Welk wapen?

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Mauserwerke schreef:Ja inderdaad. Ben nu een lijst aan het maken waar ik hem binnenkort in ga hangen. Oud is het zeker, ruim voor de oorlog (zou zelfs van voor de eerste wereldoorlog kunnen zijn).
Weet wel zeker dat het niet van voor de eerste wereld oorlog is. Het wapen heet de M20 en de eerste opdracht om deze lewis mitrailleurs te bouwen bij de Ai is in 1918 geweest. In oktober 1920 werden de eerste wapens in dienst genomen.
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

De M20 kwam pas... he verdorie! Christian, je maait me wederom het gras voor de voeten weg. :+
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Op het blad staat geen datum of welk type het is. Er wordt geschreven dat de M20 in 1912 al gereed was en dat er toen ook al mee geschoten werd. Waarom zou een bouwtekening dan niet zo oud kunnen zijn???
Ik zeg ook niet dat hij het is, ik achtte het alleen mogelijk.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

In nederlandse dienst heet het wapen de M20 en vaak slaat dit op het jaartal van in dienst treding. Dat het wapen al in 1912 gereed was zou kunnen maar dan is dat waarschijnlijk de originele Lewis geweest in .303.
Nederland kwam met de lewis in aanraking door de vele wapens die samen met buitenlandse soldaten geinterneerd werden tijdens de 1ste wereld oorlog. Na diverse testen en ook het ombouwen naar het nederlandse kaliber werd besloten het wapen voor nederlandse dienst aan te schaffen. Eerst werd geprobeerd om dit wapen bij de fabrikant aan te schaffen maar dit lukte niet waardoor uiteindelijk besloten werd om het wapen bij de AI te fabriceren.
Gebruikersavatar
rico v
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 feb 2006, 17:51

Bericht door rico v »

Het is idd. de Lewis mirailleur M20. Je kunt de NL Lewis herkennen aan het handvat en de schoudersteunbeugel.De Lewis mitrailleur was idd. in 1912 klaar. In 1915 kwam NL in het bezit van een UK vliegtuig bewapend met de Lewis. Het vliegtuig had de landsgrenzen overschreden in WO1 en kwam op die manier in het bezit van NL. Het duurde tot 1918 voordat er een snuggere opstond omdat wapen eens aan een nadere inspectie te onderwerpen. Eind 1918 werd er besloten tot invoering van deze lichte mitrailleur. Na veel productie problemen werd de Lewis in 1920 daadwerkelijk ingevoerd. In eerste instantie met 97 schots magazijnen, in 1923 met 22 schots magazijnen en uiteindelijk in 1933 met 47 patronen. De NL munitie was de 6,5 x 54R Mannlicher patroon tot 1925. Daarna aangepast voor de vliegtuig en pantserwagen mitrailleur naar 7,9x57R.
DimaX
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:55
Locatie: Oostende

Bericht door DimaX »

Leuke wapen !Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Dima Popovski
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Sorry dat ik nog reageer zo lang nadat het topic is gestart, maar volgens mij is dit een plaat die bij de wapenvoorschriften kwamen (ik heb er zelf 1 van een mannlciher m.95 en een van de browning m.25).
Ik denk dat de waarde tussen de 10 en de 20 euro zal liggen (de wapenvoorschriften van onze mitrailleurs zijn namelijk zeldzaam, maar het voorschrift zelf zit er helaas niet bij.
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Dank je
Plaats reactie