Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten
-
- Lid
- Contacteer:
Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten
Hallo,
Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk die over het Nederlandse Verzet gaat. Nu ben ik op zoek naar foto's van het verzet, maar ook afbeeldingen van armbanden van verzetsgroepen en andere items. Dus als er mensen zijn die zulke items bezitten en er eventueel een foto of scan van willen maken, bij voorbaat dank!
Dean
Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk die over het Nederlandse Verzet gaat. Nu ben ik op zoek naar foto's van het verzet, maar ook afbeeldingen van armbanden van verzetsgroepen en andere items. Dus als er mensen zijn die zulke items bezitten en er eventueel een foto of scan van willen maken, bij voorbaat dank!
Dean
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
-
- Lid
Re: Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten
Dat is leuk, zie je niet vaak, werkstukken over de periode na 5 mei '45
Hier op het forum staan heel wat foto's. Zoek even naar binnenlandse strijdkrachten en je komt heel wat tegen:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=30&t=15652
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=25&t=13035
Enkele foto's met Landstormers (Nederlandse Waffen SS'ers uit de Landstorm Nederland divisie) die gevangen zijn genomen door BS'ers, uiteraard na 5 mei (Veenendaal).

Hier op het forum staan heel wat foto's. Zoek even naar binnenlandse strijdkrachten en je komt heel wat tegen:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=30&t=15652
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=25&t=13035
Enkele foto's met Landstormers (Nederlandse Waffen SS'ers uit de Landstorm Nederland divisie) die gevangen zijn genomen door BS'ers, uiteraard na 5 mei (Veenendaal).

De laatste 2 foto's zijn waarschijnlijk in september 44 gemaakt in de buurt van Valkenswaard.Rednas schreef:Enkele foto's met Landstormers (Nederlandse Waffen SS'ers uit de Landstorm Nederland divisie) die gevangen zijn genomen door BS'ers, uiteraard na 5 mei (Veenendaal).
In Veendendaal zat de 49e infantrie divisie (West Riding "Polar Bears")

De Britse soldaat is van de 50e infantrie divisie (Northumbrian) die in die omgeving zat tijdens Operatie Garden.
Onder andere deze twee foto's stonden bij het artikel over een de betreffende verzetsman op de foto. Hij en andere Duits sprekende mensen werden ingezet, samen met de Britten, om in de bossen in die omgeving groepjes Duitsers op te speuren.
50e divisie embleem:

And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
-
- Lid
Die laatste 3 foto's zijn van een serie en zijn inderdaad tijdens operatie Market Garden gemaakt. Als ik het goed heb heette die verzetsgroep PAN (partizanen actie nederland zo uit mijn hoofd).
- diederick
- Lid
misschien kan ik je dan ook nog iets verder helpen:
http://www.collectie.legermuseum.nl/sit ... achten.pdf
http://www.collectie.legermuseum.nl/sit ... achten.pdf
Laat je niet pakken, voor den Donder!
Wees een vent, en DUIK ONDER!!
alles welkom van het verzet in Nederland.
Wees een vent, en DUIK ONDER!!
alles welkom van het verzet in Nederland.
-
- Lid
- Contacteer:
Heey,
Alvast bedankt, hier kan ik wel wat mee! Mocht er nog iemand zijn die nog andere foto's heeft, graag!
Dean
Alvast bedankt, hier kan ik wel wat mee! Mocht er nog iemand zijn die nog andere foto's heeft, graag!
Dean
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
- Rick de G.
- Lid
Dean- schreef:Heey,
Dean

Beschrijving: Begrafenis door en van leden van de Binnenlandse Strijdkrachten op de Markt voor het stadhuis, op de achtergrond burgemeester Kolkman
Datering: 1944-09-25

Beschrijving: Leden van de Binnenlandse Strijdkrachten vergezeld van een uitgelaten menigte in de Hoogstraat
Locatie: Hoogstraat; Parochie Sint Martinus (Centrum); Weert;
Datering: 1944-1945
Laat je weten hoe het is afgelopen met je werkstuk?
Grenadier Markus Schenk
-
- Lid
- Contacteer:
Bedankt! Ik heb mijn PWS ingeleverd, even afwachten of mijn docent hem goedkeurd. Dan kan ik hem eventueel wel plaatsen voor de geintresseerden.
Dean
Dean
- Guido
- Lid
- viny
- Lid
Ja leuk, hoop dat het wat geslaagd is 
Wie weet btw waar de 3de foto van boven genomen is?

'War is delightful for those who have not experienced it'
-
- Lid
De 3e foto hoort bij de laatste 2 (is een foto serie) en is dus in de buurt van Valkenswaard genomen.viny schreef:Ja leuk, hoop dat het wat geslaagd is
- viny
- Lid
Dank je Rednas.
'War is delightful for those who have not experienced it'