Gezocht: foto's van us marines in europa

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Allemaal Gezever....

Behalve enkele EGA's die heel misschien dateren naar WO2, is er op je foto's niets, maar ook niets te zien dat verwijst naar WO2

Droom verder... :W
29th Let's Go!!!!!
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Bericht door Tinus »

heel misschien dateren, donder toch op johan. 25 jaar met de 2e wo bezig, weggegooide tijd!

edit, excuses aangeboden
Laatst gewijzigd door Tinus op 26 nov 2006, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

@Tinus

Ik wil je toch bedanken voor een lekker ontspannende namiddag....

Prachtig!!!
29th Let's Go!!!!!
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Bericht door Tinus »

Deze heb ik ook van hem gekregen, kan iemand hier iets over vertellen?


Broodtrommeltje dat ingeklapt kan worden.

http://img282.imageshack.us/img282/2295/fotobw8.jpg

Iets op google, een boekje dat heet:

"A Different War: Marines In Europe And North Africa," By LtCol Harry W. Edwards USMC (Ret)

hier in staat onder andere:

Their training began at Achnacarry, Scotland, where the Marines were quartered in Nissen huts. Their beds consisted of wooden slabs, laid across six-inch blocks with straw mats as mattresses. Their working day was from 0830 to 1740, with time off only on Saturday afternoons. Training was in 40-minute periods allocated as follows: Bren gun, 16 periods; Thompson sub-machine gun, 4; grenades, 9; pistol, 4; foreign arms, 6; Garand rifle, 10; firing all weapons, 20; physical training, 21; bayonet, 6; climbing, 4. In addition, there were various course exercises, toggle bridging, field craft (scouting and patrolling), marching, map-reading, and two field exercises of 16 and 36 hours each.

weer een bewijs erbij, je ziet ook dat ze schoten met bren :wink:

dit zegt natuurlijk niet veel maar het is iets!
Laatst gewijzigd door Tinus op 26 nov 2006, 21:36, 3 keer totaal gewijzigd.
.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Tinus schreef:heel misschien dateren, donder toch op johan. 25 jaar met de 2e wo bezig, weggegooide tijd!
Zelfde geld voor jouw middag...

Als je loopt te zeveren over respectloze opmerkingen van andere forumleden,
zou je zelf misschien het goede voorbeeld kunnen geven?

Kom op nou, vind je het gek dat mensen je niet geloven?
Waarschijnlijk zou jij precies dezelfde reactie geven op een dergelijk verhaal.. :roll:

Allee...
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Tinus schreef:"A Different War: Marines In Europe And North Africa," By LtCol Harry W. Edwards USMC (Ret)

hier in staat onder andere:

Their training began at Achnacarry, Scotland, where the Marines were quartered in Nissen huts. Their beds consisted of wooden slabs, laid across six-inch blocks with straw mats as mattresses. Their working day was from 0830 to 1740, with time off only on Saturday afternoons. Training was in 40-minute periods allocated as follows: Bren gun, 16 periods; Thompson sub-machine gun, 4; grenades, 9; pistol, 4; foreign arms, 6; Garand rifle, 10; firing all weapons, 20; physical training, 21; bayonet, 6; climbing, 4. In addition, there were various course exercises, toggle bridging, field craft (scouting and patrolling), marching, map-reading, and two field exercises of 16 and 36 hours each.

Dat boek heb ik gelezen en de training in Schotland die daar beschreven wordt, gaat over een joint-training tussen een paar tientallen US Marines en een eenheid van de Britse Royal Marines....
Ook beschrijft de auteur een schietwedstrijd tussen dat Londense USMC detachement en de Royal Marines
Er staat in dat boek geen enkele verwijzing naar gevechtsacties van grote USMC eenheden.
De auteur beschrijft wel de beveiliging van havens en de Amerikaanse ambassade in Londen door eenheden van het USMC. Ook schrijft hij over enkele Naval Artillery Officieren die op het strand in Noord-Afrika als FO het scheepsartillerievuur coördineren.
Daarnaast waren er ook USMC officieren aangehecht aan de grote hoofdkwartieren in het bezette Duitsland.
De enige USMC leden die echt in operaties betrokken waren, waren deze die met het OSS opereerden....
29th Let's Go!!!!!
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Bericht door Tinus »

Dat zal het dan wel niet zijn, maar we zullen zien.
Ik moet mijn excuses aanbieden voor wat ik zei, is natuurlijk niet juist maar ik was even pissig. Je reacties stel ik niet zo op prijs namelijk.

Heb vertrouwen in mij, ik zal van de spulletjes gedetailleerde foto's maken, doe dan maar uitspraak.
.
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Misschien staat over het doodschieten van de krijgsgevangen SS-ers wel iets beschreven in het boek De schaduw van de bevrijders van Wim Berkelaar.
Dit beschrijft: Geallieerde oorlogsmisdaden tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Als je de ene militaire macht met de andere vergelijkt, dan is er geen oorlogshandeling goed te
praten en salueren voor Prins Bernhard al helemaal niet.
Alleen hierover komt de waarheid maar mondjesmaat boven water.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Dodo schreef: We willen je best geloven, maar je moet wel met harde bewijzen komen. Het zou spectaculair zijn, en een verhaal dat iedere wo2 geinteresseerde zou moeten weten.
We willen je best geloven?

Je gelooft iemand, of je gelooft hem niet, lijkt mij...

Het lijkt mij dat deze jongen gewoon zijn verhaal verteld over wat zijn opa heeft meegemaakt. Ik vind het wat vaag om meteen te zeggen: 'Nee dat kan niet, dat heeft je opa niet meegemaakt' ook al zijn daar feiten en bewijzen voor. (Niet dat jullie het zo zeggen, maar daar vindt ik het op neer komen)

Ik geloof je hoor! en vindt het een erg indrukwekkend verhaal.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Bericht door Tinus »

Dank je viny, je hebt gelijk.
Ik vertel hier wat mijn opa heeft meegemaakt, ik zou niet weten waarom ik dit verhaal zo maar uit mijn duim zou zuigen.
Het verhaal is simpel geschreven maar dat komt misschien omdat ik telkens kleine stukjes te horen krijg.
Zaterdag hoop ik langs te kunnen komen en de foto's te nemen.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

viny schreef:
Je gelooft iemand, of je gelooft hem niet, lijkt mij...

Het lijkt mij dat deze jongen gewoon zijn verhaal verteld over wat zijn opa heeft meegemaakt. Ik vind het wat vaag om meteen te zeggen: 'Nee dat kan niet, dat heeft je opa niet meegemaakt' ook al zijn daar feiten en bewijzen voor.
Ik geloof je hoor! en vindt het een erg indrukwekkend verhaal.
Geloven is mooi. Maar als er feiten niet blijken te kloppen mag je gerust vraagtekens bij het verhaal zetten.

Ik ken iemand wiens oom een parachutist is geweest tijdens de Slag om Arnhem, 3de parabatalion. Op de vraag waarom hij het verhaal van zijn oom niet wilde (door)vertellen, op zijn website. Zei hij mijn oom heeft nogal de neiging om zijn dienstverhalen spectaculairder te maken als ze werkelijk zijn geweest. Veel feiten die hij kon controleren bleken niet te kloppen of overdreven. Hij was gek op zijn oom maar nam zijn verhalen met een korrel zout.

Gezien de hoop feiten fouten in zijn opa's verhaal wil ik en anderen graag overtuigender bewijzen zien.

In de jaren dat ik verzamel heb ik een hoop verhalen gehoord die achteraf toch niet (helemaal) bleken te kloppen. Mensen die mij spullen lieten zien gaven of wilde verkopen die bij hun sinds de oorlog bij hun thuis lagen gegeven door Engelse en Amerikaanse soldaten. En in vele gevallen na-oorlogs of zelfs niet militair waren. Heel pijnlijk om dat soms te zeggen maar vaak is de waarheid minder spectaculair.

Geloven is goed maar controleren is beter.
Te veel feiten. Controleer ze maar! kloppen niet. Blijkbaar heb jij geen behoefte aan controle.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Neen, ik heb het niet over controleren of iets dat waar is of niet.
Ik probeer alleen te zeggen dat hij verteld, wat hem verteld is.

Er staan stukjes in dit topic als: Allemaalgezever....
Kom op nou, vind je het gek dat mensen je niet geloven?

Hij heeft het niet bedacht!!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Bericht door Tinus »

Ha Viney, die lui hebben altijd wat te zeuren. Als ik het niet heb verzonnen wijzen ze mij weer op dat ik mijn opa's verhaal geloof, en ja ik geloof mijn opa.
Ik zie hem echter er niet voor aan dat hij dit zou verzinnen. Hij zat bij het usmc, en heeft gevochten dat is een feit. Hij zou het misschien hebben kunnen overdrijven, maar ik zou niet weten waarom. Hij zet zich niet voor als een held die zijn verhaal tegen iedereen verteld, nee alleen ik en andere familieleden weten ervan.
Als ik een vraag stel komt het er al moeilijk uit bij hem.
Ik en jullie zullen de waarheid weten binnenkort! :)
Ik ben positief, maar niet optimistisch.
koen van de hutte
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 okt 2006, 20:00
Locatie: haarle

Bericht door koen van de hutte »

al bij opa geweest ?
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

Hey Tinus, heb net dit hele topic doorgelezen, en moet zeggen; Het klinkt allemaal natuurlijk niet zo aannemelijk, maar puur uit respect voor jou opa zal ik je niet verder de grond inboren dan dat hier (wellicht onterecht) al gedaan is... maar het is nu ruim een week geleden van je laatste post en ik ben wel heel benieuwd eigenlijk, zoals meerderen denk ik... :roll: :!:
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Gesloten