Foto's gezocht

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
JDB
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2017, 20:53

Foto's gezocht

Bericht door JDB »

Voor een toneelstuk ben ik op zoek naar foto's van volgende voorwerpen, zodat ons toneelstuk zoveel mogelijk historisch correct is:

- rolstoel op het einde van WOII
- een luciferdoosje uit de jaren 40
- Suiker uit de jaren 40
- Krant De Rode Vaan uit deze periode

Kan iemand mij helpen? Dan kan ik mij hierop baseren op de voorwerpen te vinden.

En dan nog één vraag: bestonden er al plastieken kaarsen in deze periode?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Foto's gezocht

Bericht door Erik »

JDB schreef:En dan nog één vraag: bestonden er al plastieken kaarsen in deze periode?

Alvast bedankt!
Bestaan die nu wel dan?
Kaarsen worden gemaakt tegenwoordig van stearine, paraffine of een mengsel tussen beiden. Stearine en paraffine zijn kort na elkaar ontdekt en toegepast in de eerste helft van de 19e eeuw. Waskaarsen zijn duur en roeten meer.
Het is waarschijnlijk (zeer waarschijnlijk) dat in een WO2 situatie gebruikt gemaakt wordt van stearine/paraffine kaarsen.
Doosjes lucifers waren (tot in de jaren zestig) van flinthout gemaakt. Een merk uit die tijd was bijvoorbeeld 'cactus'. Vaak werd gesproken over 'Veiligheidslucifers'. Denk eraan dat in 1934 officieel maar in 1947 (in België 1946) landelijk de spelling is veranderd. 'Nederlandsch fabrikaat' is vrijwel zeker (voor-)oorlogs.
Afbeelding

Aan suikermerken kan ik je helaas niet helpen. Ik vraag me ook af of suiker in voorverpakte hoeveelheden werd verkocht. Er bestonden in Nederland zat (bieten)suikerfabrieken, maar of daar merken aan verbonden waren? Suiker werd gebruikt vanuit het pak (tuutje) waarin het gekocht was of uit een suikerbakje. Tip: trek de merknaam 'van Gilze' eens na op google. Wellicht dat je uit de historie van dit bedrijf meer te weten kunt komen!

Voor de Rode Vaan zul je in België moeten zijn. Vanaf de bevrijding van België, omstreeks sept 44, was dit een dagelijks verschijnend krantje.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie