er al eens iemand aangehouden tijdens het zoeken of heeft iedereen het van horen zeggen
Ik ga geen naam noemen maar er is pas iemand aangehouden en heeft huiszoeking gehad van Politie en EOD, en geloof me daar is en was hij niet blij mee, hij wordt in de gaten gehouden
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

Geuf schreef:Kijk! en dat vroeg ik mij dus ook af.
en wat ik me ook afvraag: hoe kan je er op een makkelijke manier achterkomen of je er wel of niet mag zoeken en waar ligt de grens.
is er niet een makkelijk kaartje met rode vlekken waar je wel en niet mag kijken?

:|
Even navraag doe bij de politie/gemeente of er een APV geldt, in de meeste plaatsen in Gelderland. omgeving Ede,Arnhem, Nijmegen, Groesbeek is dit zeker het geval, en als men je al snapt in de buurt van een archeologische locatie is het niet alleen een standje, dan ben je geheid je detector kwijt, in de gemeente Renkum worden volgend jaar de regels aangescherpt heb ik gehoord
warhead
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2010, 21:19
Locatie: hardenberg

Re: Metaaldetector verbod op nederlandse slagvelden??

Bericht door warhead »

hey jongens die harry (de pittbul), boswachter in oosterbeek zou je die ook met zons opkomst al tegen het lijf komen, uberhaupt werkt hij er anno 2010 er nog wel!.

ik heb zelf nog niet in oosterbeek gezocht vanwege het verbod daar!

groeten, bert
Joey-Pegasus
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mar 2007, 14:44

Re: Metaaldetector verbod op nederlandse slagvelden??

Bericht door Joey-Pegasus »

Ja en ja.
Each year on September 17th they will be patrolling places in the dark with grimy, dirty faces, but grinning to each other, for it is theirs, all theirs - forever Arnhem.

Albert Blockwell, 7th King's Own Scottish Borderers
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re:

Bericht door martinus »

Philip,ABRG schreef:Moet nog een archeoloog tegenkomen die WOII items opgraaft, ik heb ze nog nooit gezien.
Ha, dan ken jij Gary Stern nog niet. Deze Engelse archeoloog heeft in Frankrijk een stelling gevonden en is bezig met het restaureren ervan. Ik ben al enkele malen bij hem geweest.
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: Metaaldetector verbod op nederlandse slagvelden??

Bericht door Ivo Wilms »

Gary Sterne is geen archeoloog, zijn zoon wel.
In de winter huurt hij wat Fransen in om alles uit te graven, zelf doet hij dat niet.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
hospik
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:53

Re: Metaaldetector verbod op nederlandse slagvelden??

Bericht door hospik »

de nederlandse regering zeikt overal om ik ben zelf ook gepakt met metaaldetector bij oosterbeek maar ik heb hem uiteinderlijk wel weer terug gevraagt maar k vind dat de wouten en boswachters mooi overdrijven
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Metaaldetector verbod op nederlandse slagvelden??

Bericht door Haplo »

De reden dat er niet gezocht mag worden is dat er nog veel munitie kan liggen en ook zeker weten nog ligt.
En dat is absoluut geen overdrijven of zeiken van de politie en boa's, maar iets waar ze gelijk in hebben.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Metaaldetector verbod op nederlandse slagvelden??

Bericht door michiel01 »

hospik schreef:de nederlandse regering zeikt overal om ik ben zelf ook gepakt met metaaldetector bij oosterbeek maar ik heb hem uiteinderlijk wel weer terug gevraagt maar k vind dat de wouten en boswachters mooi overdrijven
Ik begrijp je onvrede, echter gelieve op je taalgebruik te letten, dat is een dwingend verzoek. Dit forum heeft scholieren (kinderen dus) als doelgroep. Tevens, om een oeverloze discussie over wetgeving etc te voorkomen deze reactie:
- wetgeving is er niet voor niets.
warhead
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2010, 21:19
Locatie: hardenberg

Re: Metaaldetector verbod op nederlandse slagvelden??

Bericht door warhead »

er zal altijd wel menings verschillen blijven over dit onderwerp, ik kan in de mening van hospik wel vinden maar ook die wel van haplo.
ik vind dat de gemeente renkum wat meer naar de geschiedenis moet kijken nu liggen er waarschijnelijk nog stoffelijke overschotten van militairen die nooit gedacht hebben om dood te liggen in een stuk onbekend bos
ook het punt munitie, nu ligt het al meer dan 65 jaar te vergaan in de grond hetzelfde als helmen, geweren,etc... zonde dat de oorlogsgeschiedenis zo ligt te verrotten in de grond.
ik vindt dat de gemeente ontheffingen moet verstrekken aan zoekers met profesionele instelling en het gevonden spul in een soort van museum stallen mits het spul veilig is van ontplofing.
het zou wel eens mooi zijn dat de boswachterij van renkum/oosterbeek incl. die "pitbull harry" onder begeleiding, dagen organiseren dat je mag zoeken op die slagveld plaatsen,
ik zal maar zeggen uit de grond met dat spul heren van des gemeente renkum!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Metaaldetector verbod op nederlandse slagvelden??

Bericht door Nick U »

Okey even om onduidelijkheden te voorkomen:

Zoeken met de metaaldetector is overal toegestaan met uitzondering van de bekende plaatsen/ regio's en waar het in de apv staat, voorbeelden: nijmegen/arnhem, die streek moet je dan aandenken.

Wat is wel verboden?

- van de paden af... In principe in elk bos staat aangegeven dat je op de paden moet blijven.
- bodemverstoring... Je mag niet zomaar graven op elke plek.

( hier kun je boetes voor krijgen, dus niet voor het zoeken met de md)

Kan je metaaldetector afgepakt worden?

ja, dat kan, maar je krijgt hem altijd weer terug, mits je het goed aanpakt. De politie kan jou metaaldetector alleen invorderen, en dan alleen als zij weten dat jij hem voor een bepaald doeleinde gebruikt en dit is niet simpel te bewijzen voor hen.

Het werkt dus net een beetje als bij je auto.. die kan ingevorderd worden... maar dan moet het wel heel ver komen...

Wat kan de boswachter doen:

Weinig tot niets.. hooguit een boete uitschrijven maar de beste man kan zeker je md niet afpakken, als hij dit doet is hij fout bezig. In de meeste gevallen zal de boswachter assistentie van de plaatselijke politie aanvragen en die handelen het verder af.

Wat kan wel afgepakt worden?

Je schop .. Want zoeken is namelijk niet verboden tenzij aangegeven, maar graven wel.

Hoop dat dit een hoop onduidelijkheden de wereld uit helpt.

Ik kan jullie overigens alleen de tip geven om boswachters te vriend te houden, netjes je rotzooi te melden en geen rommel mee naar huis te nemen..

Doe je dit... dan zal die boswachter jou waarschijnlijk nog de plekken wijzen ook..

Wel even ontopic.... gaan we het hebben over zoeken in Seelow/kustrin.. daar zijn de regeltjes inderdaad even ietsje anders..

Groeten!
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Metaaldetector verbod op nederlandse slagvelden??

Bericht door Jim »

warhead schreef:ik vind dat de gemeente renkum wat meer naar de geschiedenis moet kijken nu liggen er waarschijnelijk nog stoffelijke overschotten van militairen die nooit gedacht hebben om dood te liggen in een stuk onbekend bos
ook het punt munitie, nu ligt het al meer dan 65 jaar te vergaan in de grond hetzelfde als helmen, geweren,etc... zonde dat de oorlogsgeschiedenis zo ligt te verrotten in de grond.
ik vindt dat de gemeente ontheffingen moet verstrekken aan zoekers met profesionele instelling en het gevonden spul in een soort van museum stallen mits het spul veilig is van ontplofing.
het zou wel eens mooi zijn dat de boswachterij van renkum/oosterbeek incl. die "pitbull harry" onder begeleiding, dagen organiseren dat je mag zoeken op die slagveld plaatsen,
ik zal maar zeggen uit de grond met dat spul heren van des gemeente renkum!
Als er aanwijzingen dat dat er mogelijke overschotten kunnen liggen wordt er gericht gezocht. Meestal na aanleiding van een onderzoek of herinneringen van oogetuigen wordt er op bepaalde lokaties gezocht. het is absoluut niet zo dat het de betreffende gemeentes niet interesseert.

Veiligheid van de levenden staat meestal voorop. Iedere (half) volwassene met een detector laten rondstruinen die belust is op slachtveld souvenirs is iets wat de betreffende gemeentes (terecht) geen trek in hebben.

Vergunningen zijn dus maar aan een beperkt aantal personen met verstand uitgereikt. Ook in de beruchtte Market-Garden gebieden.

Roestige helmen vergane wapens is ook in een aantal musea te zien. Die hebben ook geen trek in rijen en vitrines vol met roest. Het draagt totaal nergens aan bij om al dat materiaal op te graven, behalve souvenir handel en verzamelwoede.
Met de jaren zijn de vele explosieven die er liggen steeds onstabieler geworden. Veilgheidspinnen doorgeroest, ontstekers gevoeliger geworden. Haalt iemand een verrotte granaat naar boven kan in de buitenlucht door vocht en lucht de boel terwijl je er naar kijkt uiteenvallen en afgaan. Onder de grond in een bos daar ligt het over het algemeen nog het veiligst.

Als er aanwijzingen opduiken dat in een gebied mogelijke vermisten zouden kunnen liggen dan wordt er gezocht door een bepaald aantal vergunninghouders die ervaring en deskundigheid hebben.
Maar de gemeente heeft ook rekening te houden met hun veiligheid. Dus als het mogelijk te gevaarlijk gaat worden is het ook voor hun afgelopen.

Ook ik zou graag de halve landing en dropzone en bossen willen gaan omspitten maar op een gegeven moment moet je de boel maar laten zoals het is.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie