Fotovraag Skorzeny Komando's

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
rico v
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 feb 2006, 17:51

Re: Fotovraag Skorzeny Komando's

Bericht door rico v »

Chips! Jij bent zeer pro bezig zo!
Van rangen etc. heb ik weinig kaas gegeten helaas, dus daar kan ik je niet verder mee helpen..
Met graven wel! Ligt ongeveer 20 km van mijn woonplaats af dus dat is zo gepiept.
Dus jij hebt die schrijver gewoon even aangeschreven! Echt goed bezig!
Houd me op de hoogte! Via hier of via normale mail!
Greetzz Rico!
Skully
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 dec 2007, 19:09

Re: Fotovraag Skorzeny Komando's

Bericht door Skully »

[quote="rico v"]Chips! Jij bent zeer pro bezig zo!
Van rangen etc. heb ik weinig kaas gegeten helaas, dus daar kan ik je niet verder mee helpen..
Met graven wel! Ligt ongeveer 20 km van mijn woonplaats af dus dat is zo gepiept.
Dus jij hebt die schrijver gewoon even aangeschreven! Echt goed bezig!
Houd me op de hoogte! Via hier of via normale mail!
Greetzz Rico![/quote]

De foto's van de graven (per graf een link) staan boven. Hoe oud de foto's zijn weet ik niet. Ik veronderstel dat de jongens na hun executie niet meer gepromoveerd zijn.
Ikzelf zal ze ook eens opzoeken. Als je er zo intensief mee bezig bent hoort dat er gewoon bij.
Ik ben nu bezig met het boek, stukje voor stukje. Eigenlijk heb ik van de hele materie geen kaas gegeten. En dan let ik op zulke niets zeggende dingetjes als brillen, snorren en rangen. Als ik iets leuk vind dan is het "uitvlooien" . Het moet wel boeiend zijn. In dit geval begin ik het vermoeden te krijgen dat ergens namen zijn verwisseld en dat is een eigen leven gaan leiden. Het zou me bv. niets verwonderen als Schmidt in het midden de kleinere met bril is en Billing links staat.
Ook de Auteur van het boek ( zijn vader was ook "werknemer" bij de Skorzeny B.V.) is nu nieuwsgierig geworden.
Het zal hem best wel storen dat die foto op de voorkant van het boek verkeerd is afgedrukt. })
Over heel veel gegevens heeft hij bronnen in zijn boek vermeld, kopiën van brieven ed. . En de eerste de beste leek op het gebied van deze materie wijst hem op een gespiegelde foto en gooit het hele fotoarchief over hoop. :bonk:
Als daar niets uit komt ga ik (denk ik) toch in Berlijn het archief in voor legitimatiebewijzen ed. .
En als ik naar Lommel ga neem ik voor de zekerheid een schop mee :shocked: :frownno:
Dwaasheden vliegen met grote snelheid de wereld rond en weten zich te handhaven, terwijl de waarheid op een muur van onbegrip stuit.
Skully
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 dec 2007, 19:09

Re: Fotovraag Skorzeny Komando's

Bericht door Skully »

In (ik heb hier de Nederlandse vertaling) "Battle of the Bulge 1944" van Robin Cross gaat zo'n beetje alles fout wat fout kan gaan.
We zijn het er toch over eens dat "onze drie" op 17 december 1944 werden opgepakt ??
In het boek staat een grote foto van Pernass als ze hem aan de paal binden (weer is duidelijk te zien dat ook Pernass geen snor heeft). Bij de foto van Pernass staat;
"Pernass werd gepakt op 18 december 1944, twee dagen na het begin van Herbstnebel, en werd met zijn twee makkers als spion geëxecuteerd".
Ze stierven terwijl ze 'Heil Hitler' riepen".
Was het niet zo dat alleen Billing riep ??
Verder staat in het boek (blz. 88) ;
" Het eerste team van Skorzeny dat in Amerikaanse handen viel, was als autonoom team toegevoegd aan Kampfgruppe Peiper.
Binnen een uur na vertrek werden ze aangehouden en ondervraagd door een MP. Tegenstrijdigheden in hun uitrusting....... ".
De rest lezen jullie maar zelf.
Onze jongens kenden een wachtwoord niet, dus dit team is niet het team dat op 23-12-1944 werd terechtgesteld.
Iets verder staat in het boek (nog steeds blz. 88);
"Een tweede team werd op 18 december opgepakt door Amerikanen bij een wegversperring op de weg die van de kruising in Baunez naa Malmédy leidde. Het team had twee Amerikanen gevangen genomen....
Ook hier stop ik maar met citeren want we weten dat "onze jongens" geen Amerikanen gevangen hadden genomen.
Uit het geheugen weet ik dat in het artikel in "Der Stern" dat na Billing en Co. in de nacht van 17 december op 18 december het team met de gevangenen werd gepakt.
Mocht iemand van dit boek de orginele versie hebben help me aan een kopië van de tekst. Ik stuur die dan nog naar de schrijver van het boek met de 2 heren in winterjassen.
Ik heb overigens de weergegevens van December 1944, maar daar kom ik nog op terug.
Laatst gewijzigd door Skully op 16 mar 2008, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Dwaasheden vliegen met grote snelheid de wereld rond en weten zich te handhaven, terwijl de waarheid op een muur van onbegrip stuit.
crashsiteslimburg
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 dec 2004, 17:08

Re: Fotovraag Skorzeny Komando's

Bericht door crashsiteslimburg »

waterloo???

:mrgreen:
Skully
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 dec 2007, 19:09

Re: Fotovraag Skorzeny Komando's

Bericht door Skully »

[quote="crashsiteslimburg"]waterloo???

:mrgreen:[/quote]

:?:
Dwaasheden vliegen met grote snelheid de wereld rond en weten zich te handhaven, terwijl de waarheid op een muur van onbegrip stuit.
Skully
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 dec 2007, 19:09

Re: Fotovraag Skorzeny Komando's

Bericht door Skully »

Er was weer een nieuw filmfragment van de executie op You Tube. Inmiddels is het filmpje verwijderd door "You Tube"
Geen idee waarom, zij schrijven wegens het schenden van gebruiksvoorwaarden.

http://youtube.com/watch?v=0JM4S0npz70&feature=related :shocked:
Laatst gewijzigd door Skully op 04 apr 2008, 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Dwaasheden vliegen met grote snelheid de wereld rond en weten zich te handhaven, terwijl de waarheid op een muur van onbegrip stuit.
Skully
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 dec 2007, 19:09

Re: Fotovraag Skorzeny Komando's

Bericht door Skully »

Inmiddels heb ik weer enkele vondsten gedaan.
De foto met de 2 heren in winterjas die bewaakt worden door twee vriendelijke heren van de MP staat ook in "De bevrijding" van Guido Knopp. In het van orgiene Duitse boek staat bij de foto dat er met Duiters in Amerikaanse uniformen een "kort proces"gemaakt werd. Dus weer geen namen.
In een ander Duits boek heb ik nog een aardigheidje gevonden.
Als ik dan toch enkele afwijkende beschrijvingen van het in December 1944 tegen kom en hier noem hoort deze er zeker bij.
Het boek heet ; "Die Amerikanische Besetzung Deutschland" en is geschreven door Klaus Dietman Henke.
Op blaz. 323 staat;
20 verkleidete Wehrmachtssoldaten sollen dem Counter Inteligence Corps (CIC) ins Netz gegeangen sein. 13 davon wurden erschossen,
7 sind im Kampf gefallen.
Verder blijkt dan dat 2 teams succesjes konden verboeken en weer thuis zijn gekomen. Deze telling even onthouden, ik kom er op terug.
Nu komt ie;

"Am dritten Tag der Offensieve fasste das Counter Intelilgence Corps beispielweise den Stielau-Trupp mit Fahnenjunker Günther Billing, Unteroffizier Manfred Pernass und den Obergefreiten Wilhelm Schmidt. Die Crew war erst eine halbe Stunde zuvor durch die Front geschickt.
Ihre gefälchten Papiere waren einigermassen komplett, sie führten aber auch das Soldbuch mit sich und waren zum Erstaunen des amerikanischen Postens mit britischen "Sten"-Maschinenpistolen bewaffnet.
Die drei Landser gaben sich alle Mühe ihren Hals aus der Schlinge zu ziehen.
Billing sagte aus, er sei zu dem Unternehmen gezwungen worden. :full:
Unteroffizier Pernass, der den Jeep fuhr, meinte, er habe im Moment der Gefangennahme bewusst darauf verzichtet von seiner Waffe gebrauch zu machen, weil er schon immer gegen das "Unternehmen Greif"und für eine möglichst baldige amerikanische Besetzung Deutschland gewesen sei. :bonk:
Der Obergefreite Schmidt sagte nur: "Ich weiss, dass es unfair ist, was ich getan habe". :yes:
Ihre Ausflüchte und Geständnisse halfen den dreien nichts. Fünf Tage nach ihrer Gefangennahme kamen sie vor ein Militärgericht, wurden verurteilt und erschossen.
Andere Stielau-Leute griff die MP einzeln auf, darunter den Gefreiten Otto S. "
Einde citaat. Overigens werd S. ook geexecuteerd.

De leukste vind ik in "Het Ardennenoffensief ( Hitlers laatste gok)" van Patrick Delaforce. Daar staat ; "Volgens afspraak riep Billing ; "Lang leve onze Führer Adolf Hitler". "Einde citaat.
Dus die drie hebben de avond ervoor nog een geintje bedacht hoe ze de Amerikanen konden pesten.
Dat zou kunnen verklaren warom Pernass naar Billing kijkt vlak voor de executie. Hij was gewoon erg benieuwd of Billing het zou flikken. :shocked:
Nou even weer serieus.
Het enigste dat afgesproken was is volgens mij het overdrijven van de aantalen van de Duitse troepen, om de schrik erin te jagen.
Billing zijn laatste roep lijkt mij meer een spontaan gebaar naar A.H. uit B..
Laatst gewijzigd door Skully op 27 mar 2010, 13:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Dwaasheden vliegen met grote snelheid de wereld rond en weten zich te handhaven, terwijl de waarheid op een muur van onbegrip stuit.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Fotovraag Skorzeny Komando's

Bericht door viny »

Intresant man!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Skully
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 dec 2007, 19:09

Re: Fotovraag Skorzeny Komando's

Bericht door Skully »

En nu volgt dan het weerbericht van 23 dezember 1944;

In de lektuur heb ik 2 verschillende tijdstippen gevonden, wat het tijdstip van executie betreft.
- ' 40-45 TOEN & NU , nummer 4, op blz. 25. Hier heeft de executie 's morgens om 9.30 uur plaats gevonden.
- "Zwischen Ritterkreuz und Galgen" op blz. 168. De journalist Louis Daroche, die getuige was van de excutie verklaarde dat de executie om 12.00 uur plaats vond.
Omdat ik toch al aan het "uitvlooien" was wilde ik weten wat nu klopt. Kan ik er überhaupt wel achter komen ??
We weten dat het weer in die dagen behoorlijk knudde was.
Om nu precies te weten hoe het weer was op die bewuste 23-12 heb ik een mail gestuurd naar het "Koninklijk Meteorologisch Instituut" in Brussel. Hebben jullie de weergegevens van 23-12-1944 ??
Ik kreeg uiteindelijk een mail dat de info voorhanden was en het geintje me 25,- euro zou kosten.
Ik kreeg een kopie van de gegevens van de hele maand Dezember 1944. Een gedeelte komt uit Zeebrugge. De belangrijkste gegevens komen uit Ukkel.
Hier de toelichting van het KMI die bij de tabel zat;

" Op 23-12-1944 was het nevelig en bewolkt weer tijdens de ochtend in de streek van Henri-Chapelle.
Het regende niet die dag en de temperaturen varieerden tussen -2 C en + 1,0 C . Er stond een zwakke wind uit ENE-lijke richting ( ENE zal wel voor de engelstalige afkorting oost-noord-oost staan ). In de loop van de dag evolueerde het weer naar een bewolkte en daarna licht bewolkte hemel".

Goed, er staan geen tijden bij. Maar als we nu eens de filmbeelden bekijken. Het zicht is niet slecht. Met name het laatst opgedoken filmpje geeft een indruk van de omgeving. We zien in het begin links achter in beeld een huis en bv. de mast die in beeld komt. Mij lijkt dan dat 09.30 niet aannemelijk is. Daarvoor is het zicht te goed.
Natuurlijk, hoe nevelig is nevelig ?
Ik heb die vraag ook gesteld. Het antwoord daarop is men mij tot op heden schuldig gebleven.
Dwaasheden vliegen met grote snelheid de wereld rond en weten zich te handhaven, terwijl de waarheid op een muur van onbegrip stuit.
Skully
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 dec 2007, 19:09

Re: Fotovraag Skorzeny Komando's

Bericht door Skully »

:+
Laatst gewijzigd door Skully op 27 mar 2010, 13:59, 5 keer totaal gewijzigd.
Dwaasheden vliegen met grote snelheid de wereld rond en weten zich te handhaven, terwijl de waarheid op een muur van onbegrip stuit.
Skully
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 dec 2007, 19:09

Re: Fotovraag Skorzeny Komando's

Bericht door Skully »

Even een korte aanvulling op de info over de heren in winterjas.
Guido Knopp heeft in zijn boek als bron aangegeven ; Het Imperal War Museum London.
Knopp had er dan geen namen bij gezet maar ik heb toch navraag laten doen of ze daar namen bij de foto hadden.
Het antwoord is, NEE. Zij weten alleen dat het om spionnen gaat. Dus dat spoor loopt ook dood .
Dwaasheden vliegen met grote snelheid de wereld rond en weten zich te handhaven, terwijl de waarheid op een muur van onbegrip stuit.
Skully
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 dec 2007, 19:09

Re: Fotovraag Skorzeny Komando's

Bericht door Skully »

Ik zal mijn monoloog nog even voortzetten want ;

Ik heb inmiddels contact met een Familielid van Manfred Pernass.
De info die hij heeft is beperkt omdat hij die informatie alleen van horen zeggen heeft van een ander familielid.
Voor zover hij nu weet heeft zijn Opa een broer gehad die verder niet met naam bekend is ( misschien wel het "zwarte schaap").
Daar zou Manfred de zoon van moeten zijn. Het is zo goed als zeker dat Manfred in Berlijn geboren is.
Het familielid is momenteel zelf een speurtocht begonnen.
Hij zal dus wel info uit de archiven kunnen halen.
Als die info er is krijg ik bericht.
Voor zover het info betreft die van belang is voor de casus zal ik hem op het forum zetten.
Uiteraard zal ik dit alleen doen met toestemming van de familie.
Maar met een goede foto kunnen we in elk geval de heren in winterjas gaan vergelijken. :lol: :lol: :lol: :lol:
Dwaasheden vliegen met grote snelheid de wereld rond en weten zich te handhaven, terwijl de waarheid op een muur van onbegrip stuit.
Skully
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 dec 2007, 19:09

Re: Fotovraag Skorzeny Komando's

Bericht door Skully »

Jongens en meisjes, Dames en heren;IK GA DOOR MIJN DAK !! :bonk:
Ik heb contact met de familie van: Günter Billing _/-\o-
Een familielid (neef 2e graad) vraagt aan de broer van Günter of deze wil meewerken.
Ik heb hem erop gewezen waar ze in de archiven kunnen neuzen en nogmaals gevraagd wie van de twee nu de echte Günter is.
Nu ga ik ook voor Schmidt :yes:
Dwaasheden vliegen met grote snelheid de wereld rond en weten zich te handhaven, terwijl de waarheid op een muur van onbegrip stuit.
Skully
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 dec 2007, 19:09

Re: Fotovraag Skorzeny Komando's

Bericht door Skully »

:frownno:
Laatst gewijzigd door Skully op 27 mar 2010, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Dwaasheden vliegen met grote snelheid de wereld rond en weten zich te handhaven, terwijl de waarheid op een muur van onbegrip stuit.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Fotovraag Skorzeny Komando's

Bericht door viny »

ik vind het erg goed waar je mee bezig bent! En graag wil ik je vragen zo door te blijven gaan met posten in dit topic, geweldig werk! Als je ooit hulp nodig hebt.. ik bied me aan!

Gr Vincent
'War is delightful for those who have not experienced it'
Plaats reactie